Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag vet att det är OK med Johnny att jag bryter in och kapar tråden lite, så;
    Ja, det är de du nämner som jag initialt kommer att ta kontakt med. Har tittat på en del fisk från just Sabby.
    Japp, om planerna löper så som jag tänker mig skall nog karet vara klart och igång till nästa höst.
    Perfekt! Lagom till nästa VF säsong


    Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
    Discus for life

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av lofstrog
      Perfekt! Lagom till nästa VF säsong


      Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
      Topp!

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Tråden dog helt efter mitt och Mats OT inlägg. Vad hände? Var det så dålig film?


        Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
        Discus for life

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Knockout?
          350L Diskus

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Man blev helt förtrollad av vackra fiskar så jag tappade "tal"förmågan
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Inte möjligt Pia


              Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
              Discus for life

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Johnny blev helt stum och tänkte "jag vill också ha och så skall det bli, frugan har ingenting att säga till om" .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Nejdå. Filmen var helt fantastisk Men jobbade drygt 12 timmar per dag i veckan och hade 2 hjärnceller kvar sedan. Så jag kommer igen. Förresten hade en av mina Diskusar prickar i morse. Så det blir lite tightare VBn ett tag. Men kanonfin Diskus på film.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Nejdå. Filmen var helt fantastisk Men jobbade drygt 12 timmar per dag i veckan och hade 2 hjärnceller kvar sedan. Så jag kommer igen. Förresten hade en av mina Diskusar prickar i morse. Så det blir lite tightare VBn ett tag. Men kanonfin Diskus på film.
                    WOW det är inte illa att ha 2 fungerande hjärnceller efter 12 timmars arbete , det har jag inte ens innan jag börjar mitt arbete , jag är nöjd om jag har 1 fungerande hjärncell över huvudtaget
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ja då är jag ju dubbelt så funktionell jämfört med dig när jag sitter med urblåst blick och säger till min fru för tredje gången: ursäkta vad var det du sa nu? Det är ju en himla tur att hon ändå tycker jag är gulligast i världen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Men jobbade drygt 12 timmar per dag i veckan och hade 2 hjärnceller kvar sedan. Så jag kommer igen.
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Ja då är jag ju dubbelt så funktionell jämfört med dig när jag sitter med urblåst blick och säger till min fru för tredje gången: ursäkta vad var det du sa nu? Det är ju en himla tur att hon ändå tycker jag är gulligast i världen.
                        känner igen det där allt för väl.. De två senaste veckorna har inte varit att leka med...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • TommySt

                          • January 2014
                          • 208

                          Helt ny på forumet... Såg ditt 450-kar på sajtens förstasida och var inne där och skrev, Bluewing. Månne når det inte fram till dig den vägen så jag lägger in kommentarerna/frågorna i den här tråden också:

                          "Mkt snyggt, Bluewing.

                          Är på väg mot comeback som akvarist och tanken är att köpa just ett svart Vision 450.

                          För tio till femton år sedan var det ett klassiskt 720-kar och då med målsättningen att lyckas med kombinationen "växt"akvarium och Discus. (Var belåten med resultatet.)

                          Avsikten är nog densamma denna gång. Fokus växter i steg 1. Steg 2 tror jag blir Altumskalarer och sen gissar jag på Diskus i steg 3.

                          När jag ser ditt vackra akvarium så undrar jag över hur du täckt filtret till höger, ser ut att vara annat än bara växter? Själv köper jag nog Juwels Root + 2 x Rock men den produkten löser inte täckning av filtret, vad jag förstått.

                          Avser också ta fram CO2-anläggningen. Du har sådan i ditt, gissar jag?"
                          Using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av TommySt
                            Helt ny på forumet... Såg ditt 450-kar på sajtens förstasida och var inne där och skrev, Bluewing. Månne når det inte fram till dig den vägen så jag lägger in kommentarerna/frågorna i den här tråden också:

                            "Mkt snyggt, Bluewing.

                            Är på väg mot comeback som akvarist och tanken är att köpa just ett svart Vision 450.

                            För tio till femton år sedan var det ett klassiskt 720-kar och då med målsättningen att lyckas med kombinationen "växt"akvarium och Discus. (Var belåten med resultatet.)

                            Avsikten är nog densamma denna gång. Fokus växter i steg 1. Steg 2 tror jag blir Altumskalarer och sen gissar jag på Diskus i steg 3.

                            När jag ser ditt vackra akvarium så undrar jag över hur du täckt filtret till höger, ser ut att vara annat än bara växter? Själv köper jag nog Juwels Root + 2 x Rock men den produkten löser inte täckning av filtret, vad jag förstått.

