Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Nä de e lugnt, det är teckningar eftersom det behöver vara teckningar
    Men kör igång med PMDD nu, å så snöar du in på växter och bestämmer dig för att köra co2 också de e kul när man ser skillnad på växterna under dagen
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Snabbfråga - Buntband i plast, funkar de i ett akvarium eller utsöndrar det något gift eller så?
      Det jag har är vita från Jula om det har betydelse.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        De funkar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Kolla så att det inte är en modell med metalllåsning, finns modeller där själva spärrclipet är av metall. Den metallen skulle kunna vara ohälsosam.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Denna är helt i plast
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Äntligen 450l!

              Då är det bara att bunta på, så att säga
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Så, dags för en liten uppdatering. Får se om den blir liten eller om det blir en ny roman
                Jag har varit iväg på hästclinic i några dagar nu så efter att ha haft hästträning i huvudet dygnet runt så är det dags för fiskarna att ta lite plats igen. Dock var det faktiskt väldigt skönt att knappt tänka på fisk alls i flera dagar. Första gången på länge som jag lyckades med det


                Äntligen, tack vare hjälp i en annan tråd, har jag fått mer drag i ytterfiltret! Så glad! Så kul att se att fiskarna får "kämpa" lite mot strömmen också, hehe. Framförallt är det kul för mig att se att det faktiskt rör sig i karet, lite överallt nu. Mer krut på ytan också så nu krusar det hela vägen, inte bara halvvägs som innan.


                Jag har börjat få fler och fler Physa-snäckor i karet. Vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt... Bra för städning har jag förstått men ja, klurar fortfarande på det där.


                Började med PMDD idag, i båda karen. Bättre sent än aldrig säg. Visade sig att jag har varianten utan Miplus så det blir att leta reda på den delen också, så att jag har det komplett. Började med en fjösdos i stora karet och fulldos i lilla. Bra eller dåligt, vad vet jag. Kändes bra så


                Coryn dog tyvärr Innan jag "hann" avliva den. Dum som jag var så lyssnade jag på gubben som tyckte vi skulle ge den fler dagar i.o.m. att den åt och kämpade på men mot slutet av 3e dagen (efter jag sett att den blivit dålig) så dog den. Trist värre.
                Är dock sugen på att fylla på med fler Corysar men vi får se hur det blir längre fram.


                Jag har fortfarande inte sett en enda ALG i karet, och på onsdag är det 5 veckor gammalt. Jag kan inte låta bli att grynna på om jag har gjort allt rätt eller om jag har gjort allt fel Eller om jag bara haft tur?
                De flesta verkar ju få alger innan första månaden är slut. Men de kommer väl när det kommer. Om det kommer. Jag klagar absolut inte Jag har ju varit nojig för att algerna ska komma när jag börjar med gödning. Nog därför det blev en fjösdos idag.


                Jag satte även upp lite svart plast bakom idag, kort se nedan. Hade dock bara den dåliga kameran tillgänglig så bilden är vad den är. Vad tycker ni? För den observanta saknas det lite på höger sida, sopsäcken räckte inte och jag orkade inte vara överambitiös


                Hur är det annars då, kan jag börja slappna av eller är karet fortfarande jättekänsligt? Behöver jag fortfarande kolla nitrit titt som tätt t.ex.? Kan jag ha i mat som tar längre tid på sig innan det äts upp? Kan jag börja ha i känsligare fiskar? (Nej jag har inga exempel på sådana just nu.) Lite sånt funderar jag på...


                I övrigt är jag sugen på att ha i mer fisk, men är fortfarande lite kluven. Hoppas på att komma iväg nästa vecka och ta hem någon mer L-mal iaf. Har spanat in några nu i några veckor, börjar väl bli dags att ta hit dem också
                Sedan skulle jag vilja ha i Synodontis Petricola, blir nog 3 sådana när det är dags. Sambon (han som envisas med att ha dem) vill vänta flera månader till medan jag vill ha i dem för att kunna se hur det blir, så jag vet hur jag ska planera fortsättningen. (Vi provade med en Petricola i lilla karet för ett bra tag sedan och den dog tyvärr under andra dygnet och nu har han hakat upp sig på att de kommer dö i detta stora också, men han ska prompt ha dem... Så därför vill han vänta tills det är fullkomligt stabilt. Klokt iofs men ja, nej, jag vill ha i nu. Så vi får se vem som vinner den kampen ) Synodontisen som för övrigt förstör mitt SA-tema på fisk. Det lutar mer och mer åt att det inte blir några Botior i detta kar, då jag inte tycker att de passar in. Tyvärr. Grundtanken var ju ett gäng Botior. Jag är inte alls sugen på att låta Praktbotian jag har flytta in hit så jag vet inte alls vad jag ska göra med den. Försöker ignorera tankarna om att jag skulle kunna få plats med ett 240l kar (med asien-tema) om jag offrar en himlars massa böcker men som sagt, försöker förinta de tankarna, för min egen skull. Känner att det räcker med 2 kar.


