Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    håller med ansjo. det finns fästen till fluvalpumpar dessutom.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #32
      Ursprungligen postat av ansjo
      Köp bra kvalité på sugproppar, så kan du fästa slangen med dessa, både insug och utblås.

      Om själva höljet på värmaren är ok behöver du inte oroa dig, och två värmare är inte fel att samköra om du nu behöver värmare. Köp ca hälften av hur många liter karet är på, tex 450 liter så kollar du efter en 200W doppis.
      Ursprungligen postat av hannesc
      håller med ansjo. det finns fästen till fluvalpumpar dessutom.
      Att jag inte tänkt på det, fler sugproppar! Det ska jag genast utforska. Har inte sett några i någon av affärerna jag har varit inne i, nog därför tanken aldrig slagit mig.

      Resten av dopparen ser fin ut, så då kör jag på den och skaffar en till helt enkelt.

      Tack grabbar!
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #33
        Igår kapades en bänkskiva som ska ligga under hela alltet, frigolit köptes till att ha under akvariet (blev 2cm då 1cm såg tokfjuttigt ut) och liggunderlag att ha I akvariet under sanden. Som dock känns jättetjockt (1cm) så funderar på hur jag ska göra med det. Känns som en säkerhet att ha liggunderlag i men är ändå lite tveksam till det hela, hur det funkar med växtrötter, grävande fiskar och hur mycket sand man borde ha ovanpå etc etc. Vill inte att den ska komma fram

        Tips på det?
        Ska underlaget täcka hela botten sen eller ska den kanske vara 2cm mindre så man har lite sand mellan den och glaset, så det ser snyggare ut?

        Imorgon/på måndag ska det sågas lite i ena skåpet i bänken, där ytterfiltret ska stå. Därefter ska allt på plats och efter det borde det vara dags att ha i vatten!!!

        Tänkte låta det vara vatten i under någon vecka för att se om det börjar luta. Golvet är väl inte det bästa men jag tror på den rejäla bänkskivan, att den ska fixa biffen. Vattenpasset kommer användas många gånger för att se att allt står rätt till.

        När ska filtret igång sedan? Först när jag har växter i eller tidigare? Kan filtret vara igång fast det bara är vatten i akvariet och inget annat? (Tänkte ifall det "förstör" filtret på något sätt, vad vet jag.) Vill ju få klart allt med filtret innan jag stoppar in inredningen, för att se hur vattnet strömmar etc.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #34
          Lite rötter köpte jag hem förra veckan, blev faktiskt riktigt nöjd med vad jag hittade! Handlaren blev småsur för att jag tog de finaste med roligaste former

          Dock står de lite tillfälligt. Den framför RedMoore roten stöttar upp den men ska nog inte ligga riktigt så senare. De 3 höga i bakgrunden + den längst till höger tänkte jag nog ha där de är på bilden. Synpunkter på det?
          Sedan ska det in diverse stenar och "hus" av alla de olika slag. + massa växter.
          Funderar även på en till RedMoore bredvid till höger om den befintliga. Åsikt om det eller bara satsa på typ "gräs" där?
          Förfiltret kommer hamna där någonstans också.

          Tänkte inte ha någon växt på RM men på det övriga tänkte jag lite ormbunkar, om jag lyckas binda fast dem. Är nojig på att någon mal ska fastna mellan tråd, växt och rot Inget att oroa mig för eller?
          Bifogade filer
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #35
            Känns som att jag mest sitter och pratar med mig själv här... (Trots massa bilder. Visserligen tråkiga bilder än så länge.) Någon som kikar lite emellanåt kanske? Jag bits inte, jag lovar! Hej hej!


            Men det går trögt här hemma. Är det inte det ena så är det det andra.
            & är man 2 så går det inte snabbare konstigt nog...
            Nåväl, igår ställde vi ihop allt. Bänkskiva underst, bänk, frigolit och akvarium. För att sen se att golvet såklart lutar några grader. Såklart. Hade inte väntat mig så mycket annat men ändå en besvikelse.
            Bums till IKEA för att se hur detta kunde lösas och vi hittade 2 olika tjocklekar på "tassar" att ha undertill på bänken- som blev perfekt! Nu står det så rakt det ens är möjligt! Underbart! Tyvärr klart sent på kvällen så kunde inte provfylla den då.
            Tänkte göra det nu men ja. Får inte ihop slanggrejerna av någon anledning så gubben får fixa det där en annan dag. Fhv imorgon.
            Planen är ju att kunna inreda om ca 1,5 vecka så ja, tiden tickar. (Om det jag har beställt hem har kommit då, vilket jag tror och hoppas på.)


            Så nästa vecka kanske tråden börjar bli lite roligare
            Dock finns det lite frågor i de 2 tidigare inläggen, ifall någon har tråkigt och vill hjälpa till lite
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Det är bra att du tar det lugnt, låt saker och ting mogna då det är det här stadiet som jag personligen tycker är roligast!
              Kör du igång filtret direkt, vattnet brukar vara lite skitigt av gruset i början. Att det inte bildas så mycket bakterier är inte det huvudsakliga syftet ändå nu.
              Köp mer rötter om du vill och kan, det är alltid trevligt att ha mycket rötter i karet, eller ha att byta med om man vill!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #37
                Det är alltid kul med projekttrådar - och att följa dom från start. Kul är det också med bilder under resans gång.
                Vad ska du ha för invånare i karet?

                Jag tror inte, att du behöver oroa dig för att malarna ska fastna i trådarna som du binder fast växterna med, dom kan du plocka bort, när växterna har rotat sig fast i rötterna.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #38
                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Det är alltid kul med projekttrådar - och att följa dom från start. Kul är det också med bilder under resans gång.
                  Vad ska du ha för invånare i karet?

