350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Ursprungligen postat av Inger H
    Amano finn hos Imazo för 30kr/st.

    //Inger
    Det var skillnad, får bli till nästa akvarium!
    // Annicka

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mu(sic)
      Bör jag låta det vara i två veckor först? Jag har alltid gjort vb en gång i veckan direkt från start. Och jag tänkte tillföra happystart igen då.
      Har du några inkörsfiskar?
      Jag gör aldrig något vattenbyte (nu mer) den första månaden när jag startar upp ett nytt kar - rätt eller fel vet jag inte. Men jag tror på att låta både filter och vatten gossa till sig för att få så bra balans i karet som möjligt (med inkörningsfiskar) den första tiden om inte något oförutsätt händer förstås.
      Självklart måste du mata väldigt försiktigt (typ tre flingor var tredje dag) och kolla nitriten ofta.

      Får jag nitrit, vilket kan hända ibland, så tippar jag i Nitriveck enl. dosering på flaskan.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Jag har inga fiskar ännu men jag tänker ändra på det till veckan. Jag sniffade just i karet och det doftar så fräscht [emoji2] Det kanske vore dumt att göra vb då. Undrar om jag ska köra på paletter om han har några kvar? Eller ska man börja med några guppies kanske?


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Jag har inga fiskar ännu men jag tänker ändra på det till veckan. Jag sniffade just i karet och det doftar så fräscht [emoji2] Det kanske vore dumt att göra vb då. Undrar om jag ska köra på paletter om han har några kvar? Eller ska man börja med några guppies kanske?


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          För att du skall få till en bra filterkultur, så behövs fiskar (några få) + foder (väldigt sparsamt den första tiden/veckorna). Utan fiskar eller foder så händer ingenting .
          Paletter eller Guppies spelar ingen roll som inkörningsfiskar. Bara kom ihåg att mata väldigt sparsamt så här i början (svältgräns)!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Jo jag vet det där med maten. Men hur många paletter ska jag ha? Efter vad jag förstår ska man ha en grupp.


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Jo jag vet det där med maten. Men hur många paletter ska jag ha? Efter vad jag förstår ska man ha en grupp.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Japp, kör då en liten grupp med Paletter som inkörningsfiskar, själv har jag ju nu 6 stora Flaggciklider som gör jobbet

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Jag har inte fått nåt svar från killen i fråga. Konstigt egentligen. Det blir till att ringa DM i morron och höra efter om dom har några. Och ta med lille sonsonen på shopping och middag på McDonalds [emoji12]


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mu(sic)
                  Jag har inte fått nåt svar från killen i fråga. Konstigt egentligen. Det blir till att ringa DM i morron och höra efter om dom har några. Och ta med lille sonsonen på shopping och middag på McDonalds [emoji12]


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Det låter som en kanondag

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Ja jag hoppas det. Om dom inte har nåt annat för sej. Milton har varit med varje gång jag har köpt fiskar. Dom älskar alla sorters djur till och med ormar [emoji12]


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      0,1 i nitrit är ingen fara va? Det är så det ser ut nu.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mu(sic)
                        0,1 i nitrit är ingen fara va? Det är så det ser ut nu.


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Haha du är kul du, hur fick du till 0,1
                        Som jag skrev, så måste du i med fiskar + lite lite fodersmulor för att kunna mäta nitritvärdet riktigt rätt

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Håller med Inger: Utan fiskar i så händer nästan inget.....
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            [emoji1] ja det där med nitrit är inget jag har haft nåt att göra med förut vad jag vet. Inte vet väl jag men det ligger på det gula området på testet [emoji12] Jag och Mille ska handla fisk i morron så då får vi välan se hur det utvecklar sej. Men jag är lite nervig för jag ska till Kramfors på lördag och kommer inte hem förrän söndag och jag kommer att vara jätteorolig och inte kunna sova och... O s v [emoji12]


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Du, jag tänker på det här med Paletter. Ska du ha en grupp, så menar jag då väldigt unga, så att dessa små får para ut och kanske bilda ett par. Ska du köpa vuxna, så då tycker i alla fall jag att det räcker med ett par.
                              Paletterna är ju väldigt dominanta vid lek och yngelvård, så (i alla fall när jag hade ett par) andra mindre fiskar brukar gömma sig och inte våga sig fram ens för att ta käk. Andra kanske inte har samma åsikter som mig, men det får du nog snart veta i så fall
                              Alla råd som man får är bra råd

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ja det är bra att få råd [emoji2] Och bra att du klargjorde detta för mej. Det var ett par vuxna jag hade förut. Det kanske är bättre att få tag i vuxna för det kanske blir svårt att omplacera de som blir över sen. Om DM inte har det i morron så får jag väl köpa svärdbärare eller nåt [emoji2]


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...