"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    Blev alldeles underbart smidigt detta 😃


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Har ju glömt att visa vad jag fann på botten bland alla biobollar i mitt 2217, detta vid rengöring inför flytten förra helgen.



    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Gott att höra!

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jag har inte gått i ide, jag är klarvaken. Men en mer aktiv utesommar, mer fokus på annat än dator och forum har liksom gjort att det blev en liten "paus". Just nu läser jag ikapp i Mats tråd Akvariestugan, har sedan ett gäng till, bl.a. Pias tvättstuga... 😃😃😃

    Har i helgen som var flyttat till min första bostadsrätt, nu åter tillsammans med dottern och sambon i lite större lya 😃
    Har beslagtagit ett litet klädkammar/rum till en del små akvarier 😃
    Dessutom mekat ihop en lösning med 2 kulventiler kopplade på duschblandaren, aldrig mer hinkar vid VB 😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃

    Ryggen jublar 😄

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Låter bra det

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha Då var man hemma, dels med mina tangafirrar som precis blivit inkoppade i hallkaret, och nu koppas ett par Red Ceibal in i mitt "SA" kar

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det finns i lite olika affärer fortfarande, och är det ett rör som kanske inte går så ofta kan grossisten ha kvar...

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Precis, och de tillverkas ju tyvärr inte längre.

    Nae de gör ju inte de , jag har ett par kvar som jag köpte på PWSS.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Precis, och de tillverkas ju tyvärr inte längre.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Sylvania är ett bra rör, och det ligger på runt 10000K om jag inte minns fel.
    Aha! Bra då har ja lite o gå på, Sylvania - Aquastar ligger på 10.000K anledningen till att jag nämnde det är att det jag kör nu Philips - Aquarelle ligger på 10.000K om jag inte minns fel?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Sylvania är ett bra rör, och det ligger på runt 10000K om jag inte minns fel.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Vilka rör föredras för växterna? Läser man på återförsäljarnas produktsidor så är ju allt från 2600K - 10.000K bra för att det "gynnar fiskarnas färger och återger ett bra ljusspektra för växterna"

    Så tips på märke och rör, typ Glo - Flora Glo, Sylvania - Aquastar & Gro Lux eller Sera - Plantcolor? Det är T8 rör vi snackar

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jag skulle nog fundera både en och två gånger först. Kör du med trycksatt co2 och PMDD samt har bra med ljus lär det växa mer än vad du begär ändå.
    Jag har ju PMDD, okej ljus men skulle behöva T5 armatur och lite mer tryck... CO2 i form av EC och mäsk som ja bubblar väldigt ojämt :P
    Har ej råd med vare sig ny armatur eller trycksatt CO2 nu :/

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Jag skulle nog fundera både en och två gånger först. Kör du med trycksatt co2 och PMDD samt har bra med ljus lär det växa mer än vad du begär ändå.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Kul!Jag har inte provat att ha något under gruset mer, det är ett jäkla jobb att hålla det på plats samt man får kassera sanden eller lägga ner ett mastodontjobb med att tvätta den. Då kör jag hellre på PMDD som jag tycker funkar bra.
    En liten fråga, vad är det som lockar med att lägga gödningen i gruset?
    Ja kanonkul

    Jaa du jag har fått för mig att det ska ge en extra skjuts. Har fått tips av en del nissar med just kombo torv och någon form av lera under sand/grus och då i kombo med just PMDD och EC eller trycksatt CO2.

    Tanken är då att ha det lite i lager i den mån det går, typ torv och sedan typ ett lager myggnät eller nåt och sen likaså nån form av soil och sedan myggnät innan sanden typ nåt sånt... Men klart att den där helvetiska dimman man riskerar och knölet med kladd är ju inte skoj...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...