"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Jaa ni gott folk. Kommer bli magiskt kul. Mycket lärorikt och spännande, en riktig resa.

    Inlägget med bilden ger en hint om inriktningen
    Det tog ett bra tag innan jag fattade vad du menade, funderade på vad en träställning, en röd fåtölj och en tomte kunde innebära för inriktning, innan jag fattade att du menade fisk-smileyn, Prinsessan av Burundi

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaa ni gott folk. Kommer bli magiskt kul. Mycket lärorikt och spännande, en riktig resa.

    Inlägget med bilden ger en hint om inriktningen

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Häftigt med ett 960. Skall bli spännande att se vad du hittar på!

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX

    Ett 960. Bredd: 200, djup: 80 höjd: 60


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det låter inte helt fel Vad blir det för besättning då?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE

    Det var en rejäl ställning, vad blir det för akvarium där?
    Ett 960. Bredd: 200, djup: 80 höjd: 60


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Bam
    Det var en rejäl ställning, vad blir det för akvarium där?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Bam

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    BTW, hur gör man en hederlig hyperlink där man själv väljer vad texten är? Så det inte står som ovan ex. www.ciklider.se utan som jag tänkt fiskens namn? Har sett många länkar där det bara står "Länk". Har förstått att det är ultrarycket jobb att fixa med forumet och har inte alls pejl på var statusen befinner sig. Så ingen klagan, men en undran

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Som ovan skrivet som kommer bl.a. ett sesskar bli till på sikt. Kan bli så att det blir ett specialbyggt, beror på var det får stå och vad en mäter måtten till.
    Frågan är ju lite hu högt man behöver ha det, de rör sig ju runt lite här o var i hela höjdleden, även om de (i akvarier) mestadels håller till i botten och mellanskikt (rätta mig om jag har fel här).

    Det får hur som havre allt bli en burk på ett par 100:ingars liter, så mkt har jag ju bestämt. Kommer ev. vara lite "oortodox" o ha någon planta insmugen någonstans, i övrigt relativt spartanskt med annat än sten och grus. Söker med ljud och lykta efter ett bra ljust, lagom finkornigt ciklidgrus med juste kalkhalt eller hur man ska säga.

    Har lite smått och gott från aquaristic.net på G hitåt också, inga speciella ovanligheter men kul med paket till sig själv


    Från det ena till det tredje, vidare till det femte och tillbaka igen, mkt rörigt och tankspritt. Lite som en inblick i mitt huvud
    Hur som havre på åkern så funtat jag även på om jag ska frångå min ursprungliga plan på ett rent setskar och kanske smita in några apelsiner eller andra lite bitska färggranna individer. Detta kan man ju iofs göra efter att man fått känna in sessorna och låtit de få chansen att göra sin kolonigrej... Men anledningen till att jag nämner tanken här är just det att man då får chans till lite skäm input från er andra som kan ha något att vilja putta in så att säga...

    Är som sagt denna sessa (Neolamprologus marunguensis) som kommer rumstera i karet som ännu inte finns.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX

    Men hallå hallå

    Din "gamla skåpmat" är vad jag helst "inmundigar" nu. Ytterst inspirerande med allt som sker. Givetvis var det ju lite sådär "oroväckande" (innan man kom ikapp med tiden) med storburken. Men låter som att det bara kan bli ännu bättre i framtiden när så väl blir dags att funta på det igen.

    Är nu på sidan 749 i din tråd o var på 670 eller 680 typ för någon dag sedan. Är såå härligt att sträckläsa allt, varje punkt, kommatecken och allt vad det innebär. Till och med allt grafisk mellan raderna oj oj oj. Skål säger jag, nu ska det spelas lite med familjen innan tösen ska sova, sen blir det Zoopet resten av kvällen


    Utan o skvallra så kan jag säga att det kommer på sikt bli ett sesskar någon stans i boningen... Neolamprologus marunguensis på menyn till det
    Fantastiskt härligt att höra!
    Ös på nu!
    Jag ser fram emot dina vidare projekt!

