"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jesper Broman
    svarade
    Jag lovar att det blir bilder i min tråd framöver, och ditt "akvarierum" kommer bli riktigt bra när det blir klart
    Nu blir det sängen för mig

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Hallå i stugan

    Ja mkt trevligt att få skaka hand med en Zoopetare
    Även kul att få visa den enkla samlingen kar, men viktigare den vision som finns för rummet, och detta till trots dess ringa storlek.

    Härligt att ungtupparna/hönorna vill visa lite färg, och på sikt med storlek och förhoppningsvis lite lek så kommer det hända grejor på den fronten

    Hat jag inte sagt det förr så kan jag varna nu för att hanen i ett lekpar brukar hugga om man petar i ett kar med romkaka, sprattlare eller yngel.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Tjena igen!

    Riktigt roligt att träffas på riktigt, och dina fiskar trivs riktigt bra här trots lite argt humör hos andra invånare. Men deras ilska är enbart riktiad mot varandra.
    Jag suttit ett par timmar och observerat och de har redan börjat färga ut. Deras räddhet försvann efter någon timma, så det kommer nog att bli bra detta

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Glad Påsk på er gott folk

    Jag lever och kommer att läsa ikapp snart i vårsolen, ursäktar min frånvaro men som sagt Glad Påsk Zoopterare

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Japps, så är det. Fullt medveten här. Kör EC nu och kommer på sikt ha trycksatt. Belysning ska bli T5 och ev. än värre på sikt. Finns rena växtkraft i tanken med primärt är det inredda kar med låg fiskbelastning som det handlar om i nuläget. Det mest relevanta som jag önskar svar på är ju om frågan angående blandning av ingredienser är enligt sista bilden? Så jag vet hur många gram av respektive ingrediens jag ska köpa?

    Sen får jag givetvis experimentera med mängden. Men ska beställa 250g respektive 500g påsar, så det jag vill veta bland annat är hur jag ska räkna på mängd per ingrediens då de olika ska blandas olika...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Dopply
    svarade
    Omöjligt att svara på KNO3 om man inte vet den nuvarande Belastningen av fisk, jag tror att domdär beräkningarna utgår ifrån ett rent växtkar utan fiskar..

    Jag tycker man ska prova sig fram. Och om du kör utan CO2 så tror jag det är lönlöst att försöka hitta rätt balans..

    Det är ju inte bara Gödningen i sig som spelar in, även ljuset och mängden CO2(som också är gödning) spelar in på hur mycket du ska tillföra..

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Fråga 1.

    Sitter och ska beställa ingredienser till PMDD, börjar sina. Kiakde i Henrik Eketjäll's kalkylator... Kiakde på info. under [?.] för vad Tom Barr rekommenderar för EI (Estimative Index). Som ni kan se så har jag höjt värdena något från lägsta rekommenderade gräns... Någon som kan utröna om värden blir helgalna och triggar algtillväxt p.g.a brist/fel i balans mellan ämnena? Alternativt "bara" ställer till bristsymptom på växterna p.g.a för låga/höga värden?
    Klicka på bilden för större version

Namn: PMDD Recept.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,0 KB
ID: 2156033Klicka på bilden för större version

Namn: Värden.png
Visningar: 1
Storlek: 3,2 KB
ID: 2156034


    Fråga 2.


    Innebär detta att jag ska blanda enligt angivna värden? d.v.s ex. 57,07g = 43,23ml i min 0,5 liters flaska för att få rätt lösning av (i detta fall) KNO3?Klicka på bilden för större version

Namn: Mix.png
Visningar: 1
Storlek: 7,2 KB
ID: 2156032

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Behöver tips på prisvärd (läs billig i utgift, men hyfsad kvalité som ej går sönder över en natt) belysning till ett räkkar. Kommer finnas lite växter, någon mossa och lite stängelväxter med relativt smala gröna blad... Kanske ingen bra beskrivning... Men kraven är att det ska bli ett juste ljus samt att växterna inte dör, finns dock ej krav på att det ska bli "aquascapeljus" så att säga, utan sålänge växterna kan klara sig och sakta tuffa på så är jag nöjd. Kan tänka mig typ LED ljus eller liknande. Har lite olika varianter att kika på för att haja vilken typ av armatur jag söker. (Den från Biltema har ju "fel" Kelvintal, färgtemp. för växter...)?

    Biltema läslampa LED
    Aquaristic.net inte direkt billig i meningen prisnivå, detta med yttepyttebudget... Men säkert en bra armatur med juste ljus.

    Det jag vill med länkarna är som sagt att ge en hint ocm size och typ av belysning som kan funka. Är öppen för förslag


    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Jajjemen

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Härligt Jesper, ytterligare ett steg närmre ett gäng av de små som växer i mina kar


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Härligt Jeppe

    Småttingarna fick igår flytta till ett 93 liters kar, de simmar nu i fin grupp och börjar käka bättre. Så hoppas på lite tillväxt. Det kommer ju, men i och med att de började sina liv i ett 19L så är det inte konstigt om det har tagit lite tid

    Nästa steg blir runt 160-180L

    Jag har slängt ut annons både här på zoopet och på fb nu med mina t-ciklider så är det bara att hålla tummarna på att nån nappar.
    Sista utvägen får bli att byta in dom i nån butik

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    En tilläggsfundering i mitt mätande och tejpande av det som ska visualisera ställningen samt sänkt tak är ju hur mkt ev. flytspackling bygger på samt material för att fukstspärra/säkra...?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha, kanske ska försöka sig på ett till inlägg, även här lite text men av mer värde för tråden och händelseförloppet...

