350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Yes!


    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      men så spännande att man kan ha olika fast lika =D... det känns som om det går ganska bra trots allt där uppe =D

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Om det går bra återstår att se. Jag är inte överdrivet optimistisk om man säjer så... Men jag måste ju fortsätta försöka

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Nu så har jag pratat med DM och dom beställer nästa vecka. Om jag har tur får jag fiskarna om ett par veckor. Nån gång måste det väl klaffa tycker jag

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mu(sic)
            Nu så har jag pratat med DM och dom beställer nästa vecka. Om jag har tur får jag fiskarna om ett par veckor. Nån gång måste det väl klaffa tycker jag
            Tummar hålls hårt

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              ,,

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Tack!

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag funderar ganska mycket på hur jag ska göra med mina scalarer. I och för sej så verkar honan inte spöa hanen lika mycket och stjärtfenan håller på att växa ut, men dom verkar ju inte direkt komma överens. Jag kanske borde adoptera bort dom till nån som har flera så dom kan göra nya bekantskaper? Köpa en ny grupp? Eller en annan sort av scalarer kanske...

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Jag funderar ganska mycket på hur jag ska göra med mina scalarer. I och för sej så verkar honan inte spöa hanen lika mycket och stjärtfenan håller på att växa ut, men dom verkar ju inte direkt komma överens. Jag kanske borde adoptera bort dom till nån som har flera så dom kan göra nya bekantskaper? Köpa en ny grupp? Eller en annan sort av scalarer kanske...
                    Hur många scalarer har du?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Dilemmat är nog också att Skalarer i grund och botten är för stora för ett 180 som jag har för mig att du har dom i. Ditt Vision har ju vettig höjd men det blir ett litet revir. Så det blir lätt lite tjuriga Skalarer på så liten yta. Märkte ju på mina verkar vara en redback-korsning att de bråkade en hel del i mitt Lido på 200 liter. Men när de flyttades över till mitt 450 så blev det total harmoni. Så jag tror ditt problem eller vad vi nu ska kalla det för beror mycket på det. När de börjar bli könsmogna så blir det lätt mycket fight. Ett färdigt lekpar kan ju ibland gå i ett mindre lekkar och det funkar bra. Men då är det ett par som "hittat varandra".
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Dilemmat är nog också att Skalarer i grund och botten är för stora för ett 180 som jag har för mig att du har dom i. Ditt Vision har ju vettig höjd men det blir ett litet revir. Så det blir lätt lite tjuriga Skalarer på så liten yta. Märkte ju på mina verkar vara en redback-korsning att de bråkade en hel del i mitt Lido på 200 liter. Men när de flyttades över till mitt 450 så blev det total harmoni. Så jag tror ditt problem eller vad vi nu ska kalla det för beror mycket på det. När de börjar bli könsmogna så blir det lätt mycket fight. Ett färdigt lekpar kan ju ibland gå i ett mindre lekkar och det funkar bra. Men då är det ett par som "hittat varandra".
                        Jag har ett par som har lekt förut och honan har jag haft i 2 år. Hanen fick jag av en kompis efter att hennes första partner dog. Dom har lekt 4 - 5 gånger tidigare. Så det kan väl knappast vara revirstrider? Jag har absolut ingen tanke på att hålla en hel grupp i karet utan jag tänkte göra som jag gjorde i början. Börja med en grupp och se om jag får ett par. Jag vet att karet är för litet för att ha flera scalarer i Jag har ju haft ett par ända sen dom parade ut sej ju! Och det var väl i början av förra sommaren När jag köpte scalarerna ( 5 stycken ) hösten 2014 så var det ingen som tyckte att 180 liter med 50 cm höjd är för litet för ett lekpar. Men det kanske det trots allt är?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          För ett par funkar det säkert om det är ett par som funkar om det nu blir begripligt. En del par Skalarer är som ett harmoniskt spa i sin kommunikation. Andra mixar är som att ha ett hetlevrat par från Italien där smockan hänger i luften. Hade en gång ett Skalarpar i ett 260 som slogs ibland så att täckglaset flög av. I ett litet kar funkar det nog om det är ett harmoniskt par som lätt förstår sig på varandra. Min erfarenhet är att det oftare blir bråk som kanaliseras fel i ett mindre kar. Jag menar inte att du har gjort eller tänkt nåt fel. Bara spånar högt Cathrin.
                          Fiskar är ju individer precis som vi. Alla mixar funkar ju inte precis som hos oss. Om nu mitt resonemang inte matchar ditt tänk så släpp mina tankar bara....
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Nej då det är just det jag funderar över. Jag trodde att du menade att jag inte kan ha scalarer alls i mitt kar. Dom verkar ju definitivt inte vara ett harmoniskt par nu längre. Det är därför jag funderar "högt" över hur jag ska göra. Dom har så att säja gått från harmoniskt spa till hetlevrade italienare de senaste två månaderna . Jag har hört smällar i rampen ett par gånger faktiskt. Jag vet ju att det ofta går vilt till när dom ska leka men detta åtföljs inte av putsande och lek längre.

                            Jag kanske skulle ha nån helt annan fisk istället som glider runt på det där stillsamma viset?

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              vilket dilemma, känner igen mig lite med mina guramis... men det är ju ingenting kanske ijämförelse.. fast kanske ändå...

                              Hur du än kommer till lösning så blir det nog bra.
                              Jag skulle som du vara lite orolig över vad som är fel eftersom det funkade förut , med lek å allt. Å så blir man liksom helt oense efter ett tag. Är det något du bytt i karet fler fiskar ? andra fiskar ?... så tänker jag lite nu ... mest för att det har sket en förändring i deras beteende...

                              jag tror på dig och att du kommer fram till en lösning =)

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Tack Eva Javisst det kanske ligger nåt i det du säjer. Jag har ju utökat antalet fiskar fast å andra sidan så började dom bråka redan innan jag skaffade bolivianerna. Men dom kanske blir störda i alla fall. Och innan hade jag ju dom knäppa amecorna som bråkade med scalarerna så jag blev tvungen att ge bort dom. I samband med det blev hela karet ommöblerat eftersom jag måste ta ur alla rötter för att få tag i dom och fick inte till det som det var innan. Det var ju ett tag sen men det kanske har påverkat scalarerna så att dom gradvis har ändrat beteende. Det finns ju folk härikring som säljer eller byter ut lekpar men jag får för mej att en sån flytt mycket väl kan göra att det inte funkar mellan dom efteråt så jag kommer inte att skaffa vuxna scalarer i alla fall om jag nu ska ha scalarer. Skit Jag som verkligen gillar själva sammansättningen av fiskar i det karet. Jag har efter två år liksom fått till det som jag hade tänkt mej från början. Och just nu mår alla fiskarna prima förutom att dom här två inte funkar tillsammans.

                                Det är ju jäkligt tråkigt oavsett om det är guramis man har eller scalarer eller nån annan favoritfisk. Jag hade ju ett gäng mosaikguramis förut och en hane var skitelak mot alla de andra. Det är så jobbigt att se hur andra fiskar blir utmobbade och inte mår bra av det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...