Nästa projekt: 430 L SA i trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bong
    • November 2008
    • 1087

    Ursprungligen postat av bossep
    Jag har följt både den här och byggare bongs tråd om träakvarier och har lite funderingar. Varför bygger ni i spånplatta och inte plywood? Skillnaden i pris borde inte vara så stor om man slår ut det på hela bygget.
    Jag byggde i björkplywood, kostar 1200:- skivan i bygghandeln så det är rätt stor skillnad mot en spånskiva
    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

    Kommentar

    • SneakySteve
      • July 2010
      • 425

      Ursprungligen postat av bossep
      Jag har följt både den här och byggare bongs tråd om träakvarier och har lite funderingar. Varför bygger ni i spånplatta och inte plywood? Skillnaden i pris borde inte vara så stor om man slår ut det på hela bygget.
      Hej. Jag använder spånskiva för stt jag hade ganska många skivor hemma. Sen anser jag att priserna på tjocka plywoodskivor lätt springer iväg.
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        Ursprungligen postat av MrH
        jag tror att en hovtång kommer göra tricket. så bryter du sönder ändarna så ser det ut som grenen gått av
        Okej tack för tipset, hovtång ska kollas upp. Brukar det förekomma i handeln eller?

        Tror inte det är så enkelt att bryta av ändarna, eken är grov och hård.. Får snarare bli att raspa till den lite
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          Ursprungligen postat av flygrc
          Gillar

          prenumererar
          Roligt att man kan inspirera! (;
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            hovtång finns i dom flesta bygghandlar. annars kanske ett stämjärn å knacka sönder ändarna? rasp går ju det också, ger bara lite alternativ
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              Ursprungligen postat av MrH
              hovtång finns i dom flesta bygghandlar. annars kanske ett stämjärn å knacka sönder ändarna? rasp går ju det också, ger bara lite alternativ
              Hahaha! Självklart vet jag vad en hovtång är men det blev bara lite strömavbrott på hjärnkontoret... (; trodde du svarade på på min fråga om vilken mossa som kunde passa på grenen, hovtång hade jag aldrig hört talas om....... x) aja bäst att gå och lägga sig snart.
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                Ursprungligen postat av SneakySteve
                Hahaha! Självklart vet jag vad en hovtång är men det blev bara lite strömavbrott på hjärnkontoret... (; trodde du svarade på på min fråga om vilken mossa som kunde passa på grenen, hovtång hade jag aldrig hört talas om....... x) aja bäst att gå och lägga sig snart.

                haha
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av bong
                  Jag byggde i björkplywood, kostar 1200:- skivan i bygghandeln så det är rätt stor skillnad mot en spånskiva
                  Där ser man vad man kan ha fel! Jag var tvärsäker på att du byggde i spån.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av SneakySteve
                    Hej. Jag använder spånskiva för stt jag hade ganska många skivor hemma. Sen anser jag att priserna på tjocka plywoodskivor lätt springer iväg.
                    Då får vi hoppas att allt går bra och att du fått allt tätt! Det vore synd om det läcker igenom någon stans med så mycket möda nedlagt.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Då får vi hoppas att allt går bra och att du fått allt tätt! Det vore synd om det läcker igenom någon stans med så mycket möda nedlagt.
                      Ja det hoppas jag verkligen. Just bu känns det verkligen pirrigt och man ångrar lite att man valde denna byggmetod...
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • SneakySteve
                        • July 2010
                        • 425

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Då får vi hoppas att allt går bra och att du fått allt tätt! Det vore synd om det läcker igenom någon stans med så mycket möda nedlagt.
                        Ja det hoppas jag verkligen. Just bu känns det verkligen pirrigt och man ångrar lite att man valde denna byggmetod...
                        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                        Kommentar

                        • SneakySteve
                          • July 2010
                          • 425

                          Dagen D är kommen!

                          Sitter nu u denna sekund och håller alla tummar jag har under pågående provfyllning.... :o är lite nervös.

                          Innan jag gjorde det så klippte jag till lite filtermatta som jag hade hemma, det blev totalt ca tio liter per filterkammare men det var lite för lite så jag får köpa till lite mer. Istället för att bara slänga ner kuberna så trädde jag dom på fiskelina, skitsmart lösning! Tack till den som kom på det! (;

                          Jag har nu fyllt ca 3/4 av vattnet och det ser hittills bra ut, inga läckage och inga suspekta ljud... Återkommer när det är helt fylt
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702769.046997.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,2 KB
ID: 2140599Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702784.064625.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,8 KB
ID: 2140600Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702796.244378.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,6 KB
ID: 2140601Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702827.708770.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,9 KB
ID: 2140602Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702841.614664.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,1 KB
ID: 2140603Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702889.878023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,6 KB
ID: 2140604Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702899.706792.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,1 KB
ID: 2140605Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702914.212596.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,8 KB
ID: 2140606Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335702933.481738.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,8 KB
ID: 2140607
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            Wohoo!
                            Skönt att det är tätt såhär långt. Ska bli kul att se det helt uppfyllt
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • SneakySteve
                              • July 2010
                              • 425

                              Nu är karet fyllt och har varit tätt i en halvtimme and still counting... (peppar peppar) (;

                              Jag slängde i de grenar jag haft i en tunna i ett tag för se vilka som fortfarande flyter.
                              Den stora ekgrenen flöt upp lite men ligger fortfarande på ungefär samma plats.

                              Nu blir det till att avvakta en vecka och om det vill sig väl fylla på sand och växter nästa vecka (peppar peppar igen)

                              Om två veckor ska jag till landet och där ska jag gå ner till den lokala stenviken och plocka hem en massa VF sten, dom stenarna är alla runda och släta, perfekt till ett vattendrag
                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                              Kommentar

                              • SneakySteve
                                • July 2010
                                • 425

                                Bilderna visar inte riktigt hur snyggt ljuset är i karet nu. Tycker personligen att det blev sketabra med spottarnA! Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335706185.013719.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,2 KB
ID: 2140608Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335706225.195823.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,7 KB
ID: 2140609Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335706234.547617.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,9 KB
ID: 2140610Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335706244.576855.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,3 KB
ID: 2140611Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335706274.295101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,8 KB
ID: 2140612Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335706287.175613.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,5 KB
ID: 2140613Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1335706296.529211.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,2 KB
ID: 2140614
                                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...