Äntligen 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #16
    Ursprungligen postat av hannesc
    Klart du kan använda de gamla grejerna. Koka först så är det ingen fara. Det är dyrt att köpa nytt filtermedia till ett fx5.
    Misstänkte att det kunde vara dyrt... Koka bara en liten stund eller? Inte typ 30 min eller så? Kanske 5-10 min?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Ja 5 min går bra.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #18
        Ojojoj, här går det trööööögt.

        Behöver en bil som är bättre än min på att transportera stora bänk/plywoodskivor... Så att akvariet med bänk blir stadigare och jämnare. Därefter kan jag börja starta upp akvariet. Längtar!
        Lutar åt att det blir fixat i början på nästa vecka, annars kommer jag att bli galen.

        Så tillsvidare försöker jag fixa med det jag kan.

        Så 3 frågor idag:

        Jag fick med ett innerfilter (bild) men jag undrar vilken typ av filter jag borde ha i den? Något grovt, fint...? Om jag förstått det så ska väl den samla upp lite skräp för ytterfiltrets skull? (Kontakten är med för att visa storleken.)

        Dessa stenar (bild) är från en strandkant i Mälaren. Är det någon av dem som är direkt olämplig att ha i ett akvarium? (Mineraler och sådant, jag är inge bra på stensorter.)

        Någon rekommendation på silikon att limma lite stenar med? & var köpa?
        Bifogade filer
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Var du köper silikon är inte så noga, men se till att det är silikon anpassat till akvarium så går det fint.
          En annan grej, kolla efter något som heter Aquapad i akvarieaffären, det är som ett tunt liggunderlag som du kan ha mellan akvarium och möbel. Då slipper du den apfula vita kanten som du annars får lägga ner en massa energi på att försöka dölja...
          Du bör ha en grov filtermatta till förfiltret, tex PPI 10 som du skär till så den passar.

          Kul projekt, det kommer säkert att bli kanoners!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #20
            Finns rätt billigt silikon på clasohlson

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #21
              Toppen, tack!
              Hur väl borde jag fylla den sen med filtermatta? Lämna lite utrymme runt om inuti eller fylla hela förfiltret?

              Jag har mer eller mindre bestämt mig för att ha frigolit där emellan men jag har inte bestämt mig helt än. Har spanat både på vanligt liggunderlag och Aquapaden också, så vi får väl se hur det blir sen

              Det hoppas jag innerligt att det blir, kanoners alltså Längtar till att få börja inreda! Så nära, men ändå så långt borta...
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #22
                Ursprungligen postat av david87
                Finns rätt billigt silikon på clasohlson
                Såg att du nyligen silikonat själv så tack för tipset!
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av Likan
                  Toppen, tack!
                  Hur väl borde jag fylla den sen med filtermatta? Lämna lite utrymme runt om inuti eller fylla hela förfiltret?
                  Det kan vara svårt att fylla den perfekt, men gör så gott du kan så blir det säkert bra!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #24
                    Jo, jag använde det från classes igår till att sätta in en bakgrund

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #25
                      Så vad gör ni en lördagskväll/natt som denna gott folk?

                      ... Själv försöker jag pyssla ihop det jag har hemma + gör en shoppinglista

                      Så nu har jag kollat mina slangar till pumpen. Kollat hålen de ska gå igenom etc och är lite fundersam faktiskt hur jag ska fästa dem på glaset.... Ursäkta ev dåliga bilder, visste inte riktigt hur jag skulle fota det hela. På bilderna ser ni även hur det ser ut upptill i akvariet. & bilderna hamnade lite kors och tvärs tydligen.

                      Så jag börjar med utblåset - när jag lägger slangen till rätta (misstolka inte ) så blir det som på bilden. Ska det bara ligga löst så, typ under vattenytan, jämte vattenytan eller hur ska jag göra sen?

                      Förfiltret har två sugkoppar, som rätt snabbt lossnade från rutan (visserligen torr ruta). Slangen är utan tvekan starkare än sugkopparna så hur sjutton ska jag fästa den på rutan och var? Jag gjorde bara ett förslag på bilden då slangen var vinklad åt det hållet, tänkte att det kanske var så den var förut.
                      (På bilderna har jag satt den på olika höjd, vad är bäst?)

                      Jag kan iofs byta plats på förfiltret och utblåset, om det gör någon bättring.

                      Jag föredrar när saker sitter fast på sina platser, känns säkrare/bättre än att de fladdrar omkring. Som jag förstått det är det bra tryck i pumpen, en Fluval fx5, så då borde väl grejerna sitta fast på något sätt?

                      Förslag?
                      Bifogade filer
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #26
                        Sedan fick jag med denna värmare som tydligen ska fungera bra. Dock undrar jag om plasten som delvis lossnat (se bild). Gör detta något eller bara att ignorera?
                        Har läst att många har 2 värmare för jämnare värme och som reserv om ena pajar. Om jag skaffar en till värmare, borde jag ha en med samma Watt-tal eller hur göra?
                        Bifogade filer
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #27
                          Nu ska jag dock gå och sussa och drömma om lite fisk kan jag tro. :P
                          Hoppas på lite svar under morgondagen!
                          Det tar sig ju! Detta projekt! Tjiho!
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #28
                            Efter jag fått igång pumpen etc ska jag börja kika på syresättning också. Har en förhoppning om att utblåset fixar det tillräckligt så att jag slipper ha fula bubblor (luftpumpar) som många har

                            Så vad tror ni om inläggen ovan? Tips? Förslag? Hjälp?
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              #29
                              Need help....

                              På inlägg nr 25 & 26. Taaaack!
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Köp bra kvalité på sugproppar, så kan du fästa slangen med dessa, både insug och utblås.

                                Om själva höljet på värmaren är ok behöver du inte oroa dig, och två värmare är inte fel att samköra om du nu behöver värmare. Köp ca hälften av hur många liter karet är på, tex 450 liter så kollar du efter en 200W doppis.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...