Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Hej gott folk!
    Tänkte faktiskt ge mig på att uppdatera här. Saknar faktiskt att skriva här så jag gör ett nytt försök. Hoppas på någon typ av respons iaf så jag får min lilla knuff.
    & som vanligt blir det ett jätteinlägg ser jag nu när jag skrivit klart det. Hua. Ha så kul.

    Så vad har hänt sedan förra uppdateringen i december?
    Massor och inget. Jag hamnade fasligt nära väggen under senhösten och har mest kämpat mig tillbaka under vintern. Mycket därför som jag legat lågt, inte haft någon ork helt enkelt. Sen tyckte jag inte att det hände så mycket med karet heller så kändes inte lönt att uppdatera. Men som sagt, provar att ge mig på det igen.

    Blev lite knäckt när jag insåg att det inte blev som jag tänkt mig med växter och så. Många av dem har inte växt alls. Några echinodorus tog sig inte alls. Några lever fortfarande men har inte växt som planerat och helt enkelt blev det inte så fint som jag hoppats på. Så därför ville jag inte lägga ut någon ny bild då det hela kändes som ett misslyckande. Sen får man ju skapligt med prestationsångest när man ser alla andras superfina kar överallt på nätet.

    Sedan har jag även fokuserat mycket energi åt diverse drömkar under vintern istället för att ta hand om de 2 jag har. Men nu har jag gett mig fan på att fixa till denna så jag kan känna mig nöjd med den iaf. Sen får jag drömma vidare om de andra.

    Så vad har hänt sedan sist då?

    Gällande växter har jag provat att plantera Hygrophila guanensis, en växt som verkligen fallit i min smak. Planterade den främst i lilla karet, men där verkar den inte trivas så bra. En stickling planterade jag i stora och den har växt till sig. Så tänkte skaffa fler sådana och plantera ut.

    Teknik – 2 lysrör med Sylvania Aquastar 36w, bytta i januari. 1st Fx5. 1 st Eheim Powerline xl 2252, 1 st doppis på 200w (tror jag) och 1 st streamer som gör 6000l/h. Streamern har bara varit igång i ca 2 veckor nu, så rätt ny. & jag känner mig äntligen nöjd med draget.

    Fisk – Totalt: 17 Vinkeltetror, 19 Rosentetror, 6-7 Corydoras Trilineatus (borde vara 7 men ser aldrig fler än 6 samtidigt), 1 Koppartetra, 1st L260, 1st L124, 1st L200, 2st L205, 4 Synodontis Petricola.
    Sen starten har 3 Corys, 4 Vinkeltetror, 3 Koppartetror och 1 Rosentetra dött. Inga synliga sjukdomar i karet, så på den fronten tycker jag att det gått rätt bra ändå. Koppartetrorna hade några år på nacken + varit med om några flyttar innan de kom till mig. Vinkeltetrorna var startfiskar så de 4 dog inom första 2 månaderna om jag minns rätt. Rosentetran dog efter 3 dagar här.

    = Nytt sedan senaste uppdateringen – Rosentetrorna och L200.
    Tyckte att karet såg tomt och tråkigt ut och funderade länge på om jag skulle skaffa ett stim till. Frågan var om jag skulle öka på Vinkeltetrorna för att undvika lite "fisksoppa" men kärade ner mig i Rosentetrorna. Så blev det extrapris på dem en dag och då passade jag på att köpa 20 st. & vilken skillnad det blev! Tycker de och Vinkeltetrorna kompletterar varandra underbart bra. Är så nöjd. Ett riktigt lyckat köp. Ofta simmar de omkring i en salig röra men Vinkeltetorna stimmar alltid på kvällen när det börjar närma sig mat och efter det släckts. Rosentetrorna stimmar inte så ofta men det händer. Hur som, jag är jättenöjd med den kombinationen.