                  Jag tror inte, att du behöver oroa dig för att malarna ska fastna i trådarna som du binder fast växterna med, dom kan du plocka bort, när växterna har rotat sig fast i rötterna.

                  //Inger
                  Åh tack för det svaret.
                  Eftersom så många binder fast växter så verkar det ju som en säker metod. Annars borde det ha uppmärksammats mer. Men kan inte låta bli att inte nojja mig lite

                  Tänkte lägga upp min fisklista inom en rätt snar framtid iaf. Så det kommer Sparar det roligaste till sist!
                  Då kommer jag även förvänta mig stark kritik på min Fisksoppelista, vilket jag vill. Tänker hellre om före än efter.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #39
                    ... och tack för svaret Ansjo.

                    Jo jag tycker iofs att det är kul nu också och min plan är att ta allt i lugn takt. Med förra och första karet blev allt lite hastigt och lustigt, med misstag på misstag typ, så den här gången siktar jag på att vara "steget före". Så gott det går vill säga. Iaf vara mycket bättre förberedd. Så jag läser rätt mycket i andras trådar nu och försöker snappa upp så gott det går. Under dessa 4 veckor har jag funderat mycket på inredning och fiskbestånd så jag tror det blir bra.

                    Har beställt lite delar till pumpen som borde dyka upp till nästa helg. Fick en idé om hur jag ska lyckas sätta fast slangar och allt men behöver lite tillbehör till det. Hoppas nämligen på att kunna starta igång akvariet då, iaf med inredning och den biten. Jag har min vision framför mig hur det ska/kan se ut och det ska bli kul att se om det blir lyckat också



                    Dock en liten fråga, jag har fortfarande inte kunnat testfylla akvariet men hoppas på att göra det så fort jag har tid att vara hemma ett gäng timmar efteråt. Men funderar på - om ett kar läcker, alltså inte håller tätt - märker man det snabbt eller tar det några timmar eller t.o.m. några dygn? Planen är att låta den stå vattenfylld i några dagar ändå men antar att man märker det snabbare än så?
                    Vore ju dumt att t.ex. dra iväg och jobba i 12h när man precis fyllt upp det men funderar på hur länge man "bör vakta" det?
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Oftast brukar man märka det ganska omgående, ungefär som en pyspunka på cykeldäcket....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #41
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Oftast brukar man märka det ganska omgående, ungefär som en pyspunka på cykeldäcket....
                        Det kändes som att det borde vara så
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #42
                          ja man märker det rätt fort. vakta du några timmar. tips är väl att fylla nån dag då du är ledig. så man kan kolla till det ett par ggr. men ofta märker man ju om det blir blött nånstans.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #43
                            Måste bara lägga in en bild på min Praktbotia, som har fått mig att bli kär i Botior och deras karaktärer.
                            Vem annars ligger i "luften" och har ett blad som huvudkudde och ett blad som stjärthållare? Och ligger där med blottad mage.
                            Kul firre det där. Han/hon ska senare få flytta in i stora karet och få några kompisar där om allt går väl.

                            (En Koppartetra ville bestämt vara med på bild också.)


                            En senare fråga i livet är om jag tvunget måste skaffa mig en bättre kamera för att kunna få några fina kort på firrarna.
                            Bifogade filer
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              #44
                              Just det, hur göra sedan då?
                              Ska jag ha i något preparat från början eller skippa det?
                              Misstänker att de kommer packa på mig massor med medel nästa gång jag drar till fiskbutiken, så lika bra att veta i förväg vad jag ska ha/inte ha.
                              Jag har kollat runt i olika trådar och det verkar vara lite hursomhelst på den punkten.

                              Något tips där?

                              Grundplanen består iaf av mycket växter. Om det påverkar preparat-funderingarna.
                              Tänkte köra PMDD och EC senare när det behövs. Lurar även på att ha i någon bottennäring från start.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Nu har vi ju redan pratat lite Så de råd jag ger får du bara se som från en nybörjare till en annan. Även om jag haft mycket akvarium så är det tänk som används idag mycket nytt.

                                Att du inte får så mycket respons som du vill gissar jag beror på att många som är nya på forumet, som du och jag liksom väntar på att någon ur "eliten" ska säga hur det är så man blir som jag lite passiv, läser din fråga och väntar sig att någon annan, duktigare ska svara. Tyvärr gör ju det att några få skriver alla inlägg och att vi andra går och väntar på deras utlåtande.
                                Det blir lite som att man väntar på att få rätt att tycka nåt. Nu tror jag inte vi får någon Zoopet-licens utan det är väl bara att börja försöka....

                                Men nu kan vi ju faktiskt råda varandra även om man är ny här.
                                Jag tycker det är bra med en bakteriell starter i akvariet (körde själv med JBL Denitrol som var dryg) . Alla tycker inte det, men jag gör det. Men det är lika viktigt att ha några robusta fiskar i som startar upp de kemiska processerna. Märker att du tänker lika mig om tänket med PMDD och EC. Men jag tror på de råd som getts att man börjar ett steg i taget. Så inled med en bakteriestarter direkt när du fyller på första gången. Köp rejält med växter som är robusta och lättskötta. Tillsätt en liten grupp fiskar snarast eller efter ett par dagar. Ingenting händer egentligen förrän du släppt i några fiskar. Körde själv med 10 st. Kardinaltetror. Mata bara varannan eller var tredje dag. Börja med PMDD i normaldos vecka 2. Vänta med EC tills du ser att det går trögt i akvariet. Du kanske aldrig behöver det. Räkna med alger. De kommer, var så säker.
                                Och tycker du att jag redan säger sånt som du redan tänkt så då tänker vi ju rätt lika

                                Det ska bli kul att följa hur det går.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...