Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Det här med att det känns som att det saknas något börjar bli jobbigt. Vad sjutton är det jag saknar i 450-karet? Jag gillar ju min "miniatyrvärld" med tetror som fisk upptill & mal-meckat nertill. Men lik förbannat så saknas det något. Vill jag ha fler, så att det blir fylligare med "stim"fisk eller saknar jag något större trots att jag gillar det som det är nu? Vill jag ha en till art? 20 till av en annan tetra?

    Det känns som att jag har känt så här i evigheter. Vet inte hur jag ska lyckas lista ut vad det är bara... Hjälp!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      Vad har du idag? Jag är lat och orkar inte leta
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Självklart, det borde jag ha skrivit.

        Upptill - 19 Rosentetror och ca 17 Vinkeltetror.
        Nertill - 10 Amanoräkor, totalt 13 Corydoras, totalt 10 L-malar, olika sorter och 4 Sydondontis Petricola.
        Bra fart på vattnet är det också. I ett 450l - 150x50x60h.

        Nertill känns det rätt fullt för stunden, dock är plats reserverad för fler Corys, siktar på att ha runt 20 åtminstone. Så därför känns något ciklidaktigt inge bra, för de vill väl ha gömställen nertill etc.?

        Men upptill... 40 tetror känns iofs rätt fjuttigt i ett sånt stort kar. Kanske där det brister?
        Kristian, dina 200 Neoner känns maffigt och bra. Så ett större stim av något kanske.

        Om man bara tänker platsmässigt, hur många tetror kan man ha i ett kar som detta?
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Äntligen 450l!

          Jag har ju själv 42 Kardinaler i samma storlek. Om jag tänker mig ännu mer i den storleken på kar så kan det kanske bli mer som ett av handlarens kar där man ska sälja tetran. Vet inte om snyggt alltid är en jättegrupp. Men tror du skulle kunna öka till en 60-80 max. Men tror du ändå kommer att sakna nåt.
          Tror mer på en fisk i mellanzon i avvikande storlek, form och beteende. Nu är ju dina malar huvudattraktionen vad jag förstått. Skulle jag ha en ciklid som är lite överallt och som inte bökar och är tydligt fredlig skulle jag snarare ha en grupp Nyckehålsciklider. De stör inte dina malar men ser till att det händer nåt mer än bara simmande då de är himla nyfikna och matglada.
          Eller annars en större tetra typ Kongo?
          Senast redigerad av Bluewing; 29 June 2013, 07:24.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Jag tänkte precis samma tanke efter att ha läst din fisklista. 5-6 nyckelhål skulle sitta som handen i handsken. Fredliga, relativt lugna och väldigt intressant beteende. Mina är i lektagen och då kan som bli lite revirhärdande inom arten men jag har aldrig sett dom göra utfall mot andra fiskar annat än i direkt anslutning till deras rom.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Intressant, tack för det. Så den skulle funka fin fint med malarna och så? Ingen större konkurrens ang plats, "grottor" och liknande?
              I så fall kanske det kan vara något.

              Jepp, malarna är huvudattraktionen, som man dock aldrig ser. Så jag ser mest bara mina tetror, kanske mycket därför det känns fjuttigt.
              Jo, jag har varit inne på större tetror i olika perioder, vet ej varför det inte blivit av. Antar att det inte skulle bli sådana helt enkelt.

              Jag har helt snöat in mig på att det bara finns Scalarer som alternativ till "intressant" fisk s.a.s. Helt kört fast där.
              Så tack för tipsen om nyckehålen! De ska jag faktiskt ta och kolla upp lite
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                ..."nycklarna" gillar dessutom att smyga däruppe bland dom hängande pistiarötterna.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Fast de är i ett annat kar till Guramisarna där Har inge planer på att ha dem i 450l men allt kan ju ändras. Tack för tipset iaf!
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Har snabbpluggat lite och förstått det som att Nyckelhålen vill ha det lite svalare, 22-25/26 har jag sett. Karet är ju nu på 27,5 på sommaren och runt 26,5 på vintern. Gör det något tro? Stabilt kar iaf.

                    De verkar vara väldigt lättskrämda också. Karet är ju dessvärre placerat i en gå-zon s.a.s. Ingen överdriven trafik förbi men man kan ju alltid gå lite långsammare.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Äntligen 450l!

                      Mina kommande kommer ju att simma i 29-30 grader så de rekommendationerna kan man ta med en nypa salt. Mitt akvarium finns också i en gångzon. Visst kan de fly undan ett par sekunder sedan är de framme och snokar. Nycklar är ingen skygg art. Snarare lugn och uppmärksam.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        Jag upplever inte mina nyckelhål som skygga, visst om barnen springer fram till akvariet så syns dom inte till men dom kommer fram igen inom någon minut. Är bara jag hemma så är dom framme hela tiden och glider runt. Men visst dom är något blygare än Scalarerna...
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Det låter ju bra.
                          Jag ska ta en liten tripp i helgen och se om jag hittar några någonstans och se vad jag känner när jag väl står där och tittar på dem.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Dom brukar ha hemma på akvarielagret, dom går mittemot där dom brukar ha dom lite större scalarerna.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Tack, ska kolla där på lördag.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Det känns bra och intressant faktiskt. Gick nyss förbi mitt 100l där jag har 9 L-malar i olika storlekar. Jag såg en stjärtfena, av 9... Jag gillar mina malar men ja, det är kul när det händer något också. Eller framförallt, att jag ser någon. Det karet ska förhoppningsvis bli ett 240l under hösten vilket skulle vara jättebra då jag då kan ha fler stimfiskar t.ex. och fler pansarmalar som strosar omkring. Etc.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...