350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • August 2009
    • 13001

Jisses...
    /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Ursprungligen postat av Mu(sic)
      Nä inte ägget [emoji12] Jag kan inte så mycket om ormar egentligen men jag tyckte väldigt mycket om dom. Födde upp maten själv också vilket var roligt det också. Grön busksnok? Fast då måste man lyssna på syrsor vilket jag inte är så pigg på. Så - tebax till fiskar [emoji2]

Sent from my iPhone using Tapatalk
      Var i en butik en gång, där några var intresserade av vad jag har för mig var busksnok, lyssnade lite, fick intrycket att de var ena snabba typer som gärna rymde om man inte såg upp. Håller med om att den första honan var fin, gillar de naturliga färgerna, den påminner om en lokalvariant kallad Oketee, eller nå't.

Hmm, kom på, det finns en liten röd/vit/svart ökenorm som blir ca 30 cm lång, och går att mata med döda syrsor, den är jag lite sugen på också.

Ja, fiskar var det, blev lite OT här kanske
      Senast redigerad av Shepard; 03 November 2014, 20:12.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

Jag har funderat på en sak. Vill dom flesta fiskar helst att belysningen till karet slocknar före resten av rummet? Min timer står på 21.30 men jag sitter ju nästan aldrig uppe så länge. Jag släcker och går och knoppar en bra stund innan [emoji15] Jag får nog ställa om timern. Men har det nån betydelse egentligen?

Kommentar

• Inger H
          • December 2008
          • 11248

Jag har funderat på en sak. Vill dom flesta fiskar helst att belysningen till karet slocknar före resten av rummet? Min timer står på 21.30 men jag sitter ju nästan aldrig uppe så länge. Jag släcker och går och knoppar en bra stund innan [emoji15] Jag får nog ställa om timern. Men har det nån betydelse egentligen?

Hur många ljustimmar har du totalt?

//Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Ja, det bästa är nog att karet släcks en stund innan man släcker i rummet, så det inte går från ljust till kolsvart för fiskarna, utan det blir en liten period med "skymning" i karet innan man släcker i rummet.

Jag har köpt en liten LED-belysning med blå och vita lampor, som man kan tända och släcka separat, så de kan få lite "månljus".
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

Jag har nio timmars belysning Inger. Det är ju liksom bra att veta hur fiskarna vill ha det med ljuset också. Så dom inte blir helt förvirrade [emoji12]

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Jag tror nog att det är värre tvärtom, att det blir kanonljust direkt...
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Inger H
                  • December 2008
                  • 11248

Jag har nio timmars belysning Inger. Det är ju liksom bra att veta hur fiskarna vill ha det med ljuset också. Så dom inte blir helt förvirrade [emoji12]

Ok, ställ du in timern så den släcks före resterande belysning i rummet. Jag är inte så noga med det, men karen släcks i alla fall någon timme innan jag själv nattar
                  Natti natti

//Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Vissa lättskrämda fiskar, som en del stimfiskar, kan få spel när karet släcks.
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

• Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

Det hinner ju åtminstone bli ljust innan karet tänds. Så det kommer nog inte som en chock för dom. Men jag tar och ställer om timern. Mina föresatser att titta klart på tvprogram osv kommer alltid på skam [emoji12]

Kommentar

• Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

Men idag är det gött ute! Första gången på minst en månad som himlen är blå [emoji2][emoji106]

Kommentar

• Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

En fundering igen. Blir man dålig om man råkar få i sej av fryst artemia? Man kanske bör tvätta händerna när man har hanterat det.

Kommentar

• Shepard
                            • March 2003
                            • 13992

En fundering igen. Blir man dålig om man råkar få i sej av fryst artemia? Man kanske bör tvätta händerna när man har hanterat det.

Vet inte, kanske inte lika illa som röda mygglarver, men jag har alltid för vana att tvätta händerna när jag har varit i kontakt med frysfoder.
                            Min profil
                            Mitt galleri

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Ingen fara om de är frysta och fräscha!
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

Jag la kuber i en plastpåse och bankade dom till smulor. När jag ska mata tar jag lite på en tesked och låter det tina först. Det blir ju lite rinnigt och slabbigt. Men dom äter som fasen dom små liven [emoji2] jättekul attse när dom jagar runt efter godbitarna.

Kommentar

Arbetssätt...