"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

    Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:
    Kan det ha varit förhöjda halter av metaller?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo

    Vad tråkigt med massdöd.
    Dock ser jag ingen film/klipp?
    Ja det är kass, sådant man kan råka ut för och rent faktiskt något jag varit förskonad mot. Så nya tag, ytterligare en erfarenhet. Mest synd om fisken.

    Jag hade inte förnyat mitt goldmedlemskap, men nu finns bild ovan.
    Senast redigerad av ApeviaX; 21 July 2019, 19:16.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

    Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:
    Vad tråkigt med massdöd.
    Dock ser jag ingen film/klipp?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

    Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:

    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Sa ju det, innan jul. De var dock lite snabbare igång än jag trodde.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Snacka om grävmaskiner de små marunguensisarna. Vad säger ni tangakunniga. Är det honan som gräver eller kan det vara både hona och eller hane som gräver? Tänker om det är en ledtråd för att se könsfördelning?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Fick en väldig inspiration till ett av de kommande karen. Malkaret, tänker ancistrus, corydoras, pleco, otocinclus, crossocheilus för malbesättningen & ett rejält gäng poropanchax normani, allt detta i en murrig miljö med rötter,
    löv, crypto, anubias & windelöv. Tänk så läckert med en maltank och så lyktögonen som ”glöder” o blått med sina ögon i det tefärgade vattnet

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Högst osäker. Men tror detta är grävarn, ev. hona?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    De här cikliderna leker på nästan vad som helst, men de där lavastenarna är väl ganska skrovliga kan jag tro..? Om inte annat får de väl gräva sig ner till glaset på sköna ställen. Det fixar sig.

    Min gracilis-setup utgjordes mestadels av massor av flata stenar - och jag adderade sanden efteråt när allt var klart, och dolde stora delar av konstruktionen.
    Men du kan ju alltid lägga till några stenar med jämna ytor på strategiska ställen.
    Har faktiskt funderat på om de är substratlekande eller ”stenlekande” (kanske ”samma” pryl).
    de här lavastenarna är inte alls lika vassa som de brukar vara. De är typ ”uppmjukade/”slipade”, icke desto mindre skrovligare och med större risk för rivsår är ”flator” utgör.

    Är ju dock extremt nojjig för glaset, får om jag skall bygga direkt på glaset i sådana fall ha typ friggo undertill. Dessa stenar väger ju ”inget” i vattnet och är lätta att bygga med. Dessutom är ju porösheten en perfekt boplats för nyttobakterier som ett ”passivt” extra filter.

    Mktbra input dock som lusläsare av din tråd så vet jag precis hur du byggde, mkt bra återkoppling där

    Faktum är att en av honorna? Gräver ett hål vid rutan.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    De synliga är tyvärr de enda. Kickade igång det såhär. Men vi får se var det landar på sikt.
    Tänker ev. sno en hel del inspiration ur din gamla gracillis setup
    De här cikliderna leker på nästan vad som helst, men de där lavastenarna är väl ganska skrovliga kan jag tro..? Om inte annat får de väl gräva sig ner till glaset på sköna ställen. Det fixar sig.

    Min gracilis-setup utgjordes mestadels av massor av flata stenar - och jag adderade sanden efteråt när allt var klart, och dolde stora delar av konstruktionen.
    Men du kan ju alltid lägga till några stenar med jämna ytor på strategiska ställen.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ser kanonfint ut!
    Har du byggt fundament som de kan gräva ut/ur, eller är de synliga stenarna de enda?
    De synliga är tyvärr de enda. Kickade igång det såhär. Men vi får se var det landar på sikt.

    Tänker ev. sno en hel del inspiration ur din gamla gracillis setup

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ser kanonfint ut!
    Har du byggt fundament som de kan gräva ut/ur, eller är de synliga stenarna de enda?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Lite kompletterande fisk inköpt.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Måste dock erkänna att jag ju faktiskt inte ännu har kikat tillräckligt noggrant för att reda ut könet på de 3 "nya". Piloterna är ju ett "par", tydligt synligt. Kan vara 2 hanar och 1 hona de "nya" 3... hmmm
    Senast redigerad av ApeviaX; 08 November 2017, 18:14.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Det är något visst att se hur snabbt man kan tyda hur gruppen kan tänkas "delas in" i olika par. Eller för den delen att se att det pilot"par" som slängdes i först (då de var utstötta där de kom ifrån) nu är friska sköna "bossar" som kivas lite men ändå låter de 2 nya rackarna komma med. Gillar att de 3 nya då tvärtom i sin "dumhet" simmar runt betydligt mindre skygga och på så vis får fram piloterna. Nu syns de ofta i en grupp och ibland sticker de fram sina nyllen i röset. Gott i alla fulla fall att se utveckling och vad jag tror (med lite initialt kiv) början på en störtskön koloni. Planer för "rumskamrater" finnes... Men först ska de få gå in o göra sin kaningrej deluxe är min plan. Skynda långsamt liksom Under tiden spånar jag på täckglas, komplettera belysningen och inte minst bygga klart skåpet in under som ska bli vitrin/whiskey, cognac... o.s.v... helt enkelt "godisskåp"

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...