Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ja just det, lite sådant kanske. Tack för det Känns som jag behöver göra den där uppdateringen rätt snart :P
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Vad lummigt karet blev
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Jahopp, jag verkar ju vara igång så lika bra att ta nästa uppdatering nu.

          Jo, för ca 2 veckor sedan så fick jag ett 325l med invånare. Måtten ca 130x50x55. Det tackar inte jag nej till Det roliga med detta kar är att det mest är Asien-fiskar, som jag varit så sugen på! Tada! Helt plötsligt har jag mina Silverhajar (Ni som hängt med från start kanske minns att jag länge ville ha sådana i mitt 450l men tyckte tillslut att de inte passade in med tetrorna etc.) Jag gillar verkligen mina nya husdjur, tillskillnad från alla som bara gömmer sig när jag kommer till rutan så kommer dessa fram och hälsar. Igår kväll försökte jag se om sandsnäckskalen var tomma eller om det var något levande i dem, men jag hade svårt att se för 17 stora fiskar simmade omkring och sa "hej, vi är hungriga", tittandes på mig. Jag visste inte att man kunde få ögonkontakt med fisk men nu har jag upplevt den känslan. Härlig känsla.
          Så jag är super glad över detta kar. Dock har det ställt till det lite med min planering som jag hade innan denna dök upp + att jag såklart vill komplettera med lite mer fisk. Man är ju som man är. Det blir väl lite förvirrande hur jag än skriver men kan säga så här. Planen var att skaffa ett till 100l kar att ha Sebramalar i - L046. Min stora fiskdröm här i livet. Nu känner jag mig redo och mogen så det ska bli av. Dock fick jag flytta mitt befintliga 100l till den platsen jag hade tänkt att ha nya 100l på, iom detta 325l kar. Hänger ni med? Knappt jag. Jag tror att jag återkommer om det senare.

          Så i denna stund har jag: 1st 450l, 1st 325l och 1st 100l.

          Med detta 325l kar följde dessa med:
          4 st Lavendel Gurami
          3 st Silverhajar
          2st Regnbågshajar (som faktiskt är snälla mot varandra!)
          10 Guldbarber
          1 Black Molly (tapper överlevare från förr)
          2 Gibbisar (L-mal)
          4 Metallpansarmalar
          10st Neontetror
          Sandsnäckor
          Räkor (- sjukt många upptäckte vi vid flytten, men de syns inte annars.)
          Tror jag fått med alla.... Jag var ju som sagt i Örebro i söndags och fick med mig 2 Torpedbarber, som behövde nytt hem, så de finns där i nu också. Inte optimalt att ha i ny fisk efter omstart/flytt jag vet, och nervigt med just Torpederna som sägs vara så känsliga. Men än så länge lever alla och mår bra. Siktar på att fortsätta så.

          En direkt plan är att flytta över Neonerna till 100l och Metallpansarmalarna till 450l. Så det kommer ske när tiden (karen) är mogen/mogna. Blev ju omstart på 100l också iom att den fick flyttas.

          Men jag ska försöka hålla mig till detta kar nu i resten av inlägget. Jag kompletterade med ett Eheim 2252 då jag trivs med den i 450l. Ytterfilter är ett ca 9 år gammalt Fluval 405, lika gammalt som karet. Fick höra att lysrören säkert har 5 år på nacken så jag har beställt nya. + reflektorer. Jag bytte ut andmaten/frogbiten mot Flytormbunke. Guramisarna saknar att hela ytan är täckt men jag tyckte mest de var i vägen vid matningen och skräpade ner en hel del.
          Blev nu inspirerad av Bluewings Crispatula så kanske plantera lite sådant? Den trivdes ju inte alls i 450l men här kanske den gillar läget? Bergsplansch ska upp och så ska jag fixera slangarna lite bättre (har beställt) då de inte hänger så bra just nu. Insuget är nervigt nära ytan t.ex.

          Jag är helnöjd med sanden, tycker den är finare än Blästersanden som jag har i 450l. Gillar "gräs"känslan och de stora stenarna så det vill jag behålla. Min tanke just nu är att behålla det öppna och ljusa, vill inte ha det dunkelt och lummigt ala SA. Men jag vill dölja pumpen. Så har ni några idéer där så är det välkommet.

          Själva fiskplaneringen får jag ta i ett annat inlägg. Det är mycket på G helt enkelt. Men kuuuuuuuuuul!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            ... och lite bilder i denna då. Många tramsbilder på mina nya "polare" här hemma.
            Bifogade filer
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Lika bra att fortsätta med lilla karet. Börjar med lite bilder efter omstart.

              I detta kar bor:
              1 Praktbotia
              1 Fläckig Pansarmal
              1 L066
              5 L397
              3 H. Lanceolata
              2 Neontetror
              2 Kühliålar

              3 nya små L201 som också kom i söndags från Örebro.

              Tyvärr dog 10 Neontetror och en Sebrafisk i hinken under tiden jag flyttade karet. Stor förlust för oss här hemma. & samvetet på det, usch. Gissar på syrebrist eller stress. Borde ha tänkt lite bättre där.

