1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    1001 Liter SA/jordätare

    Har letat och velat mellan olika modeller av 720L akvarium och hållit ögonen öppna på blocket men inget som passa mig har varit nära nog så det blivit någon affär.

    Bestämde mig ganska tidigt att aluram inte var något för mig och hitta något begagnat helglas har varit svårt. Men en dag när det dök upp ett 1000Liters akvarium här i Uppsala var jag direkt på plats och tittade på det. Gillade verkligen måtten men tyvärr levde skicket inte upp till mina förväntningar så blev ingen affär.

    Efter att besviken tagit mig hem och funderat på om ett 720L verkligen var så roligt bestämde jag mig för att se vad jag egentligen fick plats med där jag tänkt ha akvariet. Måttade fram att 220x70x65cm hade passat perfekt och fick fram volymen 1001L.

    Hört mycket att det inte lönar sig att specialbeställa ett kar men började göra lite prisförfrågningar och första svaret jag fick där höll jag på falla av stolen. Började kolla på 720L akvarium igen... Men i dag fick jag ännu ett svar som gjorde att jag bestämde mig att det blir ett 1001L. Väntar nu bara på sista svaret från en tillverkare innan det blir att beställa karet.

    Jag älskar att bygga själv så både bänk och lysramp tänker jag snickra ihop själv. Men eftersom jag aldrig limmat ett kar själv så överlåter jag det till proffsen. Man vill ju inte ha 1000L vatten i lägenheten.

    Bänken kommer byggas av 45x45mm reglar och vinkelbeslag sedan blir det antagligen dörrar från Ikea och någon bänkskiva på toppen.

    Aldrig byggt nån liknande bänk så tips om reglarna är för klena eller andra tips tas gärna emot.

    Bidrar med en bild där jag måttat och tejpat golvet för att se hur stort det karet blir där jag tänkt ha det.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av AffeAlien; 30 January 2013, 20:19.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Här kommer listan på de tilltänkta innevånarna också.

    6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
    6 x Geophagus sp. "orange head tapajós"
    40 x Vinkel tetror
    40 x Rio Tetror
    10-15 corydoras Sterbai
    6 x Satanoperca leucosticta
    15 x otocinclus
    4 x Cichlasoma amazonarum
    4-6 x L-malar
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      jag tycker du ska öka på antalet corysar. men det beror ju på hur du tänkt inreda karet. har du mycket sand kan du ju lika gärna ha ett maffigt gäng corysar också

      hur hade du tänkt bygga lysrampen? asså, vad ska du ha som driver lysrören?
      blir det T-5 eller T-8 rör?

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Rampen hade jag tänkt bygga en som jag lägger ovanpå karet som då också blir lock.
        I stil med detta. http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_canopy2.php

        Har sneglat lite på akvastabils dimmbara T-5 armaturer och en sunriser dator till det. Men det är inte hundra spikat ännu. Men T-5 blir det i alla fall.

        Angående corysarna så får jag se hur jag gör, kommer bli mycket sand i alla fall eftersom det är främst jordätarna jag inreder för, men en del säger att jordätarna lätt får in en i munnen av misstag när de åker och silar sand. Blir därför att börja med ett mindre stim sedan kanske utöka.

        Ska försöka ha lite grenar som bryter ytan och del flytväxter med för flaggciklidernas skull.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          #5
          Hej. Nu är jag inget proffs men skulle personligen ökat dimmensionen på reglarna till minst 45x70 mm. Känns dumt att chansa. Sen skiljer sig priserna inte så mycket heller.

          Detta projekt låter lovande, hur har su tänkt med intedning?
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            det ser ju bra ut! det blir ju lite lättsre också om man har någon form av mall eller ritning att följa

            visste inte dte där med att jordätarna kan råka ta en cory. då är det nog bättre som du skrev att börja med färre och se hur det går

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              reglar är ju relativt billigt å det går ju inga mängder direkt till ett sådant bygge så minst 45*70 skulle då jag satsat på. gärna grövre. hellre för mycke än för lite
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                å lite andra tips, använd rätt skruvar, förborra, använd gärna träplugg å lim, var noga när du sågar till reglar så du inte får en kvist mitt i en kritisk tryckpunkt i regeln.
                de är ju liksom 1ton som ska stå där så var noga med allt.
                å mycke bilder vill vi se
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #9
                  Ursprungligen postat av SneakySteve
                  Hej. Nu är jag inget proffs men skulle personligen ökat dimmensionen på reglarna till minst 45x70 mm. Känns dumt att chansa. Sen skiljer sig priserna inte så mycket heller.

                  Detta projekt låter lovande, hur har su tänkt med intedning?
                  Efter lite funderingar och pratat med lite folk så blir det grövre reglar, kanske till och med 45x95mm.
                  Inrednings funderingarna är inte riktigt klara. Men det blir troligtvis slimline bakgrund eftersom jag inte är konstnärligt lagd för 5öre så göra någon egen kommer jag inte försöka mig på.
                  Annars blir det mycket sand, rötter och nått stenrös. Vill gärna ha växter med men eftersom det grävs en del så kommer det behövs mycket planering av planteringen av dem.

