"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Igår fortsatte min smygfyllning av det som ska få bli helianthus kar (inte helianthus annus som i solros, utan Lamprologus helianthus som i prinsessor) Det står lite lutat framåt (p.g.a som alltid snea golv) dock inte någon direkt vridning på diagonal. Är ett plast/aluram kar. (En B träimitation), men fyller sakta i omgångar, better safe then sorry

    Ytterfilter igång i detta kar sedan förrgår kväll. Ett Tetratec EX700, funkar okej, men slanganslutningarna är inte av högsta kvalité någon stans. Spricker för lätt. Tacka vet jag mitt älskade Eheim 2217... Så vid nyköp blir det Eheim för hela slanten


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Senast redigerad av ApeviaX; 30 November 2013, 07:53.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    För att citera Mats "Beliv jo me" jag minns att du gillar de små liven
    Så du är top if mind, när (inte om) det finns ett gäng leveransklara rackare


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Som jag sa en gång för längesen, lyckas du dra upp ett gäng så kommer jag gärna förbi och köper ett par st.
    Dom är ju så j***a fina

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Till sist har vi även en "slow motion" med ingen mindre än Nemo (osäker på om denna köpta hona som syns bredvid Nemo är mamma eller den andra som jag har dragit upp...)

    The small one is namned Nemo, this is beacuse it survived in my external filter. I found it there when I was cleaning the filter after I've moved earlier thi...

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Här är den lilla skara larver som blev kvar med päronen, dessa vakas och vallas ännu sålänge av båda föräldrar, honan är den av dessa ciklider som jag dragit upp.


    Här är resten av kullen i 19L yngelkaret, ska uppgradera till iaf ett 54L så fort jag fixat plats (och tid, jobbar ju rätt mkt just nu... synd bara att det inte blir mer cash åt hobbyn trots detta....) Hur som haver, om ni bortser från repor i glas, lite algprickar etc. samt drar på full HD 1080p så är de ju för charmiga och söta de små liven

    Senast redigerad av ApeviaX; 29 November 2013, 21:21.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha ja, medan planerna ändras och förbättras angående bygget av ställningen/bänken vad nu denna möbel skall kallas? Så smygstartas lite kar här och var samt underhålls i "överlevnadsläget" som jag kallar det (läs "halvfulla" kar med nerslängda rötter, ingen sand och växter som flyter och fastnar lite här och var). Mina Archocentrus multispinosus vallar den senaste kullen i "huvudkaret", d.v.s de små yngel som jag missade när jag lyfte över roten med larver till yngelkaret tidigare i veckan. De måste ha "ramlat" av roten vid själva lyftet, i och med att de ej var mer än sprattlare så låg de nog "osynliga" under en rot och vakades alltså av päronen. (Tanken var ju att egentligen ha flyttat roten innan kläckning, halva kakan hade dock kläckts utan min vetskap så flyttade precis några timmar sent för detta).

    De växer lite försiktigt och man kan se att de försöker "beta" på filtersvampen samt jagar lite artemianauplier när dessa ges, får dock stänga av filtreringen en stund vid utfodring, de klarar inte att simma mot de förhållandevis "starka vatten"strömmarna" " som bildas i karet ännu. Har kört lite vattenbyte och håller tummarna för att jag klarar att få ordning på fler överlevare från denna kull, vore skoj. Har hitills endast 1 fullvixen hona (mor till denna kull) som jag drog upp för snart ett år sedan. Sedan finns en (troligtvis även det hona) som dock heter Nemo. Hittade denna krabat vid flytten 27:e september i år, den hade sugits in i mitt Eheim 2217 som liten sprattlarparvel troligen (kan inte varit stor med tanke på "rastret" på utsuget till Eheim filtret) och bott i den lägsta skiktet som är ca: 10 cm högt och fullt med biobollar samt då en massor grums och härlig "filtersoppa". Tack vare denna överlavarkraft och fortsatt utveckling nu i karet med raketfart så valde jag att döpa denna firre till Nemo

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten88
    Hej, tänk på att val av virke är enormt viktigt, köp tätvuxet med stående årsringar samt undvik större kvist.
    //Johan
    Absolut, det ska inte gå fort och bli billigt, utan det får fortskrida i den takt jag med rådande ekonomi och tid kan få det att fortskrida.
    Så bra kvalité på bygge med bra material, samt rätt dimensionerat material.
    Knackade lite på golvet, är förvisso plastmatta och jag hade önskat att det var flytspacklat under, lät dock för "ihåligt" eller "träigt" typ parkettgolvsljud...
    Så åter är jag i frågan hur jag jämnar ut golvet eller iaf får ställningen rät utan massor kilar och dumheter? Det hela kommer att var förankrat i vägg så kanske ska man med hjälp av laser fästa reglarna i väggen, sedan få dit under delen som ska stå på en ram på golvet?

