Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Skaffa en till i sånna fall, typ en 100w så ställer du den någon grad lägre. Köper du en stor så blir det större risk för kokt fisk. Jag ser ingen fara för värmarna om man har 2, det kanske blir lite fler till/frånslag men ställer du dom någon grad isär så ska det inte vara några problem.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Lite förvånande att inte en 200 W värmare klarar av ditt 450. Kanske den börjar bli gammal/dålig, och läge att kolla upp den?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Den är nyköpt och alltså bara 1 månad gammal
        Fast den värmer upp det gör den, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag tror mest det har med ägaren (mig) att göra. Som jag skrev så har jag pillat på den, några för många gånger, så det är säkert mitt fel att jag inte begriper mig på den.
        Och värmer, det gör den ju. Det diffar 1 grad på vardera sida av karet, vilket jag förstår kan vara rätt logiskt. Och den är stabil, den har legat på 25,5 på ena sidan och 26,5 på andra sidan ett tag nu. Dock har den nu senaste dygnet själv minskat 1 grad. & det fick mig att fundera. Men som sagt, säkerligen bara jag som inte begriper mig på tekniken
        Så tänkte avvakta till ikväll och se hur det ser ut då, och då även öka ett minihack och ser hur det blir då.

        Den som blev klokare av det där kan ju räcka upp en hand, haha.
        Jag har ju bara lilla karet att jämföra med och där är det stabilt som fan, dygnet runt. Nog därför jag blir så osäker på denna.

        Hur som så borde den räcka alltså Vilket känns bra för mig
        & skulle jag vilja ha mer jämnvarmt så skaffar jag mig en mindre till andra hörnan.

        Check! Tack!
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Då ska jag ställa ett par till skitfrågor: vad har du för cirkulation i karet, och mäter du tempen i karet med två separata termometrar eller använder du samma?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av ansjo
            Då ska jag ställa ett par till skitfrågor: vad har du för cirkulation i karet, och mäter du tempen i karet med två separata termometrar eller använder du samma?
            Fråga på, bara bra
            Har två termometrar, en på vardera kortsida.
            Cirkulation, ja, det funderar jag mycket på. Men har en Fluval fx5 och det är det och den är på max.
            Jag tycker det är för fjösigt i karet dock men vet inte hur jag ska lösa det hela. Har ju funderat på att ha i 2 cirkulationspumpar, en vid ena sidan på/mot ytan och den andra nertill på något sätt.
            Var det ett vettigt svar?
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Har du provat att byta plats på termometrarna? Dom kan ju visa fel...
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Ursprungligen postat av KristianE
                Har du provat att byta plats på termometrarna? Dom kan ju visa fel...
                Nej det har jag faktiskt inte, det kanske man skulle. Kom på att jag har en annan ny liggandes, ska prova att sätta dit den nu och se vad den säger imorgon. Mest för "skojs" skull
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Byt plats på dom, mina fin givare på jobbet kan ju diffa 0,5 grader åt vardera håll och dom kostar 3-400kr styck tänk då vad en billig akvarietermometer för några tior har för precision...
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Har du provat att byta plats på termometrarna? Dom kan ju visa fel...
                    Garanterat!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Jippi, imorgon fyller karet 1 månad!
                      Får jag börja mata varje dag då?
                      Jag tror att fiskarna (och matte) skulle bli väldigt glada då. Bara en känsla sådär.
                      Eller kanske mata 2 dagar, skippa en dag, 3 dagar, skippa en dag, 1 dag, skippa en dag etc. Om det är bättre. Eller om det är bättre med ett jämnt tryck. Vad tycker ni?

                      Nu har jag även bytt plats på termometrarna, får se om det blir skillnad

                      En Cory mår som sagt inge bra alls, tappat balanssinnet kan man väl säga. Jag tror att det är kört för den lille. Ska snart mata och se om den ens är intresserad av det. Det knepiga är att jag vill inte ta bort den för tidigt om den har en chans att repa sig men vill heller inte att den ska lida... Den mår bättre nu än igår kväll och i förmiddags, då var den tvungen att luta sig mot glaset för att hålla sig upprätt, nu klarar den det av sig själv. Men den är helt passiv.
                      Får se som sagt vad som händer vid matningen. Lilleplutten.

                      Gjorde mitt 2a vattenbyte idag, blev väl kanske 25% denna gång, lite ansning av växter också.
                      Idag fick jag till slangen bättre så jag slapp använda lilla häverten och hinkar. Har lite idéer hur jag ska förbättra det ännu mer så hojtar väl till när jag genomför det också.

                      Det är väl det som hänt i karen. Inget nytt fiskköp planerat, har lite lösa planer dock om någon vecka.