                  Ursprungligen postat av MrH
                  å lite andra tips, använd rätt skruvar, förborra, använd gärna träplugg å lim, var noga när du sågar till reglar så du inte får en kvist mitt i en kritisk tryckpunkt i regeln.
                  de är ju liksom 1ton som ska stå där så var noga med allt.
                  å mycke bilder vill vi se
                  Jo hade tänkt vara duktig och förborra och så. Tänkte fuska lite med kapandet och få någon byggfirma att såga till brädorna åt mig så får jag mer en byggsats i stället och blir säker på att det blir rakt. Får kolla kvistar och liknande innan jag monterar ihop det.

                  Drog ihop en snabb ritning på hur jag tänkt men då med 45x70mm reglar. Får se om det behövs kryss stag, men med 45x95mm känns det tveksamt.
                  Bifogade filer
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • SneakySteve
                    • July 2010
                    • 425

                    #10
                    Det här kommer att bli maffigt! Om jordätarna bara går lös på sanden så kanske du kan lösa det genom att plantera växter i stenrösen. Javaormbunkar borde ju funka, det har jag haft i på och mellan rösen av lavasten. sen kan man ju knyta fast javamossa och sånt på rötter
                    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #11
                      Ursprungligen postat av AffeAlien
                      Rampen hade jag tänkt bygga en som jag lägger ovanpå karet som då också blir lock.
                      I stil med detta. http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_canopy2.php

                      Har sneglat lite på akvastabils dimmbara T-5 armaturer och en sunriser dator till det. Men det är inte hundra spikat ännu. Men T-5 blir det i alla fall.

                      Angående corysarna så får jag se hur jag gör, kommer bli mycket sand i alla fall eftersom det är främst jordätarna jag inreder för, men en del säger att jordätarna lätt får in en i munnen av misstag när de åker och silar sand. Blir därför att börja med ett mindre stim sedan kanske utöka.

                      Ska försöka ha lite grenar som bryter ytan och del flytväxter med för flaggciklidernas skull.
                      Du får förresten hemskt gärna förklara det där med sunrisern. Jag är också på jakt efter en pryl som kan fixa soluppgång och nedgång på bestämda tider och under en viss tid. Tex 30-60min morgon och kväll för att dels inte stressa fiskarna och också skapa mer normala rutiner för som.
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • Johanadhoc
                        • April 2011
                        • 377

                        #12
                        Flytväxter kan du ju också ha.
                        MVH//
                        Johan

                        Projekt 300 liter diskus»
                        Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          #13
                          Ursprungligen postat av SneakySteve
                          Du får förresten hemskt gärna förklara det där med sunrisern. Jag är också på jakt efter en pryl som kan fixa soluppgång och nedgång på bestämda tider och under en viss tid. Tex 30-60min morgon och kväll för att dels inte stressa fiskarna och också skapa mer normala rutiner för som.
                          Akvastabil har en soluppgång/nedgångs dator som man kan koppla till deras egna lysrörsarmaturer, De har nått special HF-drivdon som gör att de går att dimma och kör soluppgång med timer när du vill och även ha 1% belysning som natt belysning.

                          Här är själva datorn


                          och här är deras armaturer



                          Ursprungligen postat av Johanadhoc
                          Flytväxter kan du ju också ha.
                          Har massor med flytväxter som jag inte kommer ihåg namnet på just nu som ligger i ett annat kar och förökar sig och väntar på att få flytta så flytväxter blir det.

                          Joo har funderat mycket på att lägga stenar runt växterna. Irwin_fletch hade jordätare i sitt 720L och han hade mycket växter så har tittat lite på det karet. Men mitt kommer nog inte bli riktigt lika lummigt.
                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • SneakySteve
                            • July 2010
                            • 425

                            #14
                            Ursprungligen postat av AffeAlien
                            Akvastabil har en soluppgång/nedgångs dator som man kan koppla till deras egna lysrörsarmaturer, De har nått special HF-drivdon som gör att de går att dimma och kör soluppgång med timer när du vill och även ha 1% belysning som natt belysning.

                            Här är själva datorn


                            och här är deras armaturer





                            Har massor med flytväxter som jag inte kommer ihåg namnet på just nu som ligger i ett annat kar och förökar sig och väntar på att få flytta så flytväxter blir det.

                            Joo har funderat mycket på att lägga stenar runt växterna. Irwin_fletch hade jordätare i sitt 720L och han hade mycket växter så har tittat lite på det karet. Men mitt kommer nog inte bli riktigt lika lummigt.
                            Shit va coolt! Det är precis en sådan timer som jag letat efter, tyckte att det borde finnas! dock stod det inte att den endast funkar med deras egna produkter.. Jag har dimmbara halogenspottar över mitt kar så det borde funka
                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              #15
                              Detta låter ju som ett riktigt spännande projekt. Verkar inte som du ska hålla tillbaka på något heller, dimmbar armatur vore riktigt snyggt. Letat efter ett youtubeklipp på ett jordätarkar som har just dimmbar belysning och det är verkligen skitsnyggt, kan tyvärr inte hitta klippet nu.

                              Funkar fint med växter till jordätare bara man förankrar växterna. Får bara växterna slå rot så är det ingen fara, fiskarna söker mat runt roten på växten så om den inte sitter fast åker den lätt upp. Kolla på Maths kar med orange head, http://www.youtube.com/watch?v=nlQ7e...2&feature=plcp

                              Leucosticta är en av mina favoritfiskar så denna tycker jag absolut att du ska ha. Nu är det ju inte jag som får bestämma men jag hade hoppat Cichlasoma amazonarum. Flaggor upptill och jordätare nertill räcker fint.... Forstätt uppdatera och peppra med bilder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...