                            Avser också ta fram CO2-anläggningen. Du har sådan i ditt, gissar jag?"
                            Tack Tommy
                            Men först av allt vill jag hälsa dig mycket varmt välkommen hit till Zoopet! Sedan tycker jag ju också att du har ovanligt god smak som kan tänka dig ett Vision 450. Fördelen med det karet är ju att det upplevs större än vad det är och att det passar fiskar som har sin storlek på höjden så att säga såsom Diskus och Skalarer.
                            Detta akvariums utgångspunkt är egentligen att få det så naturligt som möjligt. Snöade in en hel del på Mats Bryzells filosofi om sina akvarium. Så de växter som är planterade är lättskötta växter med relativt anspråkslösa behov av ljus, näring och Co2. Botten är finkornig sand för att ge skräpet möjlighet att driva över botten utan att fastna i den.
                            Så det är ingen Co2 i akvariumet. Till fram för en dryg månad sedan så var det ingen gödning heller. Men växtmassan är nu så stor att jag tillsätter PMDD varje till varannan vecka i normaldos. Thats all. Så denna djungel får i stor mån utvecklas bäst den vill även om jag nu rensar ut 10 liter jättevallisneriablad varannan vecka.

                            Juwels bakgrund är säkert bra men ser lite syntetisk plastig ut (bara min åsikt) om du lägger BackToNatures bakgrunder bredvid. Därför valde jag BTN Slimline Amazonas bak och sågade till och limmade den så här vid filtret:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: sista passbiten innerfiltret.jpg
Visningar: 2
Storlek: 319,5 KB
ID: 2156035
                            Jag satte då en bit framför filtret och 75% på filtrets vänstra sida så att gallret på vänster sida är öppet och sågade sedan ut övre främre biten så att insuget vid ytan fungerade korrekt som du ser på nedanstående bild:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Torrinredning 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 2156036
                            Fördelen med BTN-biten är ju att de främre biten är oregelbunden och krökt bakåt på dess vänstra sida och det gör att du ser den delen mer som en stubbe istället för en konstruerad låda när du ser akvariet framifrån.J
                            Juwels egen bakgrundsbit för filtermodul skapar just en sådan låda.

                            Dina frågor är enbart stimulerande så hör av dig mer om du undrar nåt annat.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • TommySt

                              • January 2014
                              • 208

                              Tack för välkomnandet! Det har hänt en del - med det ”digitala” stödet - sen jag senast var aktiv akvarist! Tänker på den här sajten och forumet - vilket, precis som i andra sammanhang, ju är en fantastisk möjlighet till erfarenhetsbyte och informationsinsamling.

                              Inser att jag sannolikt kommer att utnyttja ditt erbjudande flera ggr (om att höra av mig)...
                              Har inte mer än sneglat i den här tråden än. Ser att den närmar sig 2 300 inlägg!
                              Av det jag hunnit skumma kring hur mkt energi och engagemang du lägger på din akvariehobby så blir jag nog matt...
                              Är själv inte igenom barn/föräldrar-fasen ännu på flera år och tillsammans med villaägandet och förvärvsarbetandet så får jag lägga mig på en mindre ambitiös nivå. Men för varje dag som går så kommer vi ju alla närmare pensionärsfasen - och det gäller ju att äntra den med stor och gedigen erfarenhet! Å där kommer ju då inte minst akvariehobbyn in!

                              Jag tackar för kommentaren kring BTN vs Juwels bakgrunder, det är säkert långt mer än en subjektiv uppfattning. Själv har jag inte sett dem in reality. Det som lockade mig var deras Rotmodul. (Egentligen är det ju BTN:s stora alla vill ha... Den som har en jätterot och passar i 2-meterskar - och/men som tar grymt mkt av simutrymmet.) De du har skall ju vad förstår också efterlikna träd och utan att ha badat i Amazonasfloden så kan man kanske gissa att det ser ut ungefär så.

                              Lösningen du skapat för täckning av filtret verkar ju kanon. I mitt fall kommer det att vara insyn från gavlarna också så att helt och hållet gömma förekomsten av filtret blir ju inte möjligt (svart i hörnet, sett från gaveln). Har ingen hundra-koll på Juwelfiltret men då förstår jag att insuget sker upptill. Betyder det att utblåset är nedtill, vid botten?

                              Själv har jag (som jag lagt ut i en annan tråd) önskemål om att nyttja ett s k Cyclo (tillverkare Dennerle) till den CO2-anläggning som "ligger och väntar" (bland div andra tillbehör sen det senast begav sig, 2005). Den skall anslutas till utblåset och är en ganska lång (hög) historia vilken har sugkoppar d v s är tänkt att monteras mot glas. Efter dialog med Juwels Kundtjänst så har jag förstått att DE inte har ngn adapter som passar mellan deras filter och nämnda cyclo. Utgår från att det går att hitta på marknaden, eller tillverka själv. Frågan kring utblåsets placering m m blir alltså relevant för mig, även ur den här aspekten.