    Staghornen kom för några månader sedan, har kämpat tapper mot den. Var väldigt nära på att köpa nån Siames till hjälp men lyckades låta bli. Lite Cyano var på frammars också, så gjorde en mörkläggning på 4 dagar, vilket resulterade i att den mesta Cyanon backade tillbaka och Staghornen likaså. Cyanon har bara varit på sandkanten mot glaset, så jag tejpade karet nertill i hopp om att ”mörklägga” den konstant och sedan dess har den inte krypit uppåt, vilket jag tolkar som ett bra tecken. Tyvärr ser jag inte min fina sandkant men jag får överleva det.
    Staghornen har jag fått ner via att klippa bort de blad som varit mest angripna och att sänka järn-dosen i PMDD som jag göder med. Körde full styrka med miplus då jag trodde att växterna behövde det, men sänkte den sedan med hälften (vilket ger en normaldos med järn, miplusen innehåller nästan dubbelt så mycket järn som den vanliga) och det verkar ha gett effekt på Staghornen som sagt. Ser inga brister på växterna så jag tror att det var boven. Mer cirkulation sägs också hjälpa mot Staghorn så vi får se hur det utvecklar sig framöver.

    Nu kommer min första sommar med detta kar, som tyvärr får en del sol på sig och står i mitt vardagsrum där det är sol mellan ca kl 10-20 i varierande mängd. Vilket gör rummet väldigt varmt och karet likaså. Mitt lilla 100l kar står också i detta rum men inne i en mörk hörna och där har det inte varit några problem med att vattnet blir för varmt tidigare somrar. Så just nu funderar jag på hur jag ska lösa detta. Igår hade tempen stigit från 26 till 29-30 och det gillar jag inte. Tog bort täckglasen när jag upptäckte detta och nu är det nere på 27. Men dagens sol har inte kommit än så vi får väl se hur det blir… Funderar på om man vågar ta bort doppisen helt på sommaren eller om den går att sänka? Är inte riktigt haj på det där.

    Ajust det, en datorkrasch har jag hunnit med också. Flera veckor utan dator och Internet då jag inte har en smartphone. Jättekul… Så har inga nya bilder att komma med då jag inte skickat över några på länge till datorn men får se vad jag hittar i ”arkivet”. Slänger upp lite bilder i nästa inlägg tänkte jag.

    Jag har även provat med 5 olika bakgrunder och tyckt att allt ser lika fult ut så därför syns fortfarande tapeten bakom karet tyvärr. Till nästa kar ska jag ta mig pengarna till en slimline eller något, då dessa planscher bara ser groteskt fel ut. Iaf här hemma. Helsvart blev inte heller bra.

    Tack för att ni tittade in

    Glömde tillägga 1 st anentome helena också + att pansarmalarna faktiskt lagt ägg några gånger, som jag tyvärr inte har tagit hand om.
    & att några Corys tappat sina skäggtömmar. En av dem lever fortfarande, de andra två dog.
    Senast redigerad av Likan; 11 May 2013, 09:08.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Varning för bildbomb då.

      Jag har tyvärr bara en översikts bild upptäckte jag, och det var några dagar innan Rosentetrorna kom. Så den bilden är från 13/3. Ser dock likadant ut idag, längre valle bara. Men ska fixa nya bilder när datorn mår bättre.

      Från vänster till höger:
      1 & 2 - L124, min favorit.
      3. L200 i påsen när den flyttade hit. Gnagda fenor men de växte ut fint sen.
      4. 2 av Petricolorna som är hopplöst svåra att fota.
      5. Helenasnäckan - Rudolf. Som alltid gräver ner sig och tar en siesta efter han ätit.
      6. L205 och L124. Typ så mycket de syns, tyvärr. L205 blir skyggare för varje dag som går. Första månaderna såg jag dem jämt.
      7. L260, endast där man ser den. Är den hungrig så vågar den sig ca 1dm ifrån grottan för att äta, sen fort tillbaka!
      8. Rudolf klättrar och faller alltid ner på slutet. Kanske "han" tycker det är roligt? Slutar alltid likadant, att han faller...
      9. L200 på glaset, några dagar efter den kommit hit.
      10. Corydoras Trilineatus. Karets små delfiner/underhållare.
      11. Cory utan skäggtömmar.
      12. Helbild från den 13/3, innan Rosentetrorna kom.
      13. Rosentetrornas första timmar efter utsläppet.
      14. Blev fel bild, förstår inte hur jag raderar.
      15. Petricola.
      16. Rosentetra.
      17. L200 under sin rot.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Likan; 11 May 2013, 09:28.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • dajo8403
        • March 2013
        • 48

