Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Jag satt nyss och räknade hur mycket plats det finns kvar i karet för fler fiskar och insåg att jag är precis halvvägs! (Om vi räknar cm fisk/liter.) Jag trodde att jag bara hade 1/4 kvar så det var en trevlig upptäckt = Massor att leka med! Tjoho!

    Fiskarna i lilla karet fick ikväll Tubifex för första gången - och det total ratades. Inte det lättaste att ta upp igen heller. Så jag började fundera på om fiskarna är kräsna av sig? Överlag alltså. Av någon anledning har jag trott att de är som labradorer och äter det mesta i sin väg och inte beter sig som bortskämda katter som bara äter Sheba.
    Eller behöver de vänjas vid nytt foder? Mina har ju ätit i stort sett allt som jag gett dem tidigare, Mysis ratades också dock.

    Hur är det med era fiskar? Är de kräsna eller äter de vad som? Tell me


    Och kan någon förklara varför jag inte kan släppa bilden av några, vad kan de heta, marmorerade ? (svartvit spräckliga/fläckiga), Scalarer??
    Jag fattar ingenting. Jag måste vara sjuk....






    Eller?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Äntligen 450l!

      Börjar med det sista. Vad är det för galet med att tänka på skalarer? Hade jag haft en burk i din storlek hade det redan simmat Skalarer i det

      Sedan gällande tubifex så brukade ju mina vara som galna i det. Men vissa har tydligen smak för annat Ingen aning varför det ratas. Man kan ju inte gärna fråga dem
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Du vet ju vad jag tycker om Skalarer Fina som små, fula som vuxna. & passar de ens in? Jag gillar ju mitt tetra stim med inslag av Corydoras som simmar omkring överallt. Gillar de lilla upptill. Med stora skalarer spricker den bilden. Men jag är fascinerad över att jag inte kan släppa dem. Såg några riktigt tilltalande senast jag var i någon affär, Bromma eller Akvarielagret eller var jag nu var. Tror de har etsat sig fast lite. Kanske är en mening med det. Jag vet inte. Men nog tycker jag att det är lite konstigt


        Äsch då, pratar inte du fiskspråk? Eftersom jag själv inte bemästrar det språket så hoppades jag på att någon annan gör det
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Varför skulle Skalarer inte passa in menar du?
          Hade ju själv bara tänkt ha mindre fisk i mitt 180 men nu när några har lite annan kroppsform såsom mina älskade Nyckelhålsciklider så blir liksom de andras spolformade kroppar ännu snyggare. Lite som att det kan bli en balans i olikhet också? Vad menar han kanske du tänker nu? Det är oklart blir då svaret på den frågan.
          Sedan kan jag bara berätta att jag själv släppt det där med 1 centimeter per fisk. Går mer på magkänsla om vad som känns bra numera. Känns lite befriande faktiskt. Kan inte du också strunta i det? Bara ett litet Blåvingeförslag i all enkelhet så här kl. 6:30 en söndagsmorgon. Min hund väckte mig 5:45 eftersom hon tyckte vi skulle ut och gå en stund. Ingen annan på hela bostadsområdet var uppe. Svart överallt. Bara lycklig hund med jättetrött husse. Det blev lite OT där, men kände att jag skulle vilja beklaga mig lite för detta faktum. Nu är det sagt och det känns mycket bättre.

          Har du fiskar som funkar med andra så kommer du att få en känsla när det känns lagom med mängden.
          Senast redigerad av Bluewing; 11 November 2012, 05:41.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Visst är det ändå lite härligt att vara ute när ingen annan är det? Dock är det lite härligare den ljusare årstiden när solen håller på att gå upp, då kan det vara riktigt mysigt att vara ute vid 6 på morgonen