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Hej, tänk på att val av virke är enormt viktigt, köp tätvuxet med stående årsringar samt undvik större kvist.
    //Johan

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss.jpg
Visningar: 2
Storlek: 47,0 KB
ID: 2154797Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss....jpg
Visningar: 2
Storlek: 57,0 KB
ID: 2154798Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar..jpg
Visningar: 2
Storlek: 31,8 KB
ID: 2154800Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar...jpg
Visningar: 2
Storlek: 37,7 KB
ID: 2154799

    Ser nu efter feedback från en polare att jag ju måste tänka om lite här, djupet är endast 50 cm, skulle behöva 65-70 cm för att få plats med lite rejälare kar samt ev. kringutrustning som kan ta plats bakom karen i form av slangar till filter etc. Dessutom så har vi fnulat lite och jag bör ju ställa den övre ramen på högkant, blir ju mer stöd och mindre risk att reglarna bågnar, ev. dessutom öka från 45x95 - 45x120 reglar på toppramen...

    Funderar också på det högra "spetsiga" trånga hörnet, bli massor "död" yta där, vad ska man göra för kul med det? Detta är ju oundvikligt att det blir "död" yta eftersom 2 lite större kar ska mötas och de är ju rektangulära och har ej "spetshörn"...
    Senast redigerad av ApeviaX; 23 November 2013, 08:40.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Lördag morgon, väckt av dottern och trots sen kväll igår samt en önskan om sovmorgon vete tusan om jag vill "sova bort" min lediga helg nu...? Så slösurfar här och funderar på allt och inget.

    Gällande bygget i det lilla akvarierummet så kommer bilder, filmsnuttar och någon form av "bygglogg" dyka upp här med fortskridandes av det hela. Ska bli spännande detta. 😃

    Är i den berömda härliga planeringsfasen och ska idag fnula på var och hur de få fiskar som finns ska få bo under byggets gång. Sen ska dessutom helgen få bjuda på ett besök på bl.a. Bauhaus för inspiration och lite check av material. 😉

    Ska dessutom försöka en liten rot med romkaka från mina multispinosor för att försöka dra upp en kull i ett annat kar. De börjar förvissar bli bättre yngelvårdare nu, men efter ett par dagar minskar mängden i svärmen och hanen får sig en lite törn av honan. Misstänker alltså att han "tröttnar".

    Har tidigare häverterat ut yngel och "slängt" ner i ett litet kar vi sidan om. De minskar dock snabbt i antal och de få som kanske klarar sig i någon vecka försvinner sedan i massdöd?...

    Så min tanke är att om jag får igång mitt lilla 19L kar med endast vatten från karet där föräldrarna går och låter ynglen kläckas där så kanske det underlättar? Finns ju dock ingen som "fläktar" och putsar på de då som föräldrarna gör...

    Knepigt detta..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Kan så vara att dej ej behöver skvätta. Men det finns alltid risk att man slabbar och droppar en del, så bör tåla fukt och ev. "småpölar"


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Det är väl sjysst om du kör ett lager båtlack men om du inte har cichla lär du väl inte skvätta allt för mycket vatten på grejerna?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Plastmatta = bra då ytan under troligtvis är flytspacklad..

    Visst finns det reglar som går att justera men det känns som sjuk överkurs..
    Jaa, överkurs slipper jag ju gärna om det ej är nödvändigt, vill ju bara att vattnet ska vara kvar i karen och inte ut på golvet.
    Sen måste jag väl antagligen behandla bygget då det är i trä och trä + vatten är ju ingen hit...

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Plastmatta = bra då ytan under troligtvis är flytspacklad..

    Visst finns det reglar som går att justera men det känns som sjuk överkurs..

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Morrn 😀
    Rummet är för närvarande ej tomt så har inte kikat till 100 hur mkt det diffar. Kan försöka få till siffror på det under veckan. Kan ev. bli mer än den igår beräknade vattenvolymen. Men inte mer än 1.200 liter tror jag ej. Är väll dock smart att bygga för 1.500 typ när man ändå är igång. 😉

    Kilar hade jag ej tänkt utan vad jag undrade lite över var de reglar jag läst om som gick att justera. Tror de heter Nivell regel?

    Golvet är troligtvis betong då både tak och framförallt ytterväggar samt mellanväggar i bostadsrätten är det. Just nu med en ful plastmatta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...