        Hej Likan! Tack för din uppdatering. När det gäller ljus: Förstår jag det rätt att du kör med 72W till ett 450 liters?
        Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Så lite bilder från själva karet.

          Bild:
          1. 11/11-12
          2. Vet ej.
          3. 15/10 - 12
          4. Alldeles nyplanterat, september/oktober -12
          5. 13/3 -13.

          Mina fina Crypto balansae trivdes inte alls och tog sig aldrig. Jag hade ett tag vattenpest som inte trivdes - för varmt. Hornsärven (tror jag det var) hade jag efter Vattenpesten och den fick följa med ett tag tills jag tyckte att karet var helt ok inkört.

          Just det, Red Moore-roten åkte ur. Ledsnade på att den alltid var i vägen när jag rengjorde innerfiltret + att den såg stökig ut. Mina 2 kokosgrottorn åkte också ur då ingen fisk använde dem.

          Trist att jag inte har en dagsfärsk bild.


          Ska snart fylla på med mer fisk. I dagsläget funderar jag mest på hur många av varje. Tänkte fylla på med Corys men velar mellan 5-10 st, kommer att bli Sterbai. Sen ska jag köpa hem några L201 och L134. Dock är jag sugen på fler L124 men börjar kännas lite småtrångt då på botten. Så jag får se hur jag gör med det.

          Så det jag behöver hjälp med är hur jag ska få till karet!
          Överlag är jag nöjd men baktill vill jag ha växter som klarar den halvkassa ljusstyrkan jag har. Som jag förstått det borde jag egentligen ha 4 lysrör men har bara 2. Så behöver växter som klarar det. Framtill är jag rätt nöjd men jag behöver växter i bakkant som gärna får växa "rakt" upp. Hur det nu går med streamern. Vallen är "all over the place" just nu och det ser inge kul ut alls.
          Vallen funderar jag starkt på att plocka bort helt, både den nere till höger i framkant och den i bakkant.

          Har ni några tips?
          Bifogade filer
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av dajo8403
            Hej Likan! Tack för din uppdatering. När det gäller ljus: Förstår jag det rätt att du kör med 72W till ett 450 liters?
            Hej! Ja, tyvärr. Som jag förstått det är det alldeles för lite... Borde väl vara det dubbla egentligen. Tror jag fick in det nu i det sista inlägget med bilderna på själva karet.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • dajo8403
              • March 2013
              • 48

              Ja det är svårt att hantera så lite ljus, alger är bättre på att konkurrera med växterna när det är lite ljus och lite näring. Finns det ingen möjlighet att uppgradera ljuset så att du får dina växter att konkurrera bättre?
              Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Fina bilder på fint kar om jag får komma med en kommentar hur jag hade gått vidare om det hade varit mitt kar så hade jag försökt att få till lite högre växter eller en rot för att dölja filtret, jag tycker personligen att det är snyggare ju mindre teknik man ser men det är ju ditt kar och detta var bara en tanke
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Tack!

