Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #61
    Fler praktbotior säger jag, jag har 5 men tycker att det är lite i minsta laget.
    Sen det där med att ligga i utkanten av vattenvärdena på i princip alla fiskar för att kunna mixa hög och låg PH fiskar tycker jag låter som en sådär halvbra idé.
    Börja med dom som vill ha lite lägre PH så kan du ju se var du hamnar för att sen överväga om du kan skaffa dom andra fiskarna. Det är inte kul att behöva justera PH vid varje vattenbyte och eventuellt mellan vattenbytena.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #62
      Äntligen 450l!

      Ang. Vinkeltetrorna så minst 25 ;-)
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #63
        Ursprungligen postat av KristianE
        Fler praktbotior säger jag, jag har 5 men tycker att det är lite i minsta laget.
        Sen det där med att ligga i utkanten av vattenvärdena på i princip alla fiskar för att kunna mixa hög och låg PH fiskar tycker jag låter som en sådär halvbra idé.
        Börja med dom som vill ha lite lägre PH så kan du ju se var du hamnar för att sen överväga om du kan skaffa dom andra fiskarna. Det är inte kul att behöva justera PH vid varje vattenbyte och eventuellt mellan vattenbytena.
        Tack för det. Ska grunna lite på det.
        Vill ha stabilt ph på naturlig väg med tex rötter och sten. Vill absolut inte behöva justera det stup i kvarten.
        I det lilla karet fick jag ner ph med en halv grad med hjälp av en rot, dock kanske det krävs lite mer i denna stora

        Men om en fisk vill ha tex ph 7-8 så borde ju 7 funka? Liksom 6-7, då borde väl 7 funka där med? (Även om det mest optimala kanske är på halva graden där emellan.) Eller missar jag något mellan raderna tro?

        Ang P-Botiorna. Planen är iaf att släppa ner dem samtidigt i nya karet så att ingen rotar sig och gör revir i förväg, har läst att de kan vara mycket aggro på den punkten mot nykomlingar. Men borde jag skaffa de nya i samma storlek som den jag har eller bör de vara större/mindre eller är det sak samma? Om du vet
        Senast redigerad av Likan; 06 September 2012, 22:03.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #64
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ang. Vinkeltetrorna så minst 25 ;-)
          Jag lurar på runt 30 faktiskt, eller kanske 29 bara för att? :P
          Det har du rätt i, mer än 25. Något annat känns faktiskt lite fjuttigt.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #65
            Jahopp... inte den snabbaste tråden på forumet. Så länge rötterna fortsätter att flyta kan jag bara lugnt (och otåligt) sitta och titta på spektaklet.

            Så sjunker de inte till imorgon (vilket de inte lär göra) så har jag inte tid förrän om ca 2 veckor igen att inreda, plantera växter etc.. Så de lär väl sjunka på tisdag eller något, bara för att retas.

            Den lilla roten sjönk på en gång dock, de stora vägrar. Är inne på 4e dygnet nu, vilket egentligen inte är någon tid alls vad jag förstått. Jag kan inte pyssla med pumpen nu heller då rötterna behöver vara kvar i karet och vill inte putta omkring dem och ev riskera någon skada på glaset.

            Ja jag är lite bitter just nu Tycker att jag har bra med tålamod men är väl inne på 6e veckan nu som jag har detta här hemma och fortfarande är det inte igång. (Nej jag vet, det är ingen tid det heller.) Vill liksom bara komma över just den tröskeln någon gång. Känns som att jag har fastnat. Jag fastnar gärna på nästa steg istället, har tröttnat på detta steg.

            Måste få gnälla av mig lite
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #66
              Jag var förresten i Bromma Zoo tidigare i veckan och fick se små otroligt fina Red Tail Catfishes. Såg fullvuxna i Fjärilshuset i somras och då förstår jag inte alls vad de gör i en djuraffär... (Med tanke på hur grymt stora de kan bli.)