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Oh-boy! Du har varit igenom en massa... Hoppas allt fixar till sig till det bästa - och så blir det!
    Kul iallafall att du är tillbaka på forumet. Här händer ofattbart mycket!
    Som du märker är min tråd mest gammal skåpmat, medans det finns en uppsjö andra intressanta trådar där det verkligen avhandlas intressanta grejer - så nu är det bara att läsa ikapp allt godis på forumet!
    Men hallå hallå

    Din "gamla skåpmat" är vad jag helst "inmundigar" nu. Ytterst inspirerande med allt som sker. Givetvis var det ju lite sådär "oroväckande" (innan man kom ikapp med tiden) med storburken. Men låter som att det bara kan bli ännu bättre i framtiden när så väl blir dags att funta på det igen.

    Är nu på sidan 749 i din tråd o var på 670 eller 680 typ för någon dag sedan. Är såå härligt att sträckläsa allt, varje punkt, kommatecken och allt vad det innebär. Till och med allt grafisk mellan raderna oj oj oj. Skål säger jag, nu ska det spelas lite med familjen innan tösen ska sova, sen blir det Zoopet resten av kvällen


    Utan o skvallra så kan jag säga att det kommer på sikt bli ett sesskar någon stans i boningen... Neolamprologus marunguensis på menyn till det

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Så var vi där igen, tiden har sprungit iväg och jag kanske har misstänkts vara uppgången i rök. Men icke sa Nicke.
    Det börjar landa i nya boendet efter hösten som först inbar nytt jobb, akut njursvikt, och sedan flytten hit. Tar det rätt solo med tomten i år, vill se lite hur säsongen fortskrider för att veta hur den skall byggas upp med tiden. Lika så fäler akvarierna, har ett ca: 90 L kar uppdelat i 3 knappa 30 L fack som "överlevnadskar" för de få stackare som klarade sig under min tid på sjukan och sedan förfallet då tid efter det iaf med inspiration att få liv i det då blev lite av en bristvara.

    För stunden sitter jag och lusläser ikapp Mats Bryzell's alltid lika eminenta tråd "Akvariestugan". Det är ju en av de absoluta favoriterna, mycket som sker, härligt med OT, juste snack om inredning etc. etc. Härlig tagg uppskattas och de rejäla texter som dimper in i tråden då och då är en ren fröjd att njuta genom

    Jag själv ska bråka färdigt lite med en anhalt av vita prick i karet och sen kanske man får uppdatera lite om kommande planer
    Oh-boy! Du har varit igenom en massa... Hoppas allt fixar till sig till det bästa - och så blir det!
    Kul iallafall att du är tillbaka på forumet. Här händer ofattbart mycket!
    Som du märker är min tråd mest gammal skåpmat, medans det finns en uppsjö andra intressanta trådar där det verkligen avhandlas intressanta grejer - så nu är det bara att läsa ikapp allt godis på forumet!

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Så var vi där igen, tiden har sprungit iväg och jag kanske har misstänkts vara uppgången i rök. Men icke sa Nicke.
    Det börjar landa i nya boendet efter hösten som först inbar nytt jobb, akut njursvikt, och sedan flytten hit. Tar det rätt solo med tomten i år, vill se lite hur säsongen fortskrider för att veta hur den skall byggas upp med tiden. Lika så fäler akvarierna, har ett ca: 90 L kar uppdelat i 3 knappa 30 L fack som "överlevnadskar" för de få stackare som klarade sig under min tid på sjukan och sedan förfallet då tid efter det iaf med inspiration att få liv i det då blev lite av en bristvara.

    För stunden sitter jag och lusläser ikapp Mats Bryzell's alltid lika eminenta tråd "Akvariestugan". Det är ju en av de absoluta favoriterna, mycket som sker, härligt med OT, juste snack om inredning etc. etc. Härlig tagg uppskattas och de rejäla texter som dimper in i tråden då och då är en ren fröjd att njuta genom

    Jag själv ska bråka färdigt lite med en anhalt av vita prick i karet och sen kanske man får uppdatera lite om kommande planer

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Uppdatera på bara! Alltid lika kul!
    Lite bilder..?
    Bilder kommer, men det blir nog på sikt.
    Nu har vi 3 halvtragiska avdelningar i en ca: 90 L tank. Inte mkt att se. Däremot kanske man skulle dokumentera resan för att ge en inblick, en observation i hur en incykling kan se ut. Något att begrunna för de otåliga och kanske smått nervösa nybörjarakvaristerna. Något som kanske kan ge ett lugn i den nervositet som infinner sig vid minsta alg eller annan "obalans" i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Uppdatera på bara! Alltid lika kul!
    Lite bilder..?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...