Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av lofstrog
    Här kommer en lite snutt av mitt 720 med fyra nyanser av brunt

    Grön Discus från Rio Calderon i Colombia och VF Corydoras Delphax
    Här sitter man med gäster hemma och så hör man plong från mobilen, sedan plong, plong etc. och det är ju oartigt att titta på mobilen framför gästen. Så kommer man hit till Zoopet efter att gästerna gått och ser att här har det banne mig varit en fest, en Discusfest och själv har man missat flowet. Lite som att hamna i bakvatten direkt
    Man ska ju inte svära här direkt men f-en vad fina Discisar ni raddar upp på ett löpande band.
    Tycker dina fiskar i denna filmen Roger är så himla fina. Men ska jag vara ärlig tittar jag lika mycket på dina Corydoras Delphax. Ett så sanslöst läckert beteende. Snacka om att stimma!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Här sitter man med gäster hemma och så hör man plong från mobilen, sedan plong, plong etc. och det är ju oartigt att titta på mobilen framför gästen. Så kommer man hit till Zoopet efter att gästerna gått och ser att här har det banne mig varit en fest, en Discusfest och själv har man missat flowet. Lite som att hamna i bakvatten direkt
      Man ska ju inte svära här direkt men f-en vad fina Discisar ni raddar upp på ett löpande band.
      Tycker dina fiskar i denna filmen Roger är så himla fina. Men ska jag vara ärlig tittar jag lika mycket på dina Corydoras Delphax. Ett så sanslöst läckert beteende. Snacka om att stimma!
      Det var faktiskt det mest imponerande nere i Varberg, jag var inte mest imponerad av diskusarna, utan i det gigantiska karet där de gröna VFarna gick fanns det ett jättestim (säkert 60-70?) corys av någon sort, och då med en enooorm bottenyta i karet.

      I den miljön visar corys upp sitt rätta stimbeteende, alla i en kompakt grupp hela tiden och de liksom siimmade i cirklar över varandra och på något sätt rullade fram. De längst bak simmade över de andra till längst fram och så snurrade de på. Riktigt coolt. Tyvärr får man ju inte uppleva det i våra "småkar" som vi har hemma..
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Fan en lotus eller två kanske vore något för mig med. Mycket växt högt upp men tar inte så mkt plats på botten och är ivägen.
        Klart du ska ha Lotus Einarsson. Ignorera du Lotusmobbingen i tråden och se fördelarna istället. Allt som är för stort kan ansas. Du får ett naturligt dunkel med flytväxter som sitter fast och som kan regleras lätt med ansning. Gå med i Lotusens vänner med två medlemmar istället (Jag anmäler mig direkt) Så jag tror det blir det där extra i din burk.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Jag la faktiskt ett par bud på Lotusar på tradera Kanske var dumt att säga detta, nu kommer ni buda över mig. ;(
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Einarsson
            Det var faktiskt det mest imponerande nere i Varberg, jag var inte mest imponerad av diskusarna, utan i det gigantiska karet där de gröna VFarna gick fanns det ett jättestim (säkert 60-70?) corys av någon sort, och då med en enooorm bottenyta i karet.

            I den miljön visar corys upp sitt rätta stimbeteende, alla i en kompakt grupp hela tiden och de liksom siimmade i cirklar över varandra och på något sätt rullade fram. De längst bak simmade över de andra till längst fram och så snurrade de på. Riktigt coolt. Tyvärr får man ju inte uppleva det i våra "småkar" som vi har hemma..
            Känns lite snopet och inse som du att våra kar är lite små. Men skit samma. Du har väl hört om compact living? Tror det gäller utmärkt för våra Diskus. Det är sammanlagd vattenvolym som gäller. Hur som helst så tror jag att även om jag beundrar deras jätteburkar så är mina storlekar vad jag får plats med. Sedär, nu börjar jag prata också som att jag redan har Discus.... Snart hallucinerar jag väl också.
            Men när så många delar sitt engagemang för Discus så blir det ett skönt flow.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Jag la faktiskt ett par bud på Lotusar på tradera Kanske var dumt att säga detta, nu kommer ni buda över mig. ;(
              Ingen fara för mig. Min handlare har lagt undan alla växter jag vill ha i ett akvarium. Så mina växter är på pensionat så att säga. Och Lotusar har jag ju redan fått. Så ge ett snikbud nu Einarsson.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                För diskusarnas skull funkar en "normal storlek" (om man kan kalla det så) perfekt också, de beter sig ungefär likadant ändå. Det är just Corys som blir vääääldigt speciella när de har enorm och yta är stort i antal. Men inget att hänga upp sig på. Corys är coola på så många andra sätt. Favoritfisken helt klart tillsammans med diskusarna.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Är det önskedags idag? Då är detta mina nästa plattisar
                  Tråden handlar ju om vad man längtar efter gällande Discus så det är helt ok med en önskning till. Riktigt fina Anders med vacker fyllig kroppsfärg. Läckert med de mörkare fenpartierna.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av lofstrog
                    Härligt Mats

