Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Jo för vad jag förstått så ska man inte ha växter som "förmultnar" i karen utan man ska plocka bort bladen istället. Därför jag funderade lite på hur göra med dessa 3-4dm blad

    Tack för hjälpen
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Vad för värden är egentligen bra i ett nystartat kar? Jag vet vad det bör ligga på i ett fungerande kar, antar att det är samma med nytt, men tänkte om t.ex. nitraten borde vara så låg som möjligt eller om det är sak samma? Kanske inte den bästa formuleringen

      Saken är att jag precis gjorde lite vattentester inför nya fiskar imorgon.
      Nitrit - inget alls/ < 0,3mg/l
      Nitrat - 0-1 mg/l ------- Är detta normalt?
      NH4 - < 0,05mg/l --------- Samma undran här.

      Så NO3 + NH4 ligger på absolut minimum. Är detta bra eller dåligt? Jag har aldrig varit med om det förut så blev lite fundersam. Om det är av intresse så har Corysarna fått mat 4 ggr sedan de kom i.

      Jag har pinsamt nog slarvat med dropptesterna så senast jag kollade värdena var Fredag 28/9 och då var de på samma, dock var nitriten då snäppet mer färggrann men fortfarande godkänd.

      Så nu när fisken har varit i 1,5 vecka så är värdena exakt likadana som dag 2, det gjorde mig fundersam. Tänkte att någon av dem borde röra sig uppåt på skalorna men icke sa nicke.

      Någon information/teori/annat om detta?
      Känns som att jag ska vara nöjd men nyfiken för det!
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Tjena Likan!

        Här hamnade jag, 00:39 och det tyder väl på att forumet aldrig sover..

        Vet du vad? Det gör inte kvävecykeln heller

        Du vet redan att den ser ut såhär (förenklat) Mat=Proteiner-->Aminosyror-->Ammonium-->Nitrit-->Nitrat. Du kommer således ha en ständig process i akvariet där denna omvandling sker. I naturen så gör det här hela systemet komplett då Nitraten kan tas upp av växter som sedan äts upp/bryts ned och så sluts cykeln.

        Du kommer således alltid att ha Nitrit men det kommer omvandlas snabbare och då uppnår det inte skadliga nivåer.

        Hur funkar denna cykel i ett akvarium då? Till skillnad från i naturen där en cirkel sluts så är ett akvarium ett begränsat ekosystem, detta system behöver hjälp med att restprodukter avlägsnas mekaniskt (vattenbyten, städning, ansning)

        Detta vattenbyte gör ju som så att nivåerna plockas ned eftersom du häller ut det som finns fritt i vattnet. Nitraten i ett akvarium är harmlöst om det ligger på en nivå som motsvarar 10-20 mg/l, det är även eftersträvansvärt med så höga nivåer då dina växter behöver mat. Att du mäter upp Nitrat betyder att karet börjar bli inkört i alla fall, det är ju fint.

        Börjar du hälla i till exempel PMDD så kommer du se en fin ökning i näringsnivåerna, det är alltid kul att pilla lite.

        Nu ska jag sova, godnatt
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Vilken bra förklaring Mathias

          Sedan Likan, har jag tittat igenom dina akvariebilder och vad jag kan se så ser det ut som om du planterat flera växter lite "djupt". De flesta växter trivs bäst om gruskanten går precis i skiftet mellan rötter och planta. Om själva bladstjälkarna (eller vad det nu heter) sitter i eller under gruset kan det lätt bli så att de ruttnar nertill. I mitt akvarium är det så på flera växter att du kan se lite av rötterna nertill.
          Om det är så kan du försiktigt dra lite uppåt i plantan så att du får upp den nedre delen.
          Egentligen ska man ju inte störa rotningen av växter för mycket men tror du kommer att tjäna på en "grundare" plantering.

          När jag själv planterar klipper jag av rötterna till ca 5 cm, breder ut dem i en cirkel i en grop jag gjort och föser över gruset över rötterna. Hamnar den för djupt drar jag bara lite i den uppåt.
          Senast redigerad av Bluewing; 07 October 2012, 07:16.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Tjena Likan!

            Här hamnade jag, 00:39 och det tyder väl på att forumet aldrig sover..

            Vet du vad? Det gör inte kvävecykeln heller

            ........

            Börjar du hälla i till exempel PMDD så kommer du se en fin ökning i näringsnivåerna, det är alltid kul att pilla lite.

            Nu ska jag sova, godnatt
            Då säger jag godmorgon då

            Tack för den fina

            Jag ska ju börja med PMDD så fort jag "får", dock är jag inte helt hundra på när jag får. Tycker att folk säger lite olika där. En del säger efter en månad, andra säger andra veckan. Ska det göras i samband med vattenbyte så blir det om ca 1,5 vecka. Tänkte låta karet gå 3 veckor innan första vattenbytet, då jag har tolkat det som att många gör så.
            Låter det vettigt eller ska jag tänka om?

