Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Vid vattenbyte sänker man ju nivån ganska mycket så det är väl därför man fyller på igen då så att nivån kommer upp igen dit den bör vara.
    Fullkomligt logiskt Den logiken förstår jag alldeles.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tror det handlar att man ska ha koll på nivåerna, att alltid fylla PMDD efter vattenbytet. Men vad är det för nåt om kokning?
      "... som blandas ut i 500ml batterivatten eller destillerat vatten. Har man inte tillgång till detta, koka upp vanligt vatten i 20 min under lock och låt svalna." Som Citronsyran ska blandas ihop med, och de andra i flaska 1.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Ursprungligen postat av KristianE
        Jag doserar dubbel dos vid vattenbytet och sen brukar det bli en dos till mitt i veckan Precis som Einarsson skriver så doserar man vid vattenbytet för att hålla näringsvärdena så jämna som möjligt.
        Är det i ditt 250l eller annat kar? (Så jag kan tjuvkika på växtnivån )
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Jag använde vanligt kranvatten jag. :o



          Här står det "Fyll på flaskan med 50cl/500ml/halvliter vatten(går bra med kranvatten)"
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Kör också med kranvatten och det växer så det knakar....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Vi som köper av akvarielagret kokar

              Ja det är till mitt 250L kar, men jag kör ju med co2 anläggning till mitt kar så du ska nog inte stirra dig blind på mina näringsnivåer. Ska försöka få upp en bild på mitt 250L kar inom kort, det har vuxit ganska mycket sen jag la upp senaste bilden tror jag (om det nu är den bilden jag tror som är den senaste) jag ser inte bakgrunden längre....
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av KristianE
                Vi som köper av akvarielagret kokar

                Ja det är till mitt 250L kar, men jag kör ju med co2 anläggning till mitt kar så du ska nog inte stirra dig blind på mina näringsnivåer. Ska försöka få upp en bild på mitt 250L kar inom kort, det har vuxit ganska mycket sen jag la upp senaste bilden tror jag (om det nu är den bilden jag tror som är den senaste) jag ser inte bakgrunden längre....
                Och det är inte så Kristian att du behöver glasögon om du inte ser bakgrunden? (sorry Likan, det är din tråd... kunde inte låt bli bara)
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Skulle va starkare glasögon då, eller om jag hämtade dykmasken som ligger i väskan i hallen med slipade glas

                  För att återanknyta till tråden, hur har det gått med bakgrund? Du skulle ju testa med typ sopsäck eller något liknande för att se vad som passade.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Buss på Bluewing!

                    Sopsäckarna ligger faktiskt på köksbordet just nu, så att jag inte glömmer bort dem Sakta men säkert kanske de tar sig in hit i V-rummet
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Vi som köper av akvarielagret kokar
                      Jag får väl koka då Har du dem i kyl eller i rumstemperatur sen? Jag räknade ut, om jag räknade rätt, att mina flaskor lär gå åt på ca 10 veckor, om det har betydelse.


                      (Det där med co2 tänkte jag ignorera så länge jag kan Den dagen den sorgen tänkte jag säga, då kollar jag om det behövs.)
                      Senast redigerad av Likan; 23 October 2012, 20:07.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Jag kör med kranvatten...och varför koka i 20 minuter, vattnet kan ju inte bli mer än kokt...? För man får ju ändå hoppas att kranvattnet är såpass bra att det ska kunna gå att blanda ut det med PMDD.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Det gällde bara flaska 1, faktiskt, enligt pappret jag har fått. De andra står det inget om vattnet i sig.
                          Jag funderade också på just det, kokat vatten är ju kokat vatten. 5 eller 20 borde ju inte spela större roll.

                          Ang termometrarna. Den högra sitter nu på vänster sida och visar 27 grader, och den andra som alltid visar lägre visar nu 25,5 typ. Och den sitter närmast värmaren. Den tredje jag tänkte ha i vägrade fastna på glaset och flöt bara omkring så jag gav upp den. Tror den visade 25 men låg vid vattenytan så inte alltför pålitlig kanske.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Jag kör mina flaskor i kylen. Tydligt märkta och med döskallar på alla så att inte ungarna skulle få för sig att dricka dom

                            Jag vet inte vad som gjorde att det började växa i min flaska med micronäring men det var ju i somras så det kan ju ha varit vad som helst. Men jag kokar som sagt vattnet till den flaskan för att eliminera risken att det finns något som triggar igång och börjar växa.

                            Bra där med termometrarna. Nu vet du ju att ingen visar rätt
                            Du får köpa en 1500kronors variant kalibrerad grunka å kontrollmäta dina termometrar med.
                            Senast redigerad av KristianE; 23 October 2012, 20:18.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Eftersom du har cirkulation på vattnet räcker det med en termometer, ta den som stämmer bäst och lägg den andra som reserv i en låda.
                              Det kan skilja i temp i ett kar utan cirkulation, men det är en annan femma...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                KristianE - Ja det är nog bra att du märker dem så! Haha... vet inte hur gamla dina är men närmar de sig tonåren så kan du ju förklara att de absolut inte innehåller nån alkohol Just in case Fast samtidigt, ingen kan väl medvetet vilja dricka medel till ett akvarium.

                                Ansjo - Check! Tack för det
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...