    Jag tänker mig nyttja detta akvarierum till så många kar jag förmår sköta om samt få in på ett bra sätt. Dessa skall placeras i/på den ställning som jag har skissat på (enklare SketchUp skiss tidigare i tråden). Det kommer dessutom installeras takmonterade högtalare (det är i alla fall tanken)...

    Hur ska nu detta gå till då? Jo om allt går som jag vill, (är ju egentligen en pengafråga...) så kommer ställningen byggas med stomme av gedigna träreglar samt förankring i vägg. Det blir 2 plan samt underskåp. Plan 1 för större kar, både för "odling" samt kar som är mer estetiskt tilltalande... Plan 2 kommer husera ett gäng mindre kar för olika stadier av yngelkullar samt en del räkor. I underskåpet kommer det finnas dold (luckor) teknik, d.v.s en del ytterfilter, tillbehör, verktyg, mindre kar med växter & anslutning till el för att driva hela apparatursamlingen.

    Alla plan kommer få "takmonterad" belysning, så går iaf tankarna nu. Så även underskåpen då de kommer husera en del växter.

    Det är inte något stort rum så det blir trångt med fri yta, dock tillräcklig yta för att enkelt kunna sköta akvarierna, det får dock plats en snurrfotölj för att avnjuta det hela när allt är klart


    Jag funderar dock en del på fuktnivån, det är ju trots allt inte något badrum detta. Kanske skulle man passa på att ta in offert för att få rummet fuktspärrat/säkrat? Samt flytspackla golv för att få en mer vågrät plan yta att bygga på. Här har jag ingen aning om kostnad eller teknik dock...

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha, då ska vi se. Nedan beskrivande text berättar vad som hanns med under gårdagskvällen

    "Sådär, efter ca: 5-5,5 timmas akvariepyssel så är det nu dags att krypa ner i sängen. Har flyttat Haley's (min dotter) akvarium till köket. Passade på att ansa växterna som delvis var lite luggslitna. Nu får det etablera sig på nytt, men kan sedan tuffa på i lugnan ro.

    I akvarierummet är det nu mer eller mindre fritt golv, äntligen! efter alla ommöbleringar... Ann-Sofie (min sambo) fick en av de små bänkarna för att dra igång det som ska bli ett av alla kommande räkkar.

    Till sist kom ett större kar för mina Archocentrus multispinosus yngel på plats. Det blev en flytt från ca: 18L till ca: 93L. Nu ska de väl kunna växa och sträcka lite mer på sig... Ett tag iaf "


    Ett fåtal bilder som knäpptes av med mobilen innan läggdags, inte direkt några kvalitébilder. Men de ger väl någon hint om vad som sker..?
    Kan förtydliga att det jag vill med dessa bilder är egentligen endast att ge en bild över vad som nu finns i rummet. Det är förvisso inte några snyggt inredda kar á la ögongodis, utan kar för överlevnad och sedan några yngelkar för att dra upp mina Archocentrus yngel. Dessa firrar trivs nämligen och leker oavsett vad våra ögon anser om designen på inredningen

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0932.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,5 KB
ID: 2155781Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0933.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,8 KB
ID: 2155782Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0934.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,9 KB
ID: 2155783Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,0 KB
ID: 2155784Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,3 KB
ID: 2155785Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,3 KB
ID: 2155786Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,4 KB
ID: 2155787

    Just det, jag kan ju inte missa att nämna att nästa kull är på G... Tog ca: 2 dagar innan putsandet började efter det att jag återintroducerade honan i paret. Hon har fått "semester" och vårdat föregåede yngelkull några veckor i ett 54L kar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0951.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,2 KB
ID: 2155791Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0943.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,5 KB
ID: 2155792Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 2155793
    På sista bilden är nästan hela kakan på plats. Helt otroliga mängder romkorn.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av ApeviaX; 13 January 2014, 18:21.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Japp, jag har tröttnat på mitt 343l Tanganyika-kar så det ska bli CA istället. Inredningen ska jag behålla då jag tror att den blir klockren till CA-ciklider
    Så bara jag blir av med fiskarna så är det klart för inflyttning av några firrar från dig.
    Sen får framtiden utvisa vad det blir mer däri

    Härligt Jeppe

    Småttingarna fick igår flytta till ett 93 liters kar, de simmar nu i fin grupp och börjar käka bättre. Så hoppas på lite tillväxt. Det kommer ju, men i och med att de började sina liv i ett 19L så är det inte konstigt om det har tagit lite tid

    Nästa steg blir runt 160-180L

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...