Nästa projekt: 430 L SA i trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Bakgrunden blev ju riktigt bra med vatten i, den glansiga kännslan försvann direkt, med lite alger på kommer det bli grymt fint.
    Bara börja planera inredningen nu då?

    Vad hade du tänkt ha för innevånare, har du sagt det redan kanske?
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • SneakySteve
      • July 2010
      • 425

      Ursprungligen postat av AffeAlien
      Bakgrunden blev ju riktigt bra med vatten i, den glansiga kännslan försvann direkt, med lite alger på kommer det bli grymt fint.
      Bara börja planera inredningen nu då?

      Vad hade du tänkt ha för innevånare, har du sagt det redan kanske?
      Ja dessutom kom färgerna fram mycket bättre under vattnet.

      Nu blir man galet sugen på att börja fixa med inredningen iaf!

      Fisklistan har jag publicerat förut men kan göra det igen, den är dessutom inte helt spikad heller

      Följande invånare skulle jag vilja ha:

      Ett stim med tetror, kanske 30st. Förmodligen glödbandstetra, har funderat på rödmunstetra och vinkeltetra också men dessa verkar alla köra med

      Ett gäng pansarmalar, kanske 15 stycken, ej bestämt vilken art än.

      Ca 10 bolivianska fjärilar.

      Kanske 4-6 schackbrädesciklid om de funkar med övriga invånare. Antalet kanske är lite mycket också?

      Minst 6st ungdiskus om jag hittar någon bra. Vill ha så naturliga färger som möjligt då jag är allergisk mot framavlade onaturliga varianter...
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        Lite l-malar och några ottosar också
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          jädrigt snygg gren!

          Kommentar

          • SneakySteve
            • July 2010
            • 425

            Ursprungligen postat av freddi36
            jädrigt snygg gren!
            Ja den är som gjord för akvariet (;
            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              Ack ack, vad vore livet utan motgångar? Tyvärr så visade det sig läcka lite i ena främre hörnet då några droppar pressades fram i en jämn men svag ström. Jag tycker mig ha lokaliserat läckan till ett något tunnt och snålt ställe på silikonfogen mellan rutan och bakgrunden.

              Jag har nu tömt akvariet och ska låta det torka ur innan jag smetar på mer silikon.
              Detta fixar jag så var inte oroliga (;
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                Lider med dig
                Jag har för 30år sedan gjort samma resa.
                Grejen är att spånskiva är ingen bra komb med vatten.
                Även om du för stunden får det tätt så rör sig spånskiva så mycket att det i princip är omöjligt att få det tätt.
                Ska det fungera behövs det en självbärande glasfiber balja invändigt.
                Jag hoppas verkligen att jag har fel i ditt fall för jag gillar ditt jobb med bakgrunden och även helheten.

                (kul med människor som har sådan positivt inställning inför problem
                )
                Senast redigerad av flygrc; 30 April 2012, 22:13.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Lider med dig
                  Jag har för 30år sedan gjort samma resa.
                  Grejen är att spånskiva är ingen bra komb med vatten.
                  Även om du för stunden får det tätt så rör sig spånskiva så mycket att det i princip är omöjligt att få det tätt.
                  Ska det fungera behövs det en självbärande glasfiber balja invändigt.
                  Jag hoppas verkligen att jag har fel i ditt fall för jag gillar ditt jobb med bakgrunden och även helheten.

                  (kul med människor som har sådan positivt inställning inför problem
                  )
                  Ja just nu så känns materialvalet lite sådär faktiskt men jag kämpar på!
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • bong
                    • November 2008
                    • 1087

                    Tråkigt att höra Nästa gång använder du plywood och plastar istället
                    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      Ursprungligen postat av bong
                      Tråkigt att höra Nästa gång använder du plywood och plastar istället
                      Ja det får nog bli så. Men än har jag inte gett upp på karet.
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • bong
                        • November 2008
                        • 1087

                        Ursprungligen postat av SneakySteve
                        Ja det får nog bli så. Men än har jag inte gett upp på karet.
                        Det är av misstagen man lär sig något. Det är därför jag kan allt brukar jag säga haha
                        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                        Kommentar

                        • SneakySteve
                          • July 2010
                          • 425

                          Ursprungligen postat av bong
                          Det är av misstagen man lär sig något. Det är därför jag kan allt brukar jag säga haha
                          Haha. Jo men det är ju så det är
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            bara att bita ihop och laga sen är det problemet löst och du är en erfarenhet rikare..
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av bong
                              Tråkigt att höra Nästa gång använder du plywood och plastar istället
                              Du som har lite koll på byggmaterial. Tror du det kan funka med formplywood? Jag byggde med marinplywood en gång och det funkade bra. Annars byggde jag en del med eternit vilket var klockrent men det visade sig ha lite andra sidoeffekter som bekant.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bong
                                • November 2008
                                • 1087

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Du som har lite koll på byggmaterial. Tror du det kan funka med formplywood? Jag byggde med marinplywood en gång och det funkade bra. Annars byggde jag en del med eternit vilket var klockrent men det visade sig ha lite andra sidoeffekter som bekant.
                                Jag har inte använt formplywood själv men med tanke på att ytbeläggningen är gjord för att det ska "släppa" så hjade jag aldrig vågat plasta på det

                                Såg någon tank som var gjord med bara formplyfa och silikonerade fogar och det höll tätt. Men med tanke på hur tunn beläggningen är så hade jag knappt vågat ha grus i en sån tank.

                                Bäst är nog vanlig kostruktionsplywood och epoxy på det
                                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                                Kommentar

                                Arbetssätt...