                    Ser det dock inte som en tävling

                    Vi kommer att driva Blåvingen till vansinne med våra filmer
                    Nej du Roger sitter här på fredagskvällen med en IPA öl och flinar brett åt alla givmilda kompisar på Zoopet. Om det är vansinne så fine för mig
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      För diskusarnas skull funkar en "normal storlek" (om man kan kalla det så) perfekt också, de beter sig ungefär likadant ändå. Det är just Corys som blir vääääldigt speciella när de har enorm och yta är stort i antal. Men inget att hänga upp sig på. Corys är coola på så många andra sätt. Favoritfisken helt klart tillsammans med diskusarna.
                      Ska bli spännande att se hur mina kommande 15 rostpansarmalar kommer att reagera i ett 450?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Oh, oh, oh - inte jag heller... Tävling? Nähä - icke! Skulle väl vara att driva Blue-Boy till psyket då, kanske!?!
                        Nja jag vet inte om psyket är till för lyckliga och helt tillfredsställda människor direkt. Sånt här Discus-gödslande kan ju vara enbart bra. I varje fall för mig. Är så himla mycket vardag därute i livet. Lite Discus-eufori är nog bara helt nyttigt för psyket (mitt eget alltså).
                        Älskar det här när vi vågar bli lite sydländska och tar kontakt med känslorna istället för prylarna bara. Tror jag går igång på Discus just för att det blir ett extra varv i känslorna. Vardag har jag så det räcker ändå Kan ju bara vara i Sverige vi tror att folk blir prilliga av för mycket känslor
                        Den här tråden är ren medicin för mig. Känner mig taggad till tusen. Märker på Assar på ZooHoo (att han blir taggad också) idag spånade vi iväg ett tag om att köpa en fastighet och ta ut svängarna och bygga upp en riktig akvarieaffär. Finns det färre specialaffärer så kan man ju nischa sig lättare. Inget vi kommer att göra. Men drömma är en skön och energigivande syssla. För mig som för t.ex. dig Inger så har ju de aktuella drömmarna dessutom börjat slå in. Trodde inte jag skulle ha möjlighet att skaffa Discus men se nu. Snart så kommer burken hem. Sedan börjar så smått mitt liv som Discusägare. Tror du Pia inte behöver sälja gubben. Min fru längtar efter Discusen, hon också.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Yeah! A sight for sore eyes!

                          Får kontra med lite VF Nahmunda Red i 960-baljan.
                          Man blir ju bara så himla inspirerad, Mats.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Det är bra Mats! Blåvingen ska ha det lite jobbigt innan han har kommit fram till vad han vill ha eller inte
                            Då får ni nog jobba hårdare om detta ska kännas jobbigt
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Här kommer en lite morgonfilm på mitt senaste förvärv i diskusväg.
                              GrönXBlå från Amana. En helt naturlig korsning då grön och blå diskus lever sida vid sida där.
                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                              De har bara varit några veckor hos mig så de kommer att bli ännu vackrare så småningom
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ska bli spännande att se hur mina kommande 15 rostpansarmalar kommer att reagera i ett 450?
                                Det blir säkert bra men du kan säkert ha 20 utan problem. Ju fler de är desto bättre stimmar de.
                                Mina Delphax stimmar galet mycket när det är matdax.
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...