Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Då tolkar jag det som att det fungerar?
    Just nu får jag inte den ena av dem att "klicka", blir galen!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Likan
      Då tolkar jag det som att det fungerar?
      Just nu får jag inte den ena av dem att "klicka", blir galen!

      När jag hade samma filtet, så klickade den ena inte för mig heller - fast filtret "klickade"/funkade som det skulle ändå.
      Fast jag vet förstås inte hur viktigt detta "klickande" är - för mig funkade det i alla fall!

      Du får testa dig fram - läcker det, så är det såklart inte ok utan detta "klickandet".

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Ursprungligen postat av gullefjun
        När jag hade samma filtet, så klickade den ena inte för mig heller - fast filtret "klickade"/funkade som det skulle ändå.
        Fast jag vet förstås inte hur viktigt detta "klickande" är - för mig funkade det i alla fall!

        Du får testa dig fram - läcker det, så är det såklart inte ok utan detta "klickandet".

        //Inger
        Åh, känns bättre nu! Tycker att jag fått på dem till max så... Det märker jag väl lite senare ikväll som du säger.

        Just nu sitter jag och sågar röret till förfiltret, segt...
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Dags att slå på strömmen, nervigt värre... Har jag lyckats tro? Blir det översvämning? Håll en tumme
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Allt fungerar och håller tätt! Vad stolt jag är!

            Dock vet jag inte alls hur jag ska rikta utblåset, några idéer?

            Den är placerad i vänster hörna på långsidan medan förfiltret/insuget är i höger hörna på kortsidan. Jag får inte till det på annat sätt så det måste fungera så. Däremot som sagt, riktningen på utblåset. Jag tycker inte att insuget verkar ha så mycket kraft, det mesta cirkulerar runt en stund i mitten tills det rör sig mot förfiltret, dock sällan rakt på utan runt en stund till. Brukar det fungera såhär? Jag trodde det skulle vara som en dammsugare, typ.

            Jag är inte van med denna typ av filter.
            Knappt några krusningar på ytan nu heller, bra eller dåligt?
            Med vinklarna nu så rör sig växterna över hela karet iaf, det borde väl bara bra?

            Hjälp?
            Bifogade filer
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Äntligen 450l!

              Kul att allt funkar och du fått igång burken Jag brukar alltid ha utblåset ganska nära ytan och riktat lite lätt mot just ytan. Så att cirkulationen blir maximal.
              På vissa filter kan man reglera flödet så att man kan minska det vid behov. Har du sådana? Är de rätt ställda så de är maximalt öppna?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Du kan ju aldrig få någon form av riktverkan på insuget, men eftersom allt vatten som kommer från utblåset kommer därifrån så har du ju bra drag där.
                Rikta utblåset lite mer mot ytan så att du får så mycket rörelse som möjligt utan att få ljud så blir det nog bra.
                Ta det bara lugnt och oroa dig inte så mycket så ska du se att det mesta löser sig. Trial and error med stöttning härifrån brukar vara en bra grund.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Jag kan inte vrida dem mer uppåt. Eller så mycket mer neråt, är begränsat. Alternativet är att skära av slangen lite till så hela utblåset kommer närmare ytan. Dock inte ikväll Men absolut behöver jag mer rörelse där, får klura på det. Tror inte det är något jättepanik just nu ändå.
                  Jo, nu när jag tittar så är slangen lite lång, får kapa några cm någon dag framöver. Btw i lilla karet är utblåset i höjd med vattenytan så där är det full rulle vilket jag gillar.

                  Bluewing - har bara ett läge vad jag vet på pumpen, så alltid full fräs

                  Ska strax hälla i lite Denitrol så att jag kan hämta lite fiskar på onsdag kväll!
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Likan
                    Jag kan inte vrida dem mer uppåt. Eller så mycket mer neråt, är begränsat. Alternativet är att skära av slangen lite till så hela utblåset kommer närmare ytan. Dock inte ikväll Men absolut behöver jag mer rörelse där, får klura på det. Tror inte det är något jättepanik just nu ändå.
                    Jo, nu när jag tittar så är slangen lite lång, får kapa några cm någon dag framöver. Btw i lilla karet är utblåset i höjd med vattenytan så där är det full rulle vilket jag gillar.