              Detta kar ärvde jag i april förra året och var även mitt första kar. Ursprungsbefolkningen är botian, pansarmalen och ålarna. (Sebrafisken och några av neonerna hörde också till det gänget.)
              Praktbotian har jag haft sådana tankemässiga problem med sedan jag lärde mig vad det var för fisk. Men nu äntligen (!!!) har jag hittat ett perfekt asienkar för honom (gissa vilket) + några kompisar som ska införskaffas. Så glad att det problemet snart kommer lösas. Har inte haft panik över honom då han ändå verkar trivas bra i lilla karet, så han har fått gå kvar tills en bra lösning kom, vilket det nu gjort. Men mer om det i ett annat inlägg. Nu lite bilder.


              Edit: Pumpen uppe till vänster är bara tillfällig. Hade den mest för syresättningens skull under omstarten, så den ska bort.
              Bifogade filer
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Orkar vi med lite tankar och idéer också? Det är väl lika bra.

                - Jag ska absolut ha i Sandsnäckor i 450l, efter att jag nu har sett dem IRL och sett vilken nytta de gör. Funderade ju på det för länge sedan men kände olust över att medvetet släppa i en massa snäckor i karet. Nåväl, alla kan ändras.

                - 100l karet ska bort helt. Jag ska köpa ett nytt 112l utan inbyggt filtersystem. Jag är så less på den. Känner mig så begränsad i filterval, pumpval. Den funkar bra iom träätarna (L397) men är less på den ändå. Tanken är att Neonerna och H. Lanceolata ska med till nästa 100l kar. Dit jag även ska flytta de 10 Neonerna från 325l. Är även sugen på telmatherina ladigesi men hittar ingen info om den så vi får se hur det blir. Hade varit trevligt med 10 sådana också. + neonerna. L201orna ska dit också, liksom 3-4 L046. Är tanken i dagsläget iaf. Dock vill jag ju ha nån pansarmal där också, kanske blir några av dvärgsorterna?

                - Den Fläckiga Pansarmalen, liksom Metallpansarmalarna ska flytta till 450l.

                - Praktbotian ska till 325l och få några botiapolare.

                - Är även sugen på Dvärgbotior i det karet, istället för Pansarmalar.

                - Sugen på Synodontis malar. Skulle nog passa in helt ok i asienbaljan. T.ex. Multipunctatus.

                - Funderingar på att ha runt 10 S. Petricola i 325l. Ev ta de 4 som är i 450l och flytta dit + skaffa några till.

                - Måste ju ha lite L-malar, funderar på några L124 i 325an. De blir ju runt 20 som vuxna, kan passa bra med de stora fiskarna.

                - Vet INTE var jag ska flytta L397orna, vill inte flytta dem alls men kan inte ha kvar dem i 100l om jag ska kunna skaffa mina L046or. Detta är mitt största dilemma just nu. Antingen ner i 325an eller 450l. Finns för och nackdelar med dem båda. Suck. Jobbigt.

                - Känner mig rätt nöjd med 450l nu. Både med fisk och inredning. Äntligen. Dock blir det som sagt lite fler pansarmalar och så men det är helt ok.

                - Det är lugnt och harmoniskt i 325an. Fint gäng det där. Hoppas att jag inte förstör det via nya fiskar. Torpederna kom snabbt in i gänget.

                - Funderar på om man ska skaffa några fler Torpeder. Dock verkar dessa 2 gilla varandra väldigt bra, så det kanske bara förstör om de blir flera?

                - Största Silverhajen är väl egentligen för stor för detta kar. Är ofta i ena hörnan och tittar på sin spegelbild. Inte simmar den runt med de andra 2 heller. & ett simtag så har den tagit sig från ena kortsidan till den andra. Jag förstår fullkomligt varför de helst inte ska ha kortare kar än 200cm. En eventuell omplacering kanske?

                - Gibbisarna... malarna jag undvikit just för att de blir för stora. Men attans vilka trevliga malar! De syns, de visar sig, de simmar omkring, de simmar uppe vid ytan och letar mat, de är inte ett dugg rädda för mig.... Blir nog svårt att omplacera dem men tanken finns.

                ********** *********** ********

                Nu blev det väldigt mycket på en kväll, hoppas att jag inte skrämt bort någon nu Då jag fortfarande behöver bolla en massa.

                Så kortar ner det till några få frågor:

                1. Tips på hur jag ska inreda nya 325l karet? Vill ha det ljust, öppet, ha kvar "gräset" och hela känslan. Jag vill dock dölja innerfiltret om det går. Tänkte mig en liten rothörna till höger (vid filtret), så eventuella malar får lite gömslen.

                2. Vad tror ni om fiskarna i det karet? Även hur mina tankar är? Tips på att komplettera med fisk, fler av samma sorter eller nya, låta bli och låta det vara som det är nu etc, mottages gärna.
                Jag vill inte överbefolka heller, i något kar.