                Bluewing, räkor är absolut inte ur bilden. Tänker jag bort Botior kanske räkor skulle funka i detta kar. (Om jag inte har någon som äter upp dem etc.) Tycker faktiskt att de är fina, dock så kan jag inget om dem men får väl plugga på lite och se om det funkar. När jag ser andras små räk-kar så blir jag såklart sugen men inget som står på dröm-önskelistan. Än.
                Bifogade filer
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Hörrni, jag är nyfiken på detta så jag postar igen

                  Jag har fortfarande inte sett en enda ALG i karet, och nu på onsdag är det 6 veckor gammalt. Jag kan inte låta bli att grynna på om jag har gjort allt rätt eller om jag har gjort allt fel Eller om jag bara haft tur?
                  De flesta verkar ju få alger innan första månaden är slut. Men de kommer väl när det kommer. Om det kommer. Jag klagar absolut inte Jag har ju varit nojig för att algerna ska komma när jag börjar med gödning. Nog därför det blev en fjösdos sist.


                  Hur är det annars då, kan jag börja slappna av eller är karet fortfarande jättekänsligt? Behöver jag fortfarande kolla nitrit titt som tätt t.ex.? Kan jag ha i mat som tar längre tid på sig innan det äts upp? Mer mat har jag redan börjat ha i och det verkar fungera. Kan jag börja ha i känsligare fiskar? (Nej jag har inga exempel på sådana just nu.) Lite sånt funderar jag på...


                  I övrigt kan jag tillägga att jag tycker det är så otroligt snyggt när L-malarna kommer seglandes på sanden när det är matning! Insåg det häromdagen och jag blev som förtrollad. Så läckert
                  Sedan är jag glad att jag planterade lite växter vid de flesta av stenarna då samma malar uppskattar att "gömma" sig under bladen, med stenen som vägg. Känns nog tryggt och bra där Sött också när de gräver bort lite sand för att kunna gömma sig mer optimalt. Så jag förstår att de uppskattar sanden. Helt klart blir det att byta till sand i andra karet också så småningom. Lite sådant upptäcker jag när jag sitter och tittar längre stunder på karet
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Men du, varför denna längtan efter alger? Många trådar i Zoopet handlar om att folk förtvivlat vill slippa dem. Men du tänker att nåt är fel? Jag tror så här att dina växter förbrukar det som finns över och just nu finns inget för algerna. Tittar du på Mats slow aquaristic style så har han ju i stort sett aldrig alger. Han satsar, vad jag förstår, ofta på långsamväxande växter och ökar steg för steg fiskpopulationen så det aldrig blir nåt över till alger.

                    Sedan tror jag det spelar roll också att den mat du ger malarna är väl mer vegetabilisk. Tror det lättare blir vissa alger om man smackar i mycket protein. Tror också det kan vara så att du kanske är duktig på det hela helt enkelt. Du kanske är född med sk. gröna akvariväxtfingrar. Så kan det kanske vara....

                    Tror du kan lita mer på balanserna nu. Har själv i stort sett slutat mäta. Nitrit tror jag du kan fet-glömma. Men mät Nitrat ibland om du är osäker. Det syns ju när det börjar bli fel i burken. Ska du få massa Nitrit måste du ju ha gjort nåt fel och jag tycker det låter som om du har bra rutiner nu. Men jag är ju å andra sidan ingen expert utan samlar från de andra mogulerna här i forumet.

                    Din beskrivning av dina L-malar kan ju få vem som helst att fundera på malar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Men du, varför denna längtan efter alger? Många trådar i Zoopet handlar om att folk förtvivlat vill slippa dem. Men du tänker att nåt är fel? Jag tror så här att dina växter förbrukar det som finns över och just nu finns inget för algerna.....

                      .... Tror också det kan vara så att du kanske är duktig på det hela helt enkelt. Du kanske är född med sk. gröna akvariväxtfingrar. Så kan det kanske vara....

                      Din beskrivning av dina L-malar kan ju få vem som helst att fundera på malar.
                      Haha, nej nej, jag längtar inte efter algerna. Jag blir överlycklig om jag slipper dem! Missförstå mig inte Det är lite därför som jag undrar om jag har gjort det hela fel Men ditt svar låter klokt, jag tycker ju själv att jag har varit duktig både med matning och fisk. Jag kanske är lite duktig trots allt, hihi
                      Fiskarna har nog mest fått protein mat, eller blandat iaf. Inte så överdrivet mycket "grönt" alls. Men troligtvis i lagom mängd. Får se hur det tar sig nu när jag så smått börjat med PMDD.

