"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ettfettbranamn
    svarade
    800-1000kg är ingenting om man ser till hur stor ställningen ser ut att vara.. Det är ju ungefär som ett standard 720..

    Du kan lugnt köra på 45x95..

    hur snett är golvet och är det betong eller träbjälklag? Med såpass små vikter på så stor yta selar det nog ingen roll.. Lite beroende på vad du har för golv och hur mycket det skiljer skulle jag inte hålla på för mycket med kilar.. Ofta stjälper det mer än det hjälper.. Jag hade nog hellre satsat på en kraftig skiva (typ konstruktionsplyfa) och 20mm frigolit, både under karet och under skivan samt skruva bänken i skivan för maximal styvhet..

    Vore dock intressant att veta hur mycket golvet diffar..

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Har räknat lite lätt och det bör hamna på runt 800-1000 liter totalt så runt det samma i kg då typ totalt.
    Så detta behövs beräknas, samt hur fanken jag ska kunna "räta ut" golvet. Läste i en tråd att det finns någon typ av reglar som man kan justera med hjälp av plastskruv, lät smidigt, men då hamnar iofs all tyngd på plastskruven vilket känns sådär...?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Vet ej ännu, får räkna lite på det och återkomma.
    Nästa problem är ev för hög luftfuktighet i rummet...

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Hur mycket vikt handlar det om?

    45x95 tål en helvetes massa.. Mina 2000kg vilar på en ställning av 45x120..

    Du får vara noga med vattenpasset.. Om du inte har tillgång till riktiga verktyg skulle jag göra en rätt seriös ritning och be om färdigkapat virke i de längder du vill ha.. Så länge Karen inte är vridna gör det ju inget om de lutar lite.. Tror det är bättre med en lätt lutande ställning (inom rimliga marginaler förstås) än att försöka sig på att kila/kapa olika längder på ben..

    Med en målvikt blir det lättare att räkna på vilket virke du behöver

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Funderar på hur man ska få till att hela tänka bänk/ställningsbygget ska bli i lod? Jag menar vill ju inte att det ska spricka på grund av att det blir spänningar i glaset.
    Sen måste jag be om lite hjälp även med dimensioner på virekt, 45x95 är det på skissen, men kanske inte vad som ska vara i verkligheten? Och dessutom hur beräkna så att hela bygget klarar den totala vikten på flera 100 kilo som det ju kommer bli...

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: "Vattensamlingen"

    Ok ja det var det hörnet jag tänkte på

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Tänker du på de högra?
    Något trång kan de kännas men där ska ej stå nåt kar

    Sen ser det värre ut än det är på riktgt. Trots att rummet är litet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: "Vattensamlingen"

    Det ena hörnet ser lite trångt och krångligt ut men det kanske inte är så i verkligheten

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Något sånär hophafsat med lite 54L kar för att ge en hint om tanken...

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 33,5 KB
ID: 2154672Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar..jpg
Visningar: 2
Storlek: 31,8 KB
ID: 2154674Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar...jpg
Visningar: 2
Storlek: 37,7 KB
ID: 2154673Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar....jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,5 KB
ID: 2154675Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar.....jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,3 KB
ID: 2154676

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Sådär, då har man varit på en tur för att besöka stadens 2 Arken Zoo butiker tillsammans med dottern.
    Trots att det ska byggas bänk och flyttas runt på karen som står i akvarierummet så blev det lite ny fisk. Inga konstigheter utan ett litet gäng mkt fina Korallplaty, inte sådär knöliga och hoptryckta utan välskapta och ja Platyformade fast djupt röda vit isblå fenspetsar.

    Dessa är inkoppade med pedagogisk info. så att knatten lär sig. GIssa om hon var proffs på att håva upp och i de från inkoppningshinken.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Ett akvarierum är en väldigt bra ide tycker jag
    Yes indeed

    Förresten glömde nämna att måtten på bilden ej är angivna för jag hittar ej någon funktion för det i SketchUp?
    Reglarna är 45x95mm hela bunten, synpunkter på det någon?

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: "Vattensamlingen"

    Ett akvarierum är en väldigt bra ide tycker jag

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Välkommen tillbaka

    Tyvärr är jag kass på att bygga saker men det finns ju andra här som är bra på det så det löser sig nog
    Tackar
    Ska bli great att få igång karen lite mer, behöver verkligen ett stimulerande relaxrum att bara släppa allt annat i. Är tyvärr rätt mkt i huvudet som tränger, men detta blir mitt lilla Zen.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: "Vattensamlingen"

    Välkommen tillbaka

    Tyvärr är jag kass på att bygga saker men det finns ju andra här som är bra på det så det löser sig nog

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Nu så, flyttat, nytt jobb, kanonkass koll på karen sedan slutet av september just p.g.a flytt. Fiskarna har gått i överlevnadsläge med enklast möjliga "inredning" och sedan har jag bara checkat läget och matat. Mina Archocentrus leker dock glatt ändock

    Satt igår efter lite mätningar och tankeverksamhet med SketchUp och gjorde vad som blir första delen i skissen på grundstommen i den kommande bänken för mitt lilla akvarierum.


    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss.jpg
Visningar: 2
Storlek: 47,0 KB
ID: 2154653Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss..jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,3 KB
ID: 2154654Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss...jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,3 KB
ID: 2154655Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss....jpg
Visningar: 2
Storlek: 57,0 KB
ID: 2154656Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss.....jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,3 KB
ID: 2154657

    Tänkte att man kanske kunde få lite tips och råd på placering av regelverket, framförallt hur jag nu ska tänka när det kommer till att placera ut bärande "stöttor". Behövs det ett stöd på diagonalen också?
    Tanken är att hela bastycket på över delen ska vara förankrad i vägg.


    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 16 November 2013, 10:07.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...