            Visst var det du som sa att Svärdplante-släktet gillade att få även näring underifrån? Och inte bara från vattnet s.a.s.? Jag har funderat på om jag ska peta ner några kulor. Jag har ju faktiskt övervägande sådana växter och vill ju gärna att de ska trivas så bra som möjligt

            Då kan jag passa på med en till fråga, om du nu är duktig på dem och kikar in här igen och svarar vill säga
            I andra karet har jag en som gjort skott, 2 st, som jag inte tagit än. Skotten har vuxit på sig i några månader nu och alla blad på dem är jättefina! Moderplantan däremot, gult/brunt blad efter gult/brunt blad. Dock har jag inte börjat med PMDD i det karet än, siktar på det vid nästa vattenbyte. Kanske ska jag pilla ner en kula under den också? Eller börja med PMDD och se var det tar sig? Den andra svärdsplantan i det karet ser lika tråkig ut den.
            Frågan då, jo, är det så att skotten håller sig så fina just för att deras rötter är uppe i vattnet = tar upp näring där + att de kanske får näring från moderplantan?
            (I gruset i det karet finns det nog inte mycket näring.)

            De påminner faktiskt lite om ampelliljor tycker jag, lite samma skott-system. Förutom att de inte tar upp näring i luften
            Jag är bara nyfiken på hur processen går till Växter är kul. Jag har väl runt 50 krukor här hemma med allt möjligt i och har självklart alltid gillat att titta på akvarier med mycket växter i. Ska bara lära mig hur de ska tas om hand på bästa sätt också

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Vilken bra förklaring Mathias

            Sedan Likan, har jag tittat igenom dina akvariebilder och vad jag kan se så ser det ut som om du planterat flera växter lite "djupt". De flesta växter trivs bäst om gruskanten går precis i skiftet mellan rötter och planta. Om själva bladstjälkarna (eller vad det nu heter) sitter i eller under gruset kan det lätt bli så att de ruttnar nertill. I mitt akvarium är det så på flera växter att du kan se lite av rötterna nertill.
            Om det är så kan du försiktigt dra lite uppåt i plantan så att du får upp den nedre delen.
            Egentligen ska man ju inte störa rotningen av växter för mycket men tror du kommer att tjäna på en "grundare" plantering.

            När jag själv planterar klipper jag av rötterna till ca 5 cm, breder ut dem i en cirkel i en grop jag gjort och föser över gruset över rötterna. Hamnar den för djupt drar jag bara lite i den uppåt.
            Jag gör precis som du med rötterna

            Just nu är det väldigt mörkt i karet men jag ska kika lite. Jag brukar tänka på det när jag planterar men när jag tänker efter tänkte jag på väldigt mycket annat när jag planterade, så du kan mycket väl ha rätt.

            Nu har jag kikat med ficklampan och absolut har du rätt, många sitter nog lite för djupt. Några verkade jag fått till bra iaf, haha Så jag förstår precis hur du menar.

            Jag ska ju faktiskt iväg idag och fixa lite Hornsärv och kanske lite Piasta också eller vad den hette, så jag kommer ändå rota (hehe, boring) runt lite i karet, kan dra lite smått i de redan planterade också. Det handlar ju bara om en liten fjuttbit så rötterna borde väl inte bli alltför olyckliga


            ____

            Ne, nu ska jag faktiskt iväg innan alltför många bilister har vaknat.
            Återkommer med fisk och växter. Tjoho!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Lite mer fisk då!

              Härlig känsla när jag går med min kylbox med fiskar i, lite julaftonkänsla faktiskt (Nej kylboxen är absolut inte kylig, endast för isolering/jämn temp för fisken.)

              2 L205, lyckades hitta båda i karet sen
              21 Vinkeltetror.
              Lite nya växter också, + lite hornsärv. Corysarna var snabba på att komma och kolla läget.

              Ja, känns absolut som för mycket fisk, blir många tester kommande dagar. Experten jag fick hjälp av tyckte dock att det borde fungera utan problem. Bättre med helt stim än dutta med tetrorna. Så vi får hoppas att det går bra helt enkelt. Annars kommer jag bli knäckt.

              Så nu blir det 48 nervösa timmar... Håll en tumme!

              Btw, jag trodde Vinkeltetrorna skulle vara lite småtråkiga. Haha vad fel jag hade! De är ju hur sköna som helst
              Stimmar (än så länge) jättefint, om en drar iväg åt ett håll följer resten med. Bryter någon ut och ändrar riktning hakar genast några på. Utblåset är tydligen rätt kul att "surfa" i också Jättekul. Jättenöjd!
              Lite fjuttigt med 20 dock, får se om det blir fler så småningom. Räknar man 1cm fisk/liter vatten så tar de nu 1/4 så vi får se om det blir mer tetror. Har ju massa annat jag vill ha i också.
              Bifogade filer
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                Rolig tråd att läsa Kommer bli jättebra då växterna tar sig, även om jag tycker lite fler mörka stenar halvt nedgrävna i sanden hade blivit grädden på moset!