            Jag går rätt mycket på magkänsla faktiskt. Kan säga att mitt hjärta och hjärna har haft många fighter genom åren och fast hjärnan är klok så är hjärtat starkare emellanåt så då har jag följt hjärtat. Nu var det inte riktigt samma som magkänslan men på ett ungefär
            Det behövs ju fler aspekter än bara 1cm/fisk, har ju med de olika skikten att göra också, liksom revir och liknande. Men jag gillar att ha den som maxgräns, så att jag inte överdimensionerar allt för mycket. Som jag redan har gjort i lilla karet som är överfullt om man räknar på det sättet. Dock är det väldigt balanserat och fiskarna mår bra så vad fan Där säger magkänslan att det är helt okej. Självklart behöver ett kar inte maxas heller! Jag tar det lite som det kommer. I början var det väldigt bra att räkna på det sättet, när jag gjorde min fiskplan. Nu, ju längre tiden går och man lutar sig lite mer tillbaka så tänker jag inte så mycket på det.
            Nu blev det väldigt luddigt men kanske går att förstå ändå

            Jo men jag tror att jag förstår hur du tänkte där. Skulle alla fiskar se likadana ut, säg spolformade, så vore det ju rätt trist. Vill ju ha lite olikheter Även om jag är förtjust i L-malarna, som i stort sett har samma kroppsform, så är de annorlunda tecknade vilket ger olikheter i likheterna.

            Eller så är det så att skulle jag ha Skalarer så skulle de ta huvudfokusen. Det första man ser. & då hamnar ju malarna i skuggan. Vilket de iofs trivs med. Malarna är ju redan de sista man ser ändå... Kan vara det som spökar. Lite konkurrens helt enkelt, haha.

            Så vi får väl se hur det blir med det lilla sådda fröet. Kan ju vara så att jag påverkas av det jag läser och ser också. Jag tycker att jag sett hur många kar som helst med Skalarer i på sistone. Men som sagt, hade de stannat i lite mindre storlek så hade jag nog redan haft dem. Jag är "duktig" och tänker längre fram. Jag försöker alltid att tänka fullvuxet när jag planerar fisk. Eftersom jag planerar att ha dem sina liv ut. Då vill jag inte ångra mig senare. Jag försöker iaf vara en ansvarsfull djurägare Så präktig jag kan vara!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Jag var inne i en djuraffär igår och såg en riktigt pampig firre som jag blev riktigt kär i och tänkte att 2 sådana ska jag ha! Färglada, vackra, stora. Tror absolut att de hade lyst upp karet här hemma. Tänkte att de säkert är Afrikaner bara för det. Kommer hem, söker lite snabbt och nej! Sydamerikaner, tjoho! Större chans att det fungerar då
              Läser lite till och inser att det är kört. De äter växter. Enligt en del mycket växter. Enligt andra bara några få växtsorter.
              Åh så sur jag blev. Besviken. Suck. Jag tog tyvärr ingen bild på dem men det var Hantelciklid, rödprickig. Vackert gula med röda prickar. (Tror de hette rödprickiga. )
              Attans. Dock så har jag bara sökt lite snabbt, ska försöka fördjupa mig lite i det där och sen konstatera om det är helt kört eller inte.


              På dagens schema så ska vi ta oss in i ytterfiltret här hemma och plocka bort lite ihop om mer flöde. Av någon anledning så ville inte killen att jag skulle ge mig på det själv... Jag är säker på att jag skulle klara det ensam men klart det känns säkrare att vara 2. Jag har ju lyckats få vattenbytesslangen att läcka två gånger, så han litar inte fullt på mig, haha.