                    Bluewing - har bara ett läge vad jag vet på pumpen, så alltid full fräs

                    Ska strax hälla i lite Denitrol så att jag kan hämta lite fiskar på onsdag kväll!
                    Dom röda vredena, som sitter där slangarna går in i filtret, är till för att reglera flödet på insug och utblås.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Dom röda vredena, som sitter där slangarna går in i filtret, är till för att reglera flödet på insug och utblås.

                      //Inger
                      Aha, se där! Men om vredena är helt öppna borde det väl vara på max då?
                      Har fixat lite med utblåset nu iaf så nu är den närmare ytan och ger därmed mer krusningar på ytan, me like.


                      I övrigt kan jag inte besluta mig för vilken tetra jag ska ha. Senaste veckan har jag fått upp ögonen för en drös andra. Så valet nu står mellan Vinkel, Rosentetra och N.beckfordi. Vilken ska man välja, vilken ska man välja... Så svårt. Måste bestämma mig till imorgon kväll. Urk.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • firejackan
                        • August 2004
                        • 616

                        finns massa roliga tetror, är själv inne på kejsartetror. Riktigt fräcka

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Hörni, jag får inte ordning på värmen i karet... Några idéer?

                          Jag har en 250w i ena hörnan och en 200w i andra hörnan. Några dm ifrån båda finns termometers.
                          Imorse var det 30 grader på båda sidor, så skruvade ner värmarna några grader och nu 12 timmar senare har det knappt sjunkit en grad. Nu har jag skruvat ner lite till, så vi får väl se hur det är imorgon.

                          Det jag funderar på är att skippa den jag fick med, 250w, då den inte går att reglera tempen på. Men en 200w borde väl inte räcka till ett 400liters kar? Eller är jag ute och cyklar? (Alternativt köpa en till 200w så att jag har 2 lika.)

                          Hur lång tid kan 400l ta innan graden sänks förresten? Värmarna kanske behöver mer tid på sig?
                          Senast redigerad av Likan; 25 September 2012, 21:07.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • firejackan
                            • August 2004
                            • 616

                            värmarna sänker ju inte värmen, (mr. obvious här) så temperatur sänkningen beror på hur mycket vatten du har och vilken temperatur det är på rummet det står i. Vill du ha ner temperaturen snabbare så testa att ta bort täckglasen

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Allt beror på hur varmt du har i rummet, hur många grader du ska öka från rumstemperaturen och hur mycket din belysning värmer.
                              Det viktigaste är att du har bra flöde runt värmaren för att få runt värmen bra i akvariet annars blir det "bara" varmt runt värmaren.

                              Jag skulle börja med att plocka bort den som inte går att ställa temperaturen på och se hur det blir då.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Tack för hjälpen!

                                Ursprungligen postat av firejackan
                                värmarna sänker ju inte värmen, (mr. obvious här) så temperatur sänkningen beror på hur mycket vatten du har och vilken temperatur det är på rummet det står i. Vill du ha ner temperaturen snabbare så testa att ta bort täckglasen
                                Jag tänkte som du menade, typ Haha... Bra idé om täckglasen!


                                Ursprungligen postat av KristianE
                                Allt beror på hur varmt du har i rummet, hur många grader du ska öka från rumstemperaturen och hur mycket din belysning värmer.
                                Det viktigaste är att du har bra flöde runt värmaren för att få runt värmen bra i akvariet annars blir det "bara" varmt runt värmaren.

                                Jag skulle börja med att plocka bort den som inte går att ställa temperaturen på och se hur det blir då.
                                Nu är den väck. Så får vi se imorgon hur det blir. Jag är inte helt 100 på att den som är kvar är på den mest optimala platsen men jag provar så tills vidare. Jag vill inte att den som är kvar får jobba som in i attan bara, jag har fått någon förvarning om det av någon. Att det inte är så bra. Därav att jag blev fundersam om en 200 fungerar ensam. Dock hade ju killen innan endast den på 250w utan problem. Så stor skillnad kanske det inte är mellan dem.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...