Affes Terrarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Affes Terrarier

    Drömmen om ett regnskogsterrarium har funnits och finns fortfarande hos mig. Tyvärr har jag inte platsen för att bygga något sådant i den storlek jag skulle önska utan måste sälja av lite fiskar och lägga ner ett av mina akvarium först. Men tiden kommer nog för det också. Så denna tråden kommer till att börja med handla om mitt första terrarie som kommer innehålla djur som lever på marken i regnskogen.
    Blir lite växter i det men inte massa rötter och inga bevattnings system eller liknande.

    Själva Terrariet är ett Exoterra 30x30x45cm med bottensubstrat av Sphagnummossa och än så länge bara 2 växter i det. Måste försöka komma på vad mer jag vill ha där och lite hur jag ska placera dem. Växterna just nu är den röda cryptanthus bivittatus och en häng/klätterväxt som heter Ficus Pumila (klätterfikus).

    Någon som kan gissa djuret som ska flytta in?
    Vill ni ha några ledtrådar kanske?

    Här kommer en bild i alla fall.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Snyggt - om du kan hålla uppe fuktigheten vore det trevligt med Dendrobates
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #3
      Håller med Kjell. Dendrobates azureus röstar jag för Mest kanske för att jag vill ha dem själv
      Mvh/ My

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Groda blir det men inga pilgift denna gång. Men när jag gjort mig av med mina Florida Gars och jag kan göra lite plats ska jag köpa ett lite större terrarium och göra ett riktigt regnskogsterrarie med regnsystem och liknande för att "bekvämare" hålla fuktigheten uppe.

        Denna gången blir det en riktigt lat men hungrig groda. En Ceratophrys ornata, Just nu velar jag mellan att köpa albino varianten de har inne här på herperschoise eller be dem ta hem en ny grön standard variant. Albinon kostar nästan dubbelt så mycket och jag är tveksam om de är värda det. Har alltid varit mycket för naturens "standardfärger" på djur också även om de är vanligare.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Trevligt terrarium. Jag kan rekommendera Ceratophrys cranwelli, då jag själv har en sådan, den brungröna varianten. spagnummossa brukar inte rekommenderas med dessa grodor eftersom de kan bli förstoppade och dö om de råkar äta det. Jag använder kokosjord.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #6
            Har bekanta som har dessa grodor och kör denna mossa blandad med torv.
            Sedan så har de på Herperschois dem i bara denna mossan. Men kanske får fundera på det då, tråkigt om de skulle dö helt klart, det vill man ju verkligen inte.
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av AffeAlien
              Har bekanta som har dessa grodor och kör denna mossa blandad med torv.
              Sedan så har de på Herperschois dem i bara denna mossan. Men kanske får fundera på det då, tråkigt om de skulle dö helt klart, det vill man ju verkligen inte.
              Jag är ingen expert, jag läste detta i ett caresheet på frogforum.net, så jag tänker inte ge mitt liv på att det stämmer men jag vågade inte chansa.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Hittade faktiskt samma sida som du nu. Eller i alla fall med samma information.
                Får gräva lite djupare i ämnet helt enkelt.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #9
                  Slutade med att jag blandade "plantingsoil" med mossan i terrariet, tror det blir bra så faktiskt för mossan blir som uppbunden av soilen men solien blir mer luftig med lite mossa inblandat.

                  Slutade vela i dag och slog till på Albino varianten när jag fick se en grön i vuxen dräkt så var den nästan helt brun och då kändes det helt klart som albinon var mer intressant.

                  Här är en bild som tyvärr blev suddig men ska försöka mig på bättre senare, lite svårt utan macro tyvärr.


                  EDIT: Det blev 2 mobil bilder när han bott in sig också, tyvärr är den inte super på macro heller.

                  Senast redigerad av AffeAlien; 10 May 2013, 13:00.
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Grattis! Den var riktigt snygg, jag letade efter såna på förra exposyd utan framgång, får nog börja leta igen för nu blev jag sugen igen. Vad fick du ge för den?
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • AffeAlien
                      • December 2011
                      • 655

                      #11
                      Sv: Affes Terrarier

                      Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                      Grattis! Den var riktigt snygg, jag letade efter såna på förra exposyd utan framgång, får nog börja leta igen för nu blev jag sugen igen. Vad fick du ge för den?


                      Tackar!
                      De brukar ju åka till Tyskland lite då och då från herperschoice så de hade tagit in denna och en vanlig grön samt någon hybrid. Den gröna var nästan snyggare lite men de blir ju nästan helt bruna när de blir stora därför valet föll på denna albino. Hybriden var nästan halv vuxen så den kosta massor mer så orkade inte fråga priset men den var grymt snygg.
                      Betalade 980kr för denna men den äter utan problem och har vuxit lite i butiken så hoppas de känsliga tiden är över.
                      Den är lite större än en 5krona nu.
                      Mvh Alf

                      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                      Kommentar

                      • Joakim Lundgren
                        • August 2006
                        • 631

                        #12
                        Ursprungligen postat av AffeAlien
                        Tackar!
                        De brukar ju åka till Tyskland lite då och då från herperschoice så de hade tagit in denna och en vanlig grön samt någon hybrid. Den gröna var nästan snyggare lite men de blir ju nästan helt bruna när de blir stora därför valet föll på denna albino. Hybriden var nästan halv vuxen så den kosta massor mer så orkade inte fråga priset men den var grymt snygg.
                        Betalade 980kr för denna men den äter utan problem och har vuxit lite i butiken så hoppas de känsliga tiden är över.
                        Den är lite större än en 5krona nu.
                        Min var grön som baby. Nu är den drygt två år och skiftar i fyra nyanser av brunt. Fördelen med de tråkiga färgerna är att de gör att jag vill ha fler grodor. Det blir spännande för dig att ta reda på om det är en hane eller hona. Eftersom jag har familj var alla mycket lyckliga över att vår groda var en hona. Hanarna har ett lockläte som påminner något om en högljudd, dement och mycket orolig anka. Testa att spela upp lockläte för din groda så får du se vilket kön du har. ( på grodan)
                        AKA: Lizardking

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          #13
                          Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                          Min var grön som baby. Nu är den drygt två år och skiftar i fyra nyanser av brunt. Fördelen med de tråkiga färgerna är att de gör att jag vill ha fler grodor. Det blir spännande för dig att ta reda på om det är en hane eller hona. Eftersom jag har familj var alla mycket lyckliga över att vår groda var en hona. Hanarna har ett lockläte som påminner något om en högljudd, dement och mycket orolig anka. Testa att spela upp lockläte för din groda så får du se vilket kön du har. ( på grodan)
                          Testade att spela upp deras parningsrop som jag hittade på youtube men den reagerade inte för 5öre. Kanske inte är könsmogen eller är det så att hanar inte svarar eller är det honorna som inte svarar?
                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • Joakim Lundgren
                            • August 2006
                            • 631

                            #14
                            Såsom jag förstod det så är det hanarna som svarar varandra, ett kväk skall automatiska frambringa ett nytt kväk hos den groda som lyssnar så att det till slut blir som ett självspelande inferno av kväkande i pölen där hanarna samlas för att honorna skall fatta vart dom skall gå för lite göka.
                            AKA: Lizardking

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              #15
                              Ahh, då är det kanske en hona jag fått eller en så liten hane att den inte fattar vad som händer.
                              Jag får testa om några månader igen när den är biffigare så får vi se vad som händer då helt enkelt.
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              Arbetssätt...