              Skickar med lite bilder idag tänkte jag.
              Dels på L124 som så vackert grävde i sanden igår kväll vid matningen. Skickar med 3 bilder där man ser hur han/hon först ligger på sanden, sen grävt ner sig lite och sen gräver lite till. Jag är såååååååååå nöjd med att jag har sand! Jag ser att Pansarmalarna gillar det och L-malarna älskar det nog. Så läckert när de gräver

              * En bild på hur karet ser ut i dagsläget, en del av växterna har växt på rätt bra.
              * En bild på hur fina mina Cryptos är. Det blev aldrig någon "crypto-död" på de mindre sorterna, bara Balansae´n som bytte lite blad. Tackar för inspirationen som jag fick av Ken i Hannes-orinoco tråd, med Crypto och stenar.
              * En bild på min rot som jag är så stolt över med Anubias, som jag surrade dit alldeles själv. Så nöjd.
              * En bild på Svärdsplantan som trivs och växer bäst i karet. Ett riktigt vackert inslag.
              Övriga Svärdsplantor är inte överlyckliga, hoppas att PMDD´t snart ger effekt. Näringskulor i bottnen har de fått för ungefär en månad sen. Jag har sett lite resultat av det faktiskt, det är kul!

              Vi får se vilken ordning bilderna hamnar i
              Bifogade filer
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Inte var det jag som orsakade den enorma vattenpölen under bänken nu iaf Under spånbänken... Känns... Jobbigt som fan. Tror jag fått upp det mesta av vattnet men lite har ju bänken sugit in. Sitter mest och svär just nu.
                Första urkopplingen gick bra, vi tog bort den och ut med 2 lager filtermatta, som var så kompakta det möjligt kan bli. Så nu är det bara en kvar. Kopplar i och väntar mig ett mirakel, och den pumpar sämre?! Mot förra vattenbytet. Märkte redan igår att det var dåligt fjös men lät det vara till idag. & någonting har ju hänt. Jag tog ju bort filtermassan i förfiltret för några veckor sen- vilket gjorde enormt stor skillnad! Jisses vilken drag det blev! Men under senaste 1-2 veckorna har den börjat sega ihop sig igen. Nu är den typ värre än från början, trots borttag av material, så något är inte bra.

                Så vi koppla ur den igen, läckte ur en jäkla massa vatten, jag blev inte glad, men nu gör han rent själva motorn, eller vad det är. Som var full av gegga. Förhoppningsvis gör det skillnad sen. Förhoppningsvis lyckas jag även förtränga att det varit vatten under/på bänken....

                Nu sitter jag mest och funderar på hur filtret mår, alla goa bakterier. De har ju haft det kämpigt några timmar nu, men de har inte varit utan rörelse i mer än 30 min, om ens det. Dock i 2 omgångar nu. Hoppas de inte giftar ner karet sen.

                Nej nu mår jag inte så bra. Behövde skriva av mig lite.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  För det första så måste jag säga att du verkligen fått till akvariet. Tycker att dina växter verkar må bra. Dina malar verkar ju trivas.
                  För att fortsätta fjäsket så tycker jag du verkligen fått till en lite oregelbunden inredning som blir mer och mer naturlig ju mer växterna kommer att växa.
                  Sedan tycker ju du har tagit fina bilder på fisk och miljö.

                  Gällande det där med Handelciklider så hör med Animaniac. Han verkar ju ha sådana som trivs maximalt.

                  Med risk för att vara lite för inne på mina egna val så vill jag rekommendera Nyckelhålcikliden. Har nog aldrig haft en ciklid som är så tokvänlig och helt oberörd av malar. Släpper jag in en maltablett så är det rena gruppkramen efter ett fotbollsmål runt tabletten. Men inga bett eller så alls. Mycket intressant och trevlig fisk

                  Sedan när det gäller det trista med pumpen så tror jag inte gränsen för döda bakterier går på exakt 30 min. utan jag uppfattar det av andra trådar att du har bättre marginaler än så. Mät nitrit efteråt om du är orolig, men jag tror det inte händer nåt dåligt alls.

                  Du har ju haft en dålig genomströmning en längre tid i filtret, kanske kan det bli mer klet i pumpen då?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Så nu löste det sig med pumpen. Klassisk nybörjarmiss tror jag

                    Den paden jag lämnade kvar var helt full med "skräp", vilket jag inte tänkte på. Vi åkte iväg och köpte nytt, provade den nya vs den gamla i kranen och ja, där såg vi att den gamla knappt inte hade genomströmning alls!
                    Så nu är den nya i och fullt fräs igen! Så glad!
                    Så ska jag köra med denna så får jag nog byta ut den mot en ny när pumpen går trögare helt enkelt. Så nu har jag lärt mig det!

