Nästa projekt: 430 L SA i trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av SneakySteve
    Man tackar och bockar för denna fina feedback Mats!

    För det är ju precis som du säger att en naturlig inredning inte kräver exakta utplaceringar av stenar och rötter. Som några av er kanske vet så är kaos mer naturligt än ordning vilket innebär att naturen hela tiden strävar efter oordning. Jag har därför precis som du säger mats, mer eller mindre slängt ner stenar, löv och grenar i burken.
    Sen är jag sjukt nöjd med min stora ekgren

    Mitt akvarium är ett exempel på en akvarieinredning som inte kostat en krona i inköp (ej räknat bakgrund och de senaste växterna). Det tycker jag är kul!

    Japp, och det syns verkligen - eller rättare sagt; det känns, alltså det sätt du har inrett på. Och, det är just detta (som är ganska ovanligt) att man får en känsla av att; det här karet vill jag titta mer i, jag vill, och kommer att upptäcka fler detaljer ju mer jag tittar.

    Inredning av akvarium är ett oerhört intresant ämne - och det finns ju så många skolor också. Men detta med "kaosinredning" verkar vara en ganska "svår" skola - det handlar väldigt mycket om att våga släppa den instinktiva ordningskänsla vi har när vi inreder.
    Därmed inte sagt att symmetriska inredningar, typ; två svärdsplantor på vardera sidan om karet, en snygg rot i