                      Vi pratade lite om drömmar förut. De senaste dagarna har jag spårat ur totalt tankemässigt och kom att tänka på en tråd som handlade om "ha-begäret" man lätt får när man sysslar med detta. Igår förstod jag precis hur det känns. Och även det här med projekt-delen. Jag förstår nu folk bättre där med. Jag har en hel del drömprojekt och när jag igår fantiserade om hur jag kan göra om lilla karet så tvinga jag mig själv att tänka STOPP. Ge dig ett tag nu tack.
                      Varför inte bara njuta ett tag med det jag har
                      Drömde t.o.m. om fisk inatt, intressant dröm. Hade typ 11 akvarium, som jag fått galet billigt, full med annan fisk dock så jag funderade på hur jag skulle göra med dem för att få plats med mina älskade malar.
                      Hallå, i drömmen!


                      Jag börjar bli lite nördig tror jag.
                      Min familj tycker att jag har blivit en "fisknörd". Jag bara ler och blir stolt när jag hör det


                      För att vara rolig kan jag dela med mig av mina drömmar som jag har just nu -
                      1st 200x60x60 Asien med Botior, Silverhajar och roliga Asienmalar.
                      1st ställning med 3st 120cm´s kar - malar såklart!
                      1 st ställning med 6 st 100liters kar - ja gissa vad Där jag även kan ha lite uppfödning, vore hur skoj som helst!

                      Drömmar är ju till för att drömmas, är det inte så?

                      & btw, mitt 100l vill jag göra om till att ha kvar L397orna i + ett gäng med L046. Och några tetror.
                      Den drömmen som mest troligt kan slås in, typ till sommaren eller något.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Hörrni det här med PMDD. Sitter nu äntligen och ska blanda ihop det! Det tog bara några veckor. Hur som, det ska ju göras vid vattenbyte men hur viktigt är det? Är det för människans skull (lätt att komma ihåg) eller har det med vattnet att göra? Kan jag hälla i det t.ex. några timmar efter eller 1 dygn efter?
                        Jag har inte den blekaste om hur känsligt detta är.

                        Det här med att koka vatten i 20 minuter under lock - funkar vattenkokaren istället?
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Efter en månad skulle jag mata varje dag. Pratar vi om rimliga portioner så går det utmärkt. Sedan tror jag det är kanon att skippa någon dag ibland.

                          Apropå nörd så blir det ju nästan ett komplimang om det också innebär att man känner sig glad och levande. Tycker du verkar bli så av dina akvarier.

                          Trist med din Corys men naturen är som den är. Tycker du är klok som ändå väntar in och ser hur det går.

                          Att drömma om 11 akvarier låter ju helt ok. Känner mig själv distanserad med hästlängder av denna info
                          Märker att jag på sin höjd är en nybörjardrömmare inför denna expertnivå på drömmandet. Bugar imponerat!
                          Tycker jag tagit i med tre akvarier till....

                          Ditt asientema verkar ju bli läckert. Men du har ju missat en sak: ingen räkburk!!!!
                          Räkor är roligare än du tror. Skulle passa dig som redan är lite malplacerad (ursäkta ordvitsen) med ditt malande om malar
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Många sprider ut veckodosen över 3 dagar t.ex för att få en jämnare nivå. Poängen är väl att 10 ml per 100 l ska i och förbrukas under en veckas tid som jag fattat det, sen om du doserar vid vattenbyte eller någon annan dag spelar väl ingen jätteroll. Men man sprider väl ut doseringarna ibland för att man vill ha jämna nivåer, om du häller i mycket ibland kommer det ju vara höga nivåer ett tag sen sjunker det...

                            Vid vattenbyte sänker man ju nivån ganska mycket så det är väl därför man fyller på igen då så att nivån kommer upp igen dit den bör vara.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Hörrni det här med PMDD. Sitter nu äntligen och ska blanda ihop det! Det tog bara några veckor. Hur som, det ska ju göras vid vattenbyte men hur viktigt är det? Är det för människans skull (lätt att komma ihåg) eller har det med vattnet att göra? Kan jag hälla i det t.ex. några timmar efter eller 1 dygn efter?
                              Jag har inte den blekaste om hur känsligt detta är.

                              Det här med att koka vatten i 20 minuter under lock - funkar vattenkokaren istället?
                              Tror det handlar att man ska ha koll på nivåerna, att alltid fylla PMDD efter vattenbytet. Men vad är det för nåt om kokning?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Jag doserar dubbel dos vid vattenbytet och sen brukar det bli en dos till mitt i veckan Precis som Einarsson skriver så doserar man vid vattenbytet för att hålla näringsvärdena så jämna som möjligt.

                                Angående kokandet så skulle jag inte frångå att koka i 20 minuter. Jag är lite feg så men efter att ha haft en sats som blivit kontaminerad så att det började växa som fan i gödninsflaskan så tycker jag inte att det är värt att chansa.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...