              Så skickar med 2 bilder på godingarna där på ca 1,5m vardera
              Bifogade filer
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #67
                Helt ok. Bli rejält bitter du. Ös på bara.
                Men skulle det vara jag kan jag säga att rötterna hade fått legat till sig i en tunna eller nåt tills de sjunker. Och jag hade satt in växter och annat, men med plats för de vattendränkta rötterna. Du har ju koll på var de ska vara?
                Eftersom du inte lägger in bottengödning så kan du ju kicka igång burken så länge. Eller hur du bittra akvarist?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #68
                  Hade jag haft ett badkar så hade det varit toppen, men det har jag inte. Ska jag trycka ner alla i tunnor så ja, kanske finns att hitta någon billig iofs... Ska fundera på det.

                  Nja, vet väl på ett ungefär hur det ska se ut när det är färdigt men behöver rötternas placering för att kunna placera ut resten etc etc. Jag känner inte för att rengöra sand innan jag kan lägga i det heller.

                  Tack för peppningen men jag vill vänta på rötterna, vill inte hålla på att stöka sen när det väl är fisk i Den missen gjorde jag med lilla karet och det vill jag inte göra om
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #69
                    Om jag var du skulle jag köra igång pump å i med sand och lite växter osv, rötterna kan du binda fast i mittstaget om du är orolig för att dom ska åka runt.
                    Passa på å släng i lite mat när du ändå är igång så får filtret något att jobba med så dämpar du nitrit spikarna när du skaffar fisk.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #70
                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Om jag var du skulle jag köra igång pump å i med sand och lite växter osv, rötterna kan du binda fast i mittstaget om du är orolig för att dom ska åka runt.
                      Passa på å släng i lite mat när du ändå är igång så får filtret något att jobba med så dämpar du nitrit spikarna när du skaffar fisk.
                      När det förklaras så, så låter det ju faktiskt vettigt.
                      Ska ta mig en riktig funderare under dagen.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #71
                        Jag har börjat lura på i vilken ordning och när jag ska fylla på med fisk sedan. Någon som kan hjälpa till lite?

                        Jag har faktiskt ingen aningen men min idé är väl kanske -
                        v 1. Vinkeltetra, 10st.
                        V 3. Corydoras eller Otocinclus - antal?
                        V 5. Corydoras eller Otocinclus- antal? --- detta för att få i lite "putsarfiskar" helt enkelt, både på botten och mot alger.

                        150x50x60 är karet, ca 400l yta.

                        Ska jag fortsätta sedan med att fylla på med fisk varannan vecka eller varje vecka t.o.m.? Ungefärligt antal? Spelar storleken någon roll eller bara antalet?
                        Fortsätta fylla på tetrastimmet eller övriga arter först? Någon art jag absolut borde vänta med tills mot slutet?

                        Jag har ca 15 små L-malar som väntar på mig på annan ort, skulle väl behöva ha i dem så snart som möjligt. Känns dumt att ha i dem för tidigt dock...

                        Detta såklart om akvariet fungerar bra En grundplan iaf tänkte jag!

                        Ungefärlig fisklista -
                        Silverhaj

                        Vinkeltetra

                        Praktbotia

                        Polkadotbotia

                        Corydoras Trilineatus eller Loxozonus

                        L066

                        L134

                        L201

                        Synodontis Petricola

                        Otocinclus
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #72
                          Hej!

                          Tror ordningen är bra. Apropå stimstorlek, så tänker jag minst 10 för att få stimbeteende.

                          Sedan lär du ju få samma problem som jag innan du får alger. Nämligen att du har olika fiskarter som söker olika foder. Tycker det är kinkigt när man ska hålla nere fodret i nystart och de behöver en så stor bredd i foder. Summan av allt foder får ju inte bli större än akvariet klarar av.

                          Sedan är det ju som du säger själv en originell mix med fisk Lite som att ha ett garage med Ferrari och Epatraktorer (retas bara)
                          Ursprungligen postat av Likan
                          Jag har börjat lura på i vilken ordning och när jag ska fylla på med fisk sedan. Någon som kan hjälpa till lite?

                          Jag har faktiskt ingen aningen men min idé är väl kanske -
                          v 1. Vinkeltetra, 10st.
                          V 3. Corydoras eller Otocinclus - antal?
                          V 5. Corydoras eller Otocinclus- antal? --- detta för att få i lite "putsarfiskar" helt enkelt, både på botten och mot alger.