                    Tack för berömmet och komplimangerna! Värmer extra gott efter denna mindre trevliga dag!

                    Tack för tipset, ska kolla med honom. Kanske inte är helt kört. Om de nu passar ens, blev bara lite blixtkär. Ska grotta ner mig mer i det någon dag när jag har tid. Dina kusar, tänkte jag säga, men dina firrar verkar ju snälla iaf. Jag gillar snälla fiskar. Utseendet tilltalar mig inte men man vet aldrig.

                    Jag har beslutat mig för att det inte blir någon mat för dem idag iaf, tar det och PMDD imorgon när det hela har "återhämtat" sig lite efter allt knas idag. Men det låter bra att jag nog har mer marginal än så. Nojig blir man dock.

                    Så glad så glad just nu! Nu är det kul med fisk igen!
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Nästa fisk får bli Koppartetrorna som får byta kar. Sedan ska 6 till inhandlas då jag har 4 hanar här hemma. Men jag vet inte vad jag ska komplettera med, 6 honor, 1 hane och 5 honor, bara hanar? Någon som har något förslag på det?
                      Tänkte mig 10 totalt iaf.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Det vore ju synd att säga att det händer massor här för det gör det inte
                        Lite fiskplaner, försöker fortfarande att få mig själv att inte "stressjaga" malarna jag vill åt, utan ta dem när de kommer. Just nu försöker jag få mig själv att inse att jag inte behöver åka ner till Skåne och köpa fisk, 60 mil enkelresa typ, utan att jag kan ta det till våren när jag ändå kommer att åka ner dit för att hälsa på folk. Men ack så svårt! :P Vill vill vill!

                        Funderar på om mina Cryptos genomgår Crypto-döden just nu, några av dem ser inte alls lyckliga ut. & det tror jag det, fiskarna puttar ju maten till stjälkarna på dem och har dem som stöd när de äter och gräver och har sig. Vissa dagar ser jag lite väl mycket rötter för att jag ska vara glad. Men vet inte hur jag ska lösa det "problemet". Om fiskarna ens gör någon skada, jag har ingen aning. Men malarna gillar att gräva, helt klart. Skickar med en bild hur det såg ut härom kvällen.

                        En av Petricolorna har hittat förfiltret och tycker den är jättegosig att ligga och vila bakom. Fisken är ju lång, smal och slank så den fastnar ju inte som Corysern gjorde men det gillas ändå inte av mig.

                        L260 är den tråkigaste malen hittills. Men stjärten är fin. Synd att jag sällan får se resten av kroppen Inte kommer den fram som ALLA andra malar gör vid matningen heller, så jag hoppas att den hittar något på natten, då den förhoppningsvis rör lite på sig.


                        Ni som kan det där med PMDD. Kanske svårt för er att avgöra men hur mycket borde jag dosera? Jag vill ju inte göra som i lilla karet och börja göda för sent (har fått slänga lite växter där) så jag vill göda i tid och förebygga s.a.s. Just nu kör jag en normal full dos 1 gång i veckan. Visst, växterna ser rätt schyssta ut men räcker det tro? Vill inte överdosera så att jag får alger som jag fortfarande inte har en enda av


                        Köpte en Helena-snäcka för några dagar sedan. Fråga inte varför, har inget bra svar. Kul att testa typ. Rudolf heter den. Varför vet jag inte, det bara kom.

                        Funderar även på det där med Sandsnäckor. Tyvärr är jag uppväxt med att sniglar är äckliga skadedjur så jag försöker arbeta bort den bilden. Men har svårt att tillsätta det i karet. Jag tror nog jag behöver prata med lite folk så jag får större förståelse för det hela. Blir lite "äcklad" (fel ord men hittar inget bättre) och veta att de skulle gömma sig på dagen och dyka fram på natten. Var gömmer de sig? Tar de malarnas gömställen? Etc etc. Någon dag ska jag engagera mig i det där.