                      Jo men varför inte en L-mal till dig då? Skulle väl passa fint

                      Imorgon är det bestämt att det blir nya fiskar! Tjoho! Lägger ut någon bild när jag har hämtat hem dem! Det var så länge sedan sist (känns det som iaf) så jag är så glad
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Sådär då, igår var vi iväg och köpte lite nya fiskar! Så skoj så Öser ut lite kassa bilder här, det var det jag lyckades få ihop igår kväll. Hoppas på bättre bilder när de lär sig att komma fram när det är matdags

                        4 st Synodontis Petricola.
                        1 st L124 - gul/svart prickig, syns på roten under bladen på dessa bilder.
                        1 st L260 - svart med vita ränder.

                        Alla fiskar såg fina och trevliga ut i affären, dock så är 2 Petricolor på varandra som fan här hemma. Vi såg väl att de gruffades lite i affären och några timmar i trång påse kanske inte gjorde saken bättre för dem.
                        Nu verkar de vilja ha samma hörna i karet. De är ca 5 cm långa men klart de ska bråka om 2 kvadratdecimeter i detta stora kar. Vi får se hur det hela tar sig. Sambon är orolig att de ska ha ihjäl varandra men jag tror inte det är så illa. Vi får avvakta och se iaf. Dock tycker jag inte att de passar in så bra i detta kar (afrikanare) men jag kanske vänjer mig. Fina i sig är dem iaf och svåra att fota
                        Bifogade filer
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Jag har funderat på hur jag ska göra när jag flyttar över fisk från lilla karet till stora. Det är ju några som ska flytta över så småningom. Men hur göra?
                          Ph´t och kh´t är ungefär detsamma i karen, det skiljer 1-2 grader. I övrigt samma kranvatten etc. Jag vet att det är 2 skilda världar med allt vad det innebär.

                          * Kan jag bara håva upp och lägga i eller måste jag göra som med ny fisk - vatten i påse, ligga och jämna ut temperaturen, fylla på lite med nya vattnet etc etc.

                          * Hur funkar det att prova att lägga över en fisk och sen kanske ångra mig, antingen redan inom ett dygn eller inom en vecka eller så. Oschysst/stressigt mot/för firren?

                          * Borde jag ha dem i karantän eller så ett tag innan? Jag har ju haft nån typ av smitta i lilla som dock inte visat sig på några månader nu. Vill gärna inte ha över den till stora. Vet dock inte hur mycket av det som sitter på fisken eller i vattnet/inredningen.

                          Lite knäppt frågat kanske men ni kanske förstår hur jag menar


                          Senaste tillskotten i stora karet verkar må bra allihopa, härligt! Alla utom 124an var framme och åt igår också, bra det.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tycker det är fina blder. Vilka läckra malar! Vad heter den som ser ut som en torped med taggar?

                            När det gäller överflyttning skulle jag bara flytta över om temperaturen är likvärdig och fiskarna i båda akvarierna verkar friska. Det betyder inte att jag vet vad som är bäst utan bara så jag skulle gjort. Alla förändringar är ju stressande för fisken: uthåvning, isläpp, akvariebyte etc. Allt som gnider mot hudens yttre skydd stressar immunförsvaret etc. Så ju mindre förändring desto bättre. Därför blir mellanstationen med ett karantänakvarium mer stressande gissar jag. Vattenkvalitén måste ju ändå vara likvärdig. En uthåvning med ett direkt isläpp ser jag som minimal stress för fisken förutom miljöombytet som skapar stress i sig. Se till att ha släckt några timmar där du släpper i bara.Däremot tror jag inte på ett testisläpp, typ att släppa i och så ångra sig med allt det medför.
                            Bättre att lösa det inombords, att ha en plan du tror på, innan.

                            Men detta var ju inte ett svar från expertpanelen direkt
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Jag håller med ovanstående. Karantän har man mot butiken inte mellan egna kar med likvärdiga vatten.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Det är Synodontis Petricola. Rätt läckra faktiskt Deras simsätt påminner om hajens vilket är väldigt fint att titta på

                                Jo vi tänker ju väldigt lika Bluewing i många avseenden, därför är det trevligt att läsa det du skriver Det bästa är att du ofta skriver lite bonus-info också, vilket jag snappar upp! Alltid trevligt att lära sig något nytt.

                                Jag tror ju inte heller på testinsläpp med allt vad det innebär men fråga måste man ju

                                Tack Kristian för din kommentar också. Då verkar det som att min grundtanke - att bara hux flux flytta över - verkar vara det bästa för alla inblandade.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...