                  Håller med dig Pia, gillar inte alls att se allt det där. Dock har jag blivit rätt bra på att ignorera det. Men tittar jag på det så ser jag det ju. Så har funderat på om man kan plantera något framöver utan att det sugs in i filtren, sitter ju 2 där i hörnan. Känns svårt dock. Att ha en rot uppåt där har jag inte ens tänkt på. Väl värt att fundera på. Tack för det!
                  Senast redigerad av Likan; 11 May 2013, 11:34.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Ursprungligen postat av dajo8403
                    Ja det är svårt att hantera så lite ljus, alger är bättre på att konkurrera med växterna när det är lite ljus och lite näring. Finns det ingen möjlighet att uppgradera ljuset så att du får dina växter att konkurrera bättre?
                    Har lite svårt att ta mig pengarna till att göra det. Blir några lappar om jag skaffar liknande det jag har nu. Vad jag har sett när jag googlat runt iaf.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • dajo8403
                      • March 2013
                      • 48

                      Jag förstår att det är mycket pengar med mer ljus på många sätt, men att köpa växter för att de gamla dör är också dyrt. Misstänker att du lagt ner många hundralappar på växter? Kan tänka mig att det går att få tag på OK ljus på blocket för inte alldeles för många kronor. Alldeles oavsett så ser det bra ut i akvariet, jag gillar L-malar skarpt!
                      Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

                      Kommentar

                      • dajo8403
                        • March 2013
                        • 48

                        Likan,

                        Ser att du bor i Stockholmsområdet. Jag har en ramp med två rör (2x36) som du kan låna eller köpa billigt hur du nu vill, det ligger bara och skräpar.
                        Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Nu ska man ju gilla sitt akvarium själv helst. Men jag gillar dem verkligen. Men det är ju du som ska trivas med dem Tycker du har levande inredningar och att det du gjort är ju att lämna plats för växterna att ta fart. Skulle växterna accelererat iväg så hade mycket teknik dolts.
                          Tror som Pia att en rätt formad rot döljer tekniken utmärkt.
                          Det låter ju som om dajo8403 erbjuder dig ett riktigt hjälpsamt erbjudande. Får du testa med mer ljus så gissar jag att det tar fart.
                          Jag skulle också satsa krutet på ljuset.
                          Många intressanta bilder på dina fiskar. Läckra mallar.

                          Tycker du att din streamer ger för mycket strömmar så kan du rikta den mot en rot så att strömmen splittras. Det blir ju samma cirkulation/vattenrörelse, men mindre karusell.

                          Jättekul att se dig här igen, Likan

                          Utmattad är inte kul alls...
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Ursprungligen postat av dajo8403
                            Likan,

                            Ser att du bor i Stockholmsområdet. Jag har en ramp med två rör (2x36) som du kan låna eller köpa billigt hur du nu vill, det ligger bara och skräpar.
                            Ser din ut som denna typ? & är 150 lång. I så fall är jag mycket intresserad
                            Bifogade filer
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Tack Bluewing

                              Det jag bäst gillar med karet är att fiskarna har massor med "lekgömmor" och har lätt att simma omkring & samtidigt gömma sig som många av dem gillar. Tror Pansarmalarna & Petricolorna lever lyxliv här faktiskt. Då jag bl.a. har placerat rötterna så att de kommer runt, igenom, över, under...

                              Ska hålla utkik efter rot eller liknande lösning. Men "gräset" lär åka bort så småningom, ser så skräpigt ut. Men det får bli när jag hittat något som passar bättre och blir upp till 50cm högt iaf.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Välkommen tillbaka, man har ju undrat lite var du tog vägen.
                                Angående bakgrund så tycker jag att du ska kolla på Mathias hightech kar, han har en film som gör glaset frostat. Blir ungefär som du har nu men lite mer diffust.

                                Doppvärmaren kan du garanterat plocka bort/koppla ur. Du har ingen möjlighet att få upp någon form av avskärmning dagtid? Eller åtminstone när du inte är hemma, typ en filt eller något liknande? Visserligen har du ju lite för lite ljus men direkt solljus kan ju göra att det blir lite för mycket av det goda och framförallt finns ju risken att det blir lite för varmt...
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...