                        Urdålig bild på Petricolan, orkade inte få till det bättre då.
                        Bifogade filer
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Det är ganska enkelt att se om man inte doserar tillräckligt. Då blir nya blad etc gulaktiga. Har man inte co2 och massivt ljus tror jag det är sällan man behöver gå över standarddosen. Men det lär finnas folk som kan detta bättre än jag.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Det går att mäta sig till hur mycket man ska tillföra, finns en guide på plantswap där man knappar in sina värden och vilka värden man vill ha å akvariestorlek så räknar den ut hur du ska dosera. Känns skitkrångligt tycker jag, men det är väl den mest vetenskapliga metoden.
                            Jag skulle personligen köra full dos å sen avvakta å se vad som änder, växer dom märkbart bättre i början av perioden så kan det vara läge att öka annars är det bara att låta det vara.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Det går att mäta sig till hur mycket man ska tillföra, finns en guide på plantswap där man knappar in sina värden och vilka värden man vill ha å akvariestorlek så räknar den ut hur du ska dosera. Känns skitkrångligt tycker jag, men det är väl den mest vetenskapliga metoden.
                              Jag skulle personligen köra full dos å sen avvakta å se vad som änder, växer dom märkbart bättre i början av perioden så kan det vara läge att öka annars är det bara att låta det vara.
                              Håller med Kristian. Om du tror du får alger som då beror på din PMDD-dos så vet du ju att det beror på PMDD. Då kan du ändra sedan. Får du extrema algproblem ändå ligger ju problemet i akvariet. Tycker idag PMDD inte är så svårt, men det känns svårt i början. Men lita på folkets röst, Likan (push) . Det blir inte helt galet i burken bara för att du tillför mer näringsämnen om burken är i gott skick. (push)
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Kanske dags för lite uppdatering. Händer inte så mycket i karet, mest i mitt huvud just nu.


                                Det är dags att byta lysrör så det är fokus just nu.


                                Sedan har jag faktiskt bestämt hur jag ska lösa mitt bekymmer med filtret, då jag vill ha rätt rent vatten men inte behöva öppna upp ytterfiltret var och varannan vecka. Så jag fick ett bra tips från min favorit Akvarist-handlare som jag ska köra på. Ett extra innerfilter! Att jag inte tänkt på det innan! Då får jag dessutom mer ytcirkulation som jag också vill ha. Blir ju perfekt. För då kan Fx5 tuffa på och ha massa gottigott i bakterieväg i sig medan då nya innerfiltret får samla upp mesta smutsen som jag kan rengöra varje vecka, om jag känner för det.
                                Dock kommer jag behöver göra om lite i karet för det, och blir kanske inte så snyggt, men känns bra ändå. Ska försöka fixa det närmsta veckorna.


                                Mina 4 Koppartetror fick flytta igår från lilla till stora. De som varit rena huliganerna i lilla blev väldigt blyga och försiktiga av sig i stora. Vinkeltetrorna var mycket nyfikna och spanade in nytillskotten. Kul att se Kul att se de 4 stimma också, i lilla har de haft ett varsitt litet revir och jagat de andra fiskarna rätt mycket. Blev ju lite fisksoppa men vi får se hur det blir. Kanske fyller på med några fler, kanske inte.


                                Misstänker att Kiselalgerna är på väg tillbaka i lilla karet, urk. Misstänker att PMDDn kanske ligger bakom det?
                                Finner ingen annan anledning till att de skulle komma tillbaka annars. Men jag har inte pluggat på heller så.


                                Någon som vet vad just denna Svärdsplanta heter med fullständigt namn? Den stora bakre alltså, inte lilla framför.

                                Skickar med en bild på triss i L-malar.
                                Bifogade filer
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...