"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX



    Låter det, men hur bäst göra denna genomföring på ett bra vis?
    Fråga din bror som är snickare. Han bör veta och kan komma med tips tycker jag. Är du osäker på håltagning, rörgenomföringar, tätning, uppsättning av utkastare och så vidare kan det nog vara bra att ta dit en vvs´are. Den kostnaden han tar för det arbetet har du garanterat igen mot vad en eventuell läcka i väggen skulle innebära.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Första utkast, dock saknas en del sten... en hel drös flyter ju. (De som är i hinken för att vattenmättas) Hade helt glömt bort detta fenomen
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Vilken genomföring pratar vi nu om. Lite svårt hänga med när man inte vet hur det ser ut.
    Tja

    Jaa du, det är det som är frågan. Alltså hur ska jag ta mig genom ytter + innervägg.
    Återkommer med bild och mått lite senare i tråden så ska vi nog lista ut det.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Hej hopp
    Bifogade filer
    Senast redigerad av ApeviaX; 05 August 2019, 15:15.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Då är det lugnt.


    Låter det, men hur bäst göra denna genomföring på ett bra vis?
    Senast redigerad av ApeviaX; 05 August 2019, 15:15.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Nu är jag inte någon rörläggare. Men två av de största slangarna till och från har jag mycket svårt att se att kylan ute hinner påverka vattnet när det flödar. Men när de inte används kommer de troligen att frysa igen om det är minus. Så det låter som du borde gräva ner dom med isolering. Tyvärr är där nog ingen genväg än detta. Naturlagarna är svåra att ändra på.
    Tja

    Tack för input.

    Jag var nog dock lite vag i min beskrivning. Jag är alltså inte orolig varken för att vattnet skall bli för kallt när det "färdas" i slangen, inte heller att det skall frysa i slangen mellan vattenbyten.

    Jag tänker att jag drar en slang från duschen genom kattluckan i altandörren och ut i förrådet. Det jag vill undvika är att ha förrådsdörren på glänt vid vattenbyte. Önskar alltså endast "frostsäker" genomföring som alltså töms direkt efter att vatten rört sig till/från.
    Denna slang kopplas alltså till/från vid var tillfälle.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    En liten sidofundering... det gäller vårt förråd.

    Jag håller på att renovera det, i dagsläget har jag (med hjälp av min ena storebror som är snickare) rivit upp golvet, förstärkt något där jag vet att jag skall ha akvarier sedan lagt dit nytt undergolv.
    Vi har även dragit upp OSB & renoveringsgips på väggarna samt renoveringsgips i tak. Detta är sedan spacklat och målat med våtrumsfärg, både primer och täckfärg.

    Förrådet har även fått en luftvärmepump installerad (den samma som vi hade på förra adressen, vi flyttade med den).

    Jag kommer att lägga in ett trevligt golv inom kort, men det jag funderar på är hur i hela världshistorien jag skall få in vatten?
    Jag har ingen plan på att faktiskt anlita någon VVS:are som ska dra in vatten "på riktigt" utan jag tänker att jag kan klara mig på att kunna koppla på en gardenakoppling för att dra vatten via en trädgårdslang när så behövs...

    Skulle även vilja ha ett utlopp för vatten som ska ut. Oavsett riktning så gör funderingarna gällande hur tusan jag får till detta på ett funktionellt, snyggt och frostsäkert sätt?
    Det får inte innebära att det "forsar" in kalluft vintertid, inga kryp får kunna röra sig in i förrådet och det får inte riskera fuktskador...

    Någon idé? Eller ska jag helt enkelt köra med dörren på glänt? Även i minusgrader?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ser jättefint ut!
    Vad blir det för T-ciklider i detta kar?
    Halloj Mats

    Det blir faktiskt Malawi i denna tank, for starters iaf.
    Har en grupp som gick i mitt 960L efter kraschen förra sommaren. De går dock hos polaren som odlat fisken i fråga just nu då vi flyttade i Maj och därav sålde 960 tanken tidigare i år.

    Planen är att på sikt börja om med Neolamprologus marunguensis, Julidochromis dickfeldi och Cyprichromis leptosoma (den uppsättning jag hade när hela skiten kraschade och all fisk dog för ca: 1 år sen).

    Anledningen till att det blev Malawi mellan detta och inte direkt nya fiskar av samma sort som innan för att direkt återuppliva tangatanken berodde delvis på att att jag länge suktat efter att åter hålla Malawi (men denna gång mer subtilt färgade, om än med färg...) igen. Delvis för att jag har mer personlig erfarenhet av Malawi sedan innan och därför kände mig mer säker på att förstå fisken vid ev. ny krasch. Någon mer krasch blev det ej och nu kan jag snart återta fisken som ska få göra sin grej innan det blir byte av besättning.