                Nu ska jag sussa, blev många timmar här ikväll.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Provar igen då jag behöver idéer

                  Tips på hur jag ska inreda nya 325l karet? Vill ha det ljust, öppet, ha kvar "gräset" och hela känslan. Jag vill dock dölja innerfiltret om det går. Tänkte mig en liten rothörna till höger (vid filtret), så eventuella malar får lite gömslen.
                  Bifogade filer
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Om du tänkte köra asientema i 325l burken så är väl crypto en bra grej, jag skulle försöka få det lite mörkare i högra hörnet med hjälp av några högre växter så att du kan plantera crypton i deras skugga.
                    Fylla på med lite rötter eller något annat som man kan bygga med (vad det nu skulle vara) för att få lite höjd för just nu ser det lite platt ut.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Jo platt är det verkligen.

                      Jag har ett favoritkar på Akvarielagret som jag funderade på att försöka härma lite, med rothögen just. Skickar med bild på den. Men det känns inte som att det skulle passa riktigt i detta kar med dessa fiskar.

                      Kanske en hög med Red Moore-rötter som spretar lite uppåt på något sätt. Med lite växter framför/bakom eller så. Vet inte alls. För det blir ju rätt mörkt med mangrooven. Lite maponi kanske? Eller vad de heter. På något sätt.
                      Bifogade filer
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tycker det är svårt att ge idéer om andras inredning då jag tycker inredningen är personlig och väl på något sätt speglar personligheten. Tror att man kan se dig i dina kar, Likan. Lita på din egen stil.
                        Om jag skulle tänka ett eget kar så aktar jag mig i stora kar får sånt som är smått. Stora kar, stora partier. Tycker själv det är snyggare om växterna sitter oregelbundna större grupper lite som i naturen. Så när jag köper Cryptocoryne, de lägre sorterna, så tar jag bort stenull och annat och sätter ner buskaget som de är. Delar inte upp dem. Sedan sätter jag dem oregelbundet ut från det så som det ofta växer i naturen. Där växer det ofta i tighta kolonier, som mattor. Sedan är det öppna ytor. Stora akvarier - stora rötter. Annars blir det lätt som ett litet akvarie som man fortsätter med över en större yta. Lite som de gör på ett kalhygge. Man delar plantan och planterar växterna på samma avstånd. Då ser det manmade ut. Inte naturligt. Så för mig vill jag ha det lite naturligt look-alike så att säga
                        Låter det konstigt och spejsat så fråga på bara
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Jag förstår hur du menar. Tack för den påminnelsen. Jag håller ju med.

                          Det jag tror är knepigt, är att de andra karen har jag fått göra om från början s.a.s. Denna var färdig. Jag tror det ställer till det i fantasin och kreativiteten. Nu har jag fastnat i tankegångarna, antagligen pga hur karet var innan flytten och nu sen den kom hit.
                          Jag måste helt enkelt ta och "think outside the box"
                          Tror det blir att åka runt och leta rötter. Då brukar min inspiration komma.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Blir man glad eller arg när man hittar en "rot" som denna tallgren som låg på marken? Så surt att det var just Tall.... Annars hade jag tagit hem den på stört.

                            Såg sen en rätt intressant gren på ett äppelträd nu ikväll. Vad tror ni om den?
                            Dock har jag ingen aning om hur jag isf gör för att göra den klar för akvariet, sedan är jag lite fundersam till den äldre ihopväxten upptill, klumpen som syns. Om det är något att försöka kapa bort eller om det funkar i karet.
                            Någon här som har erfarenhet av att ta grenar från äppelträd eller liknande?
                            Bifogade filer
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Tror jag skippar det där med äppelgrenen, den var läcker men jag vet inte hur jag ska få till det.

                              Hittade dock igår en, i mitt tycke, urläcker mopanirot, som jag nog ska åka och köpa idag. Sedan hittade jag även en grymt cool mangroverot och har några sedan tidigare som bara ligger, så jag tror jag kan få ihop något.
                              Så jag börjar med lite rötter, så får jag roa mig med växttankar längre fram. Fiskarna gillar att tugga på växterna så det gäller att hitta sorter som funkar. Det är en Svärdsplanta i karet och den tuggas det på emellanåt.

                              Huvudsaken för mig i det karet, 325l, är att få i rötter så att jag kan börja flytta över fisk dit snart. Har bestämt att L397orna får flytta dit, liksom några Praktbotior. Hittade även fina Torpedbarber som ska få flytta dit. Så jag tänkte göra det relativt snart och sen bara låta det vara tills den dagen jag får nån ny idé på hur jag kan göra om det, med växter och så.

                              Jag vill få den "klar" så jag kan börja på mitt lilla drömprojekt, 112l L046 med bara Anubias som växter.
                              Ritade en skiss igår så det är på G. Funderar på att göra en egen projekttråd om det.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Hur hämtar man sig från dumma ytterfilter? Morr... Där försvann alla de goa bakterierna.
                                Hoppas innerligt att jag får tag på en viss reservdel idag (som jag tror är problemet men men vet) och inte måste beställa.

                                Min lilla erfarenhet av ytterfilter är att så länge man inte rör dem, alls, så fungerar de jättebra. Måste man flytta slangar eller rentav göra rent den/kolla läget inuti, då får man räkna med 12-timmars jobb. & en jädrans massa svordomar och frustration.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...