                Kör du i PMDD så fort du kan! Ser ingen anledning att vänta, växterna är säkert hungriga

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Ursprungligen postat av jozi81
                  Rolig tråd att läsa Kommer bli jättebra då växterna tar sig, även om jag tycker lite fler mörka stenar halvt nedgrävna i sanden hade blivit grädden på moset!

                  Kör du i PMDD så fort du kan! Ser ingen anledning att vänta, växterna är säkert hungriga
                  Kul att du tycker det!

                  Jag satt faktiskt och tittade på stenarna igår och funderade lite men jag är så nöjd med dem, gillar de rödaktiga. Barndomsminnen Mörka är fina också, sten överlag gillas så man vet aldrig Tack för tipset iaf! Alltid kul att höra
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Jag efterlyser någon som har en Fluval fx5 och som kan den, som jag kan bolla lite med. Finns det någon här som kan kika in i tråden eller skicka pm så blir jag jättetacksam!


                    Ska även tillägga att jag behöver diskutera cirkulationen i karet ö.h.t. Det är för segt som det är nu. Behöver hjälp


                    Annars får jag starta ny tråd om det men provar här först
                    Senast redigerad av Likan; 08 October 2012, 09:11.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Jag efterlyser någon som har en Fluval fx5 och som kan den, som jag kan bolla lite med. Finns det någon här som kan kika in i tråden eller skicka pm så blir jag jättetacksam!


                      Ska även tillägga att jag behöver diskutera cirkulationen i karet ö.h.t. Det är för segt som det är nu. Behöver hjälp


                      Annars får jag starta ny tråd om det men provar här först
                      Som av en händelse har jag ett par av dem :P
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Som av en händelse har jag ett par av dem :P
                        Toppen! Då kommer jag med lite frågor och funderingar senare idag
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Nya favvoplatsen Inte till min glädje dock men så länge den tar sig in och ut själv så är det helt okej.
                          Trångt och eländigt enligt mig, trångt, mörkt och mysigt enligt den kan jag tro.
                          & folk tycker malar är tråkiga. Just nu letar sambon efter de båda med ficklampa och jag sitter och hejar. Halva tjusningen är ju att leta efter dem. Igår kväll när vi tittade på tv så sneglade jag såklart på karet och utbrister "MAL!" varpå vi båda tittar på sötnosarna och totalt struntar i filmen. (Som iofs var värsta b-filmen...) Just glädjen när man ser dem Det är lycka det!

                          (Om 24 timmar kan jag pusta ut, då borde de klara sig. Höll på att glömma det.)
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Likan; 08 October 2012, 21:33.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Åh nu är matte glad!!

                            2a matningen nu sedan nya gänget kom och båda L-malarna var framme och åt också! Är så nojig att de inte ska komma och ta för sig när det är käk. Båda missade på förra matningen. Men nu har jag sett båda 2 varav den ena duktigt plöjde fram bland 5 Corysar som "slogs" om samma bit. (Varför bråka om samma bit när det finns mer på andra ställen i karet..) Haha... det är mina malar det
                            Nej jag är inte partisk men klart jag måste heja på de som är mer blyga. Corysarna slänger sig på varje bit de ser och Vinkeltetrorna bevisar varför pirayorna tillhör Tetrasläktet, jisses!

                            Vattenvärderna har hela tiden varit jättefina, skönt det.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Nya favvoplatsen Inte till min glädje dock men så länge den tar sig in och ut själv så är det helt okej.
                              Trångt och eländigt enligt mig, trångt, mörkt och mysigt enligt den kan jag tro.
                              & folk tycker malar är tråkiga. Just nu letar sambon efter de båda med ficklampa och jag sitter och hejar. Halva tjusningen är ju att leta efter dem. Igår kväll när vi tittade på tv så sneglade jag såklart på karet och utbrister "MAL!" varpå vi båda tittar på sötnosarna och totalt struntar i filmen. (Som iofs var värsta b-filmen...) Just glädjen när man ser dem Det är lycka det!
                              Min ancistrus har i mitt tycke valt ett knasigt gömställe. Den har grävt ner sig UNDER ett stenröse i karet. Lyckats jobba undan en massa grus och där trängt sig ner under stenarna. Har man tur kan man se stjärtfenan sticka fram. När den kommer fram för att äta lite får man försiktigt smyga sig fram. Kommer man för nära så försvinner den snabbt som ögat.
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ursprungligen postat av MonkanS
                                Min ancistrus har i mitt tycke valt ett knasigt gömställe. Den har grävt ner sig UNDER ett stenröse i karet. Lyckats jobba undan en massa grus och där trängt sig ner under stenarna. Har man tur kan man se stjärtfenan sticka fram. När den kommer fram för att äta lite får man försiktigt smyga sig fram. Kommer man för nära så försvinner den snabbt som ögat.
                                Låter ju mysigt ju! Uppfinningsrik!

                                Det där med matningen känner jag absolut igen, haha. Min L066 i lilla karet är precis likadan. Jag vet inte hur många gånger jag tvärstannat mitt i en rörelse för att få se en glimt av den innan den upptäcker mig/blir störd av någon annan fisk
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...