"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Väldigt kul att följa dig och din optimistiska planering .

    //Inger
    Halloj Inger

    Kul att höra
    Optimist måste man vara i denna stressiga vardag och detta pengastyrda skeva samhälle. Vi är inte gjorda för att stressa runt så dant.
    Akvaristiken är en del av mitt Zen, likaså Zoopet med alla härliga trådar och gemenskapen

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Väldigt kul att följa dig och din optimistiska planering .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    For a smooth playback and to avoid jerky pictures, use a modern browser. Click the Youtube settings button and choose "1080p HD" for best viewing quality.Und...

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Om ni inte tidigare sett dessa klipp från tangasjön gör gärna det. Märk väl i klipp 2 av 3 hur 2 tangaciklider stöter bort en sköldpadda från deras grop med rom. Rätt häftigt. Bra inspiration inför stundande planer dessutom.

    Del 1 - 4







    https://www.youtube.com/watch?v=wqDVzH5W_4Y


    https://www.youtube.com/watch?v=aUykCGDyMFs
    Senast redigerad av ApeviaX; 24 January 2017, 21:48.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Tusan Bluewing, ansjo & Mats m.fl. jag har även i tidigare skede varit sugen på discus, har bestämt att jag ska hålla de vad det lider, har inhandlat BTN Discus boken av en forummedlem för ett par år sedan och jag vet att jag definitivt vet vad jag behöver för att testa med dessa juveler.

    Tänker att jag nog gör lite så som ansjo tipsade Blue om i hans tråd att man kanske bör "testköra" med billigare, (men för den skull inte fula eller felaktiga discus) fiskar för att se var det leder. Kan slå bakut men kan även gå galant på studs och då är det ju bara att tuffa vidare och studera de små liven.

    Hur som havre, först sessorna till tangakaret, sen som tidigare sagt invänta svar på värme i förrådet, därefter ligger framtiden att skapas.
    Har en tydlig idé om hur jag skulle vilja inreda, relativt spartanskt, men inte naket kar...

    Kul med alla idéer och all sprudlande inspiration som riktigt sjuder här

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Halloj! Kul att du skall köra Neolamprologus marunguensis ditt nya kar. Det är ju en ”sessa” som är ganska lik de jag hade; N. gracilis, som inte har riktigt lika hög och robust kroppsform.

    En frodig algmatta befrämjar villkoren för ynglen som, i generationer, kan gå och beta bland de organismer som bildas.
    Det tar en ganska ansenlig tid för den ”rätta” typen av alger att dyka upp - alltså en kortvuxen, tät matta som täcker de flesta ytor.
    Jag använde mig av ganska sparsam belysning; mestadels LED-spotar.
    Då slapp jag invasioner av alger som inte är så kul, som långa trådiga ”skitalger”.
    Nej, vad man är ute efter är de korta, täthåriga algerna. Tålamodet får en rejäl prövning, men slutresultatet är både snyggt och livgivande.

    Jag drar in en liten film på min N. gracilis-koloni, då det begav sig.

    https://www.youtube.com/watch?v=L2IQkEuYCcU
    Just så underbart alglummigt Störtskönt! Kommer dock finnas risk för lite "skitalger" då karet kommer stå strax innanför altan och där finns en del ljusinsläpp från söderläge. Men det blir vad det blir och med tiden kommer även det att sätta sig. Belysningen kommer på sikt bli egensnickrad i ett lock som ska matcha möbeln (när jag bestämt hur den skall kläs) som då blir ett möbelkar typ. Men i och med avsaknad av växter (iaf initialt) så känner jag ej att belysningen brådskar mer än att möjligen få chans att locka fram de härligt is och stålblå fenspetsar samt ögon som dessa fiskar besitter

    Allt har sin tid och det kommer få dra igång i sin takt, ytterligare så då det ju inte finns växter som behöver planeras för utan först blir det torrinredning med lavasten och ev. någon grenjäkel (inte bara för att trotsa normen, men för att jag anser det naturligt och vackert). Lavasten tänker ni? Hmmm... vasst o jävligt för de små liven.... Ja jo, men det finns nog vassa stenar i tangasjön med, de går dessutom i ett kar med drösvis av sådana nu och allt funkar fin fint. Fördelen med just lavasten är ju också dess porösa struktur som ger hem åt en miljards miljon nyttobakterier och på så vis blir det en del av ett "passivt" extrafilter inne i själva vattenytan och inte bara i kanterna vid filterkammarna.

    Kommer bli superskoj detta, en dröm på G att slå in. Imorrn eller torsdag kommer troligtvis mina BTN River-slimline på posten och då kan man (även utan karet) börja placera ut och visualisera vad som komma skall.

    Lite kul (och kanske pajastokigt för vissa) är att lavastenen jag beställt är svart (typ) lavasten från island. Kommer bli en satans kontrast mot bakgrund och det ljusa ciklidgruset som jag kommer dimpa ner. Men va fanken, övergångarna kommer bli mjuka med tiden och en hop alger. Tänker också att kontrasten kan vara schysst för att lite framhäva fiskarna som är rätt ljusa av naturen.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Offert intagen för installation av luftvärmepump i förrådet. Om nu bara styrelsen godkänner frågan om ev. installation som blir det fart på mig att fixa i förrådet för att isolera och sedan beställa installation av luftvärmepump. Håller tummarna för detta då det skulle innebära ett par till akvarier i förrådet, möjligheten att driva upp säsongens fröer till trädgården, men även övervintring av exotiska växter och annat. Dessutom kan det öppna upp för paludariumtanken på sikt... Mkt spännande helt enkelt, håll nu tummar och tår ute i vårt avlånga land att det skall gå vägen med ansökan. Vore en rejäl energiboost.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX

    Ja det kan absolut (och är oftast) "växtfria". Icke desto mindre finns ju växtlighet och grenar mm. i fiskarnas naturliga miljö. Men jag vill ha såna där läckra alger som Mats hade i sitt tangasesskar för ett par år sedan
    Halloj! Kul att du skall köra Neolamprologus marunguensis ditt nya kar. Det är ju en ”sessa” som är ganska lik de jag hade; N. gracilis, som inte har riktigt lika hög och robust kroppsform.

    En frodig algmatta befrämjar villkoren för ynglen som, i generationer, kan gå och beta bland de organismer som bildas.
    Det tar en ganska ansenlig tid för den ”rätta” typen av alger att dyka upp - alltså en kortvuxen, tät matta som täcker de flesta ytor.
    Jag använde mig av ganska sparsam belysning; mestadels LED-spotar.
    Då slapp jag invasioner av alger som inte är så kul, som långa trådiga ”skitalger”.
    Nej, vad man är ute efter är de korta, täthåriga algerna. Tålamodet får en rejäl prövning, men slutresultatet är både snyggt och livgivande.

    Jag drar in en liten film på min N. gracilis-koloni, då det begav sig.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Aronia melanocarpa

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE

    I ett tanganyikaakvarium borde det inte vara några problem att få mycket alger, dom brukar väl vara rätt så växtfria?
    Ja det kan absolut (och är oftast) "växtfria". Icke desto mindre finns ju växtlighet och grenar mm. i fiskarnas naturliga miljö. Men jag vill ha såna där läckra alger som Mats hade i sitt tangasesskar för ett par år sedan

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Rätt gött med lunket i 3x30 liters burken, endlers guppyna blir fler och fler (som sig bör) så även (dock sakta men säkert och dessutom lite naturlig gallring) mina ancistrus som har börjat haja läget och uppskatta sina små tillhåll. Hornsärven växer som ogräs på steroider, så även vattenpesten, supernice detta eftersom det i kombo med mina posthorn innebär 0 alger på rutorna

    Missförstå mig rätt, uppskattar rätt sorts akger, men på rätt plats, de gröna prickasen är no more i de här karen

    Men sen i 960 liters tangaburken hoppas jag på alla de olika spännande "solalger" som jag kallar de. D.v.s en uppsjö alger som poffar upp här och var tack vare (märk väl tack vare inte på grund av, som sagt positiv till detta) schysst ljus som kommer infalla på burken och dess stenar
    I ett tanganyikaakvarium borde det inte vara några problem att få mycket alger, dom brukar väl vara rätt så växtfria?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Rätt gött med lunket i 3x30 liters burken, endlers guppyna blir fler och fler (som sig bör) så även (dock sakta men säkert och dessutom lite naturlig gallring) mina ancistrus som har börjat haja läget och uppskatta sina små tillhåll. Hornsärven växer som ogräs på steroider, så även vattenpesten, supernice detta eftersom det i kombo med mina posthorn innebär 0 alger på rutorna

    Missförstå mig rätt, uppskattar rätt sorts akger, men på rätt plats, de gröna prickasen är no more i de här karen

    Men sen i 960 liters tangaburken hoppas jag på alla de olika spännande "solalger" som jag kallar de. D.v.s en uppsjö alger som poffar upp här och var tack vare (märk väl tack vare inte på grund av, som sagt positiv till detta) schysst ljus som kommer infalla på burken och dess stenar

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Tanken är att möbeln skall ha iaf 2 luckor (på vänster respektive höger sida) och troligtvis 3 lådor i mitten. Hur jag skall klä in den eller i vad har jag ej bestämt ännu...
    Vet inte exakt hur jag ska fixa skenor till lådorna eller vilken typ av gångjärn jag ska använda till luckorna heller. Men det får tiden utvisa.

    Kommer troligtvis bli 1 hyllplan i vardera skåp och dessutom belysning som går på när man öppnar luckan.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE

    Det tog ett bra tag innan jag fattade vad du menade, funderade på vad en träställning, en röd fåtölj och en tomte kunde innebära för inriktning, innan jag fattade att du menade fisk-smileyn, Prinsessan av Burundi
    Haha, precis. Kommer bli Neolamprologus marunguensis


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...