                              Sen förstod jag att du kompletterat med ytterligare ett filter. Jag hoppas inte behöva det men hur har du då placerat/dolt utblås och insug för det filtret?

                              Vad gäller BTN-modulerna så antar jag då att du då har köpt vardera en av http://backtonature.se/sv/slimline-a...0b-50-x-55-cm/ och http://backtonature.se/sv/slimline-a...0c-20-x-55-cm/ samt två av http://backtonature.se/sv/slimline-a...0a-50-x-55-cm/? (Intressant att de är markerade som "New" för om jag förstått det rätt så är det ett tag sedan du skapade ditt undervattenslandskap?)
                              Using Tapatalk

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av TommySt
                                Tack för välkomnandet! Det har hänt en del - med det ”digitala” stödet - sen jag senast var aktiv akvarist! Tänker på den här sajten och forumet - vilket, precis som i andra sammanhang, ju är en fantastisk möjlighet till erfarenhetsbyte och informationsinsamling.

                                Inser att jag sannolikt kommer att utnyttja ditt erbjudande flera ggr (om att höra av mig)...
                                Har inte mer än sneglat i den här tråden än. Ser att den närmar sig 2 300 inlägg!
                                Av det jag hunnit skumma kring hur mkt energi och engagemang du lägger på din akvariehobby så blir jag nog matt...
                                Är själv inte igenom barn/föräldrar-fasen ännu på flera år och tillsammans med villaägandet och förvärvsarbetandet så får jag lägga mig på en mindre ambitiös nivå. Men för varje dag som går så kommer vi ju alla närmare pensionärsfasen - och det gäller ju att äntra den med stor och gedigen erfarenhet! Å där kommer ju då inte minst akvariehobbyn in!

                                Jag tackar för kommentaren kring BTN vs Juwels bakgrunder, det är säkert långt mer än en subjektiv uppfattning. Själv har jag inte sett dem in reality. Det som lockade mig var deras Rotmodul. (Egentligen är det ju BTN:s stora alla vill ha... Den som har en jätterot och passar i 2-meterskar - och/men som tar grymt mkt av simutrymmet.) De du har skall ju vad förstår också efterlikna träd och utan att ha badat i Amazonasfloden så kan man kanske gissa att det ser ut ungefär så.

                                Lösningen du skapat för täckning av filtret verkar ju kanon. I mitt fall kommer det att vara insyn från gavlarna också så att helt och hållet gömma förekomsten av filtret blir ju inte möjligt (svart i hörnet, sett från gaveln). Har ingen hundra-koll på Juwelfiltret men då förstår jag att insuget sker upptill. Betyder det att utblåset är nedtill, vid botten?

                                Själv har jag (som jag lagt ut i en annan tråd) önskemål om att nyttja ett s k Cyclo (tillverkare Dennerle) till den CO2-anläggning som "ligger och väntar" (bland div andra tillbehör sen det senast begav sig, 2005). Den skall anslutas till utblåset och är en ganska lång (hög) historia vilken har sugkoppar d v s är tänkt att monteras mot glas. Efter dialog med Juwels Kundtjänst så har jag förstått att DE inte har ngn adapter som passar mellan deras filter och nämnda cyclo. Utgår från att det går att hitta på marknaden, eller tillverka själv. Frågan kring utblåsets placering m m blir alltså relevant för mig, även ur den här aspekten.

                                Sen förstod jag att du kompletterat med ytterligare ett filter. Jag hoppas inte behöva det men hur har du då placerat/dolt utblås och insug för det filtret?

                                Vad gäller BTN-modulerna så antar jag då att du då har köpt vardera en av http://backtonature.se/sv/slimline-a...0b-50-x-55-cm/ och http://backtonature.se/sv/slimline-a...0c-20-x-55-cm/ samt två av http://backtonature.se/sv/slimline-a...0a-50-x-55-cm/? (Intressant att de är markerade som "New" för om jag förstått det rätt så är det ett tag sedan du skapade ditt undervattenslandskap?)
                                När det gäller bakgrunder med rot så hade jag tidigare i mitt tidigare 250-litersakvarium en bakgrund från Aquael som också hade en ganska stor rot i mitten och sen klippor/stenar runt den, mycket billigare än Back to Nature men ändå med ett mera realistiskt utseende än Juwels Rot. Bakgrunden finns bland annat på Cyberzoo.se
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...