                          150x50x60 är karet, ca 400l yta.

                          Ska jag fortsätta sedan med att fylla på med fisk varannan vecka eller varje vecka t.o.m.? Ungefärligt antal? Spelar storleken någon roll eller bara antalet?
                          Fortsätta fylla på tetrastimmet eller övriga arter först? Någon art jag absolut borde vänta med tills mot slutet?

                          Jag har ca 15 små L-malar som väntar på mig på annan ort, skulle väl behöva ha i dem så snart som möjligt. Känns dumt att ha i dem för tidigt dock...

                          Detta såklart om akvariet fungerar bra En grundplan iaf tänkte jag!

                          Ungefärlig fisklista -
                          Silverhaj

                          Vinkeltetra

                          Praktbotia

                          Polkadotbotia

                          Corydoras Trilineatus eller Loxozonus

                          L066

                          L134

                          L201

                          Synodontis Petricola

                          Otocinclus
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #73
                            Apropå din Ferrari då, Silverhajen så undrar jag inte om akvariet är lite litet för ett stim Silverhajar....
                            Menar inte att krångla till nu men de blir stoooora.
                            Någon därute som vet mer?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              #74
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Hej!

                              Tror ordningen är bra. Apropå stimstorlek, så tänker jag minst 10 för att få stimbeteende.

                              Sedan lär du ju få samma problem som jag innan du får alger. Nämligen att du har olika fiskarter som söker olika foder. Tycker det är kinkigt när man ska hålla nere fodret i nystart och de behöver en så stor bredd i foder. Summan av allt foder får ju inte bli större än akvariet klarar av.

                              Sedan är det ju som du säger själv en originell mix med fisk Lite som att ha ett garage med Ferrari och Epatraktorer (retas bara)

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Apropå din Ferrari då, Silverhajen så undrar jag inte om akvariet är lite litet för ett stim Silverhajar....
                              Menar inte att krångla till nu men de blir stoooora.
                              Någon därute som vet mer?

                              Haha jag gillar din liknelse skarpt! Den var kul Dock undrade jag vem som var Ferrarin men det svarade du så bra på själv.

                              Folk säger väl att de ska ha minst 150cm långa men absolut helst längre, då de gillar att sträcka ut. 200 är väl mer rekommendation. Så 150 fungerar i något/några år iaf. MEN, som sagt, jag lurar rätt mycket på att skippa dem, hur mycket jag än gillar dem och vill ha dem. Någonstans känns det inte helt schysst att bura in dem hos mig. Dock blir ju Praktbotian "lika" stor och de ska jag ju ha, så min lille Nemo får polare och nej jag kan inte lämna ifrån mig honom/henne. H*n som fått mig att bli intresserad på allvar av detta
                              Hur som kommer jag vänta länge innan eventuella Silverhajar åker i, just för att fundera lite mer över det där. + Så hinner jag då se hur maxat det blir med invånare.

                              Det är just det där med matningen som jag kommer tycka är knepigt. Jag tillhör ju kategorin som gärna övermatar om jag får, jag gjorde det de första månaderna med lilla karet. (Eller ja, jag tror jag gjorde det iaf.) Men tillslut trilla polletten ner och jag fick till en bra balans. På mig själv dårå
                              Så det blir nog min största utmaning. Därav att jag egentligen vill vänta så gott jag kan innan L-gänget kommer in, just för de kan behöva matas rätt bra, iaf tills de hittar käket och så.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                #75
                                Hmmm... Min Redmoore rot har antingen mögel på sig eller en grå alg!? Vad bör jag göra åt detta?
                                Alla rötter är fortfarande i drunkningsprocessen, 1 av 5 har sjunkit, så de ligger alla i karet. Ska jag kanske ta ut just RM-roten och ha den i en egen balja så detta gråa, vad det nu är, inte sprider sig till de andra rötterna? Eller låta det vara och bara borsta av det sedan innan jag startar igång karet?
                                Kan inte minnas att jag läst något om detta så help please
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...