350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

Ursprungligen postat av PiaJo
    Ser bra ut!
    Tack Pia

Kommentar

• Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

Ursprungligen postat av ansjo
      Och Slimlinen sitter kvar där den är?
      Jadå. Inga problem med den alls

Kommentar

• Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

Jag hade ju tänkt att jag skulle köpa en grupp skalarer när jag får lön men det får jag nog vänta med ett tag. Jag har ju ett antal firrar redan så det kanske blir för många så här tidigt? Jag har inte gjort nåt vattenbyte och idag har karet varit igång i två veckor. Men jag hällde i en enkeldos pmdd igår för jag tyckte att växterna såg ut att behöva det. Crypton blev av med ett antal toppar eftersom det satt en massa tofsalger på dom åsså några gröna strån som jag inte gillar. Är i valet och kvalet om jag ska klippa ordentligt i anubiasarna (skriver man så egentligen?) eftersom dom är bemängda med tofsar dom också men jag vill inte urholka för mycket. Dom är ju så stora och fina i övrigt...

(lägger märke till att JAG fick plats med 11 stycken JAG i det lilla stycket )

Kommentar

• Inger H
          • December 2008
          • 11248

Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Jag hade ju tänkt att jag skulle köpa en grupp skalarer när jag får lön men det får jag nog vänta med ett tag. Jag har ju ett antal firrar redan så det kanske blir för många så här tidigt? Jag har inte gjort nåt vattenbyte och idag har karet varit igång i två veckor. Men jag hällde i en enkeldos pmdd igår för jag tyckte att växterna såg ut att behöva det. Crypton blev av med ett antal toppar eftersom det satt en massa tofsalger på dom åsså några gröna strån som jag inte gillar. Är i valet och kvalet om jag ska klippa ordentligt i anubiasarna (skriver man så egentligen?) eftersom dom är bemängda med tofsar dom också men jag vill inte urholka för mycket. Dom är ju så stora och fina i övrigt...

(lägger märke till att JAG fick plats med 11 stycken JAG i det lilla stycket )
          JAG tänkte inte alla på att det var så många JAG

//Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

Näha DU gjorde inte det DU [emoji12] menar DU att DU tror det skulle funka att släppa i fem sex små skalarer också? Dom som bor där nu får minimalt med mat fortfarande och dom nya lär ju inte äta i början så det borde ju inte bli så stort problem?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentar

• Inger H
              • December 2008
              • 11248

Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Näha DU gjorde inte det DU [emoji12] menar DU att DU tror det skulle funka att släppa i fem sex små skalarer också? Dom som bor där nu får minimalt med mat fortfarande och dom nya lär ju inte äta i början så det borde ju inte bli så stort problem?

Jag tycker att du ska vänta två veckor till innan du släpper i ny fisk. Jag vet hur svårt det är att vänta, men du har igen det sedan. Tålamodet du vet...

//Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

Tålamodet är faktiskt både längre och bättre numera så jag ska nog klara det. Just nu är det tillräckligt liv och rörelse för att jag ska sitta och titta läääänge. Ancistrusarna tillförde en hel del faktiskt.

Kommentar

• Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

Jag tog och mätte ph:t för skojs skull och det verkar som att det är något lägre än det var i förra karet, ca 7 och jag hade ca 7,5 förut. Det är nog bara bra det. Vattnet verkar ha färgats lite av rötterna också vilket jag tycker är positivt. Jag gillade egentligen aldrig redmoor rötterna nåt vidare. Dom bor på balkongen nu. Kanske att man får användning av dom till nåt annat sen men i så fall hoppas jag att eventuella bacillusker fryser ihjäl under vintern Räkorna har jag inte sett röken av sen jag släppte i paletterna men det verkar som att dom har käkat en del på tofsalgerna för jag tycker dom ser misshandlade ut. Algerna alltså.

Familjen kommer på middag idag och det ska bli kul att höra vad dom tycker om min skapelse. Men Milton blir kanske besviken över att jag stack iväg och köpte fiskar utan honom. Hoppas inte det

Tv:n har blivit märkligt ointressant på sistone

Kommentar

• Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

På lördag har akvariet varit igång i tre veckor och jag har inte gjort nånting åt det annat än gnugga lite på rutan och hällt i en skvätt näring. Ska jag låta det gå en eller ett par veckor till innan jag börjar med vattenbytena? Det doftar till och med fräscht som ett växthus ungefär Dom tunna algtrådarna jag såg förut har inte blivit fler och det som jag trodde var en invasion på gång kom nog av sej. Hoppas jag

Fiskarna verkar nöjda och glada även om den lilla paletthonan inte verkar överdrivet imponerad av flingfodret. Men nånting äter hon i alla fall för hon är inte smalare nu än när hon flyttade in. Jag har ju t ex skalad artemia men jag vågar inte börja mata med det eftersom jag tycker det är svårt att uppskatta mängden. Vill ju inte att det ska bli för mycket mat. Samma lika med fodertabletterna. Det vågar jag nog inte börja med heller känns det som, men ancistrusarna ser lika runda och goa ut som förut så det är nog ingen panik på den fronten.

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Har du möjlighet att köpa fryst Artemia brukar det vara uppskattat, och ett foder som går åt.
                      Vänta du någon vecka innan du byter vatten, om allt ser ok ut.
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

Ja det verkar arta sej mycket bra så det ör därför jag tvekar lite med maten. Skulle det funka om jag släpper i en grupp skalarer om nån vecka tro?

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Det ska nog gå finemang!
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ElinR
                            • September 2014
                            • 370

Jag köpte en gott&blandat m 6 olika sorters frusna mygglarver och artemia. Det är en blisterpack med varje klump som en halv isbit, alldeles för mycket för en matning. Jag har hackat ner några kuber och förvarar hacket i en blandpåse i frysen och tar upp lagom mängd när det behövs. Tycker det är lättare att bedöma hur mkt det är när det är fryshack. Fiskarna älskar det! (Har platy, corydoras och neontetror).
                            Fota gärna mer, det är så roligt att se utvecklingen. Det är fint nu, kommer bli toppen.

Kommentar

• Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

Tack Elin [emoji2] ja jag ska se vad dom har åt mej på DM i morron. Det lär ju vara smaskens för skalarer också.

Kommentar

• Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

det dröjer nog inte så länge tills jag blir tvungen att klippa vallisarna [emoji2]Jädrar vad dom växer!

Kommentar

Arbetssätt...