    Märk väl att det nog troligtvis blir "Sydamerika" istället för Tanganyika inomhus som "displaytank" när det blir remake i framtiden. Det går nämligen rent estetiskt bättre hem hos familjen. Jag tänker då att jag tar tillfället i akt att äntligen trycka ner ett gäng scalarer igen

    När all denna rokad så ska till framgent så kommer Malawi få flytta ut i förrådet (som jag nu renoverar för att bli förråd, hobby/pysselhörna och akvariehörn) och tangafisken får göra ny entré här.
    Det är iaf de tankar som snurrar nu

    Mer info. och frågor kommer

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ser jättefint ut!
    Vad blir det för T-ciklider i detta kar?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Slänger lite snabbt in bilder på hur det ser ut nu under "silikontorkan". Låter det vara lite skitigt sålänge, ska ju testfyllas igen som sagt (inte sett några spår av skador so far...) samt rengöras innan sand skall i.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel Rio 450 front - BTN Slimline River (60).JPEG
Visningar: 252
Storlek: 677,5 KB
ID: 2406177

    Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel Rio 450 front, vänster diagonal - BTN Slimline River (60).JPEG
Visningar: 252
Storlek: 614,1 KB
ID: 2406178

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    F*nstyg

    Skulle limma dit sista biten BTN Slimline River (60), en del jag sågat av för bakgrunden. Kom på att jag kunde dölja Juwel's innerfilter med den biten. Passade rätt bra, sågade av den på höjden för att inte ändra på hur vattnet rör sig runt filterkammaren. En liten flisa gick av, silikonade dit den (med svart silikon, gissa hur snyggt det blev... men men).

    När jag sedan väl skulle passa in sista biten så lade jag av någon outgrundligt korkad tanke "silikonsprutan" (som är av metall) längs över akvariet i djupled, givetvis gjorde någon liten rörelse från min sida på andra sidan tanken att den föll ner, slog i bottenglaset och ev. vänster sidoglas på väg ner...

    Kunde inte se någon repa/spricka nu direkt. Men man blir nojjig med glas, särskilt när det ska hålla typ en halv kubik vatten snart.
    Så oerhört klantigt, man skall aldrig vara lat, straffar sig direkt.

    Låter nu det sista silikonet härda och skall sedan syna mer noggrant under bra belysning.
    Kommer även sakta att testfylla tanken på nytt, just in case att jag missar något. Kanske rent av en mikroskada som gör att det eskalerar väl fyllt.
    Better safe than sorry, en till testfyllning (innan sanden skall i) gör ju iaf att jag ser om något blev knas.

    Håll nu tummar och tår gott folk.
    Senast redigerad av ApeviaX; 03 August 2019, 13:48.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Blev ju givetvis fördröjning p.g.a en massor annat att styra med. Men! Igår tömdes tanken. För säkerhets skull fick det sista dunsta över natten.
    Idag har alltså BTN Slimline River (60) limmats (silikonats) dit och nu får det torka över helgen, iaf tills söndag eftermiddag.

    Har lite att stå i och frugan har åkt på halsfluss (igen, varit frisk i en vecka...) så det blir bra med torktid och lite planering av hur stenen skall "möbleras".
    Bilder och info. kommer löpande

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha ja, då har Rio 400:at stått en vecka med vatten. Skulle köra ett test över natten så att allt såg fortsatt bra ut, att det står i våg och inte läckte.
    Åkte på någon virusinfektion i halsen (som typ givit med sig) vilket innebar lite fördröjning.

    Idag skall tanken dock tömmas och BTN Slimline River (60) limmas dit som bakgrund
    Senast redigerad av ApeviaX; 09 August 2019, 01:10.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha, då har familjen flyttat och nya planer på G.
    En tangatank kommer åter sättas upp med ”samma” individer som gick i 960:t.
    960:t i sig såldes dock innan flytten och nu kommer första delen i samlingen bli ett Juwel Rio 400 med ett gång Malawi som en polare huserat under flytten.

    Lusläser ikapp i bl.a. Akvariestugan och en del andra trådar.

    Mer info., bilder och filmer kommer framgent
    Senast redigerad av ApeviaX; 09 August 2019, 01:10.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant

    Kan det ha varit förhöjda halter av metaller?
    Hej Stefant

    O först och främst ursäkta för att svaret kommer nästan ett år senare. Jag skäms

    Osäker, men tror på massdöd av bakterier el. dyl. som påföljd av den oerhörda temperatur som blev inne.
    jag älskar den värme vi hade förra sommaren, men inte inomhus.

    Inte mkt till svar efter så lång tid.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...