"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Osäker, men vad jag vet är att jag i bästa möjliga mån försöker matcha tempen genom att känna på vattnet med hand och handled för att bedöma ungefär. Har alltid funkat förr....
    Vet ju att temp skillnad kan trigga vita prick. Men inte hur?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Troligen beror det på sänkt vattentemp, hur stor blir skillnaden vid ett VB?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Vattenbyte igår och PANG! Vita prick i endlers karet... Medicinerade inte sist då pricken "försvann" med högre vattentemp. Antagligen för kort tid med höjd temp...
    Nu hade jag i Faunamor, hoppas ta död på skiten! Fy fan så jävligt. Sist var det kopplat till vattenbyte också, undrar om det blir för stor temp. skillnad vid VB:t eller om det är nåt skit i vattnet nu? (Egen brunn på vischan...)

    Vill fan inte behöva medicinera o mindre att fisken ska bli sjuk, allt har ju flutit utan problem i flera år när det gäller avsaknaden av denna förbannade parasit, varför nu och varför alls?!?!?! :/

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Tjenare, tackar för snabba svar
    Ynglen är kvar i karaktänkaret, överlever de så är det bra. Annars blir de levande foder till sina föräldrar. Får fixa medicin, men är borta i några dagar så får försöka dirigera någon där hemma i frågan.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Vita prick, och du bör behandla alla fiskarna i karet.
    Flyttar du ynglen kan du hålla ett extra vakande öga på dem om du väljer att inte medicinera dem, men höj tempen isf till runt 28 grader så är det inte säkert att det bryter ut på dem.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Törs jag ta ynglen från detta kar o dimpa ner i ett annat, eller riskerar jag att flytta med parasiter via ynglen då?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Jag upptäckte ju detta igår. Vet ej vad det är så just nu ingen medicin.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Medicinerar du för att få bukt med parasiterna som de är fulla av?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha för att sedan göra en "lång" historia kort (d.v.s det blir en bild...) så hände nu följande:

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6879.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,2 KB
ID: 2145620

    Inte så konstigt kanske, hon började ju släppa några små för nån dag sedan i 180 L karet, o hon har varit tjock rätt länge... Nåt kul i eländet iaf, sen blir de väll mest proteintillskott till de större iofs, men men...

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Då var de satta i karantän på 19 L med 2/3 vatten från 180 L karet där de gick sedan lite nytt färskt vatten på det.
    Därmed blev det vattenbyte i 180 L karet idag istället för imorrn.

    Har synat de övriga fiskarna och kan ej se symptom på de, inte ens de små Black Molly ungfiskarna som jag dragit upp, så de får gå kvar. Jag fortsätter att hålla ett öga och skulle nån mer fisk vara drabbad så åker den upp i början på veckan, ska ändå ner o sno åt mig Archocentrus yngel då.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6767.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,1 KB
ID: 2145615
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6770.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,5 KB
ID: 2145616
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6773.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,1 KB
ID: 2145617
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6774.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,7 KB
ID: 2145618
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6776.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2145619

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Fan! Man ska inte säga att saker går bra, det andra och sista Black Molly ynglet i endlerskaret flöt med buken uppåt, det andra försvann spårlöst för någon vecka sedan. De har ätit bra och vuxit fint hela vägen. Igår låg dessutom en av mina vanliga guppyhonor med buken uppåt och flöt i 180 L karet.

    Till råga på allt hittade jag några vita "fjun'" på mina Black Molly i 180 L karet, ser ej var det är, och vad har honan för knöl på fenan?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6720.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,6 KB
ID: 2145609
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6723.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,8 KB
ID: 2145610
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6726.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,4 KB
ID: 2145611
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,3 KB
ID: 2145612
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6736.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,1 KB
ID: 2145613
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6754.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,4 KB
ID: 2145614

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha, sedan igår kväll är rommen kläckt och om någon dag nu i helgen, gissningsvis kördag kväll eller söndag morgon bör de vara massvis små mer eller mindre frisimmande knattar. Så i början på veckan bör jag kunna sno åt mig lite smått att dra upp separat

    Såg även igår att någon av mina endler har smugit ut en liten ny kull. Kul att det rullar på så fint just nu

    EDIT: Såg nu direkt när jag kollade karet att det var pink/red honan som givit en kull.
    Senast redigerad av ApeviaX; 18 January 2013, 17:04.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Haha, nae

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det var inte lite rom det där

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Jaha ja, då har man jobbat 2 av 3 arbetsdagar den a vecka. Måste säga att det då är extra kul bör man slår en kik in i karen och märker att min vackra Limia hona som släppte ett gäng yngel för någon vecka sedan faktiskt gav en fin kull som jag först nu upptäckte. De har gömt sig bland alla boklöv. Satan så kul, rena odlingen har det blivit nu med levandefödare, helglad

    Sen har mina kaniner d.v.s mina multispinosor levererat en liten kaka idag.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av ApeviaX; 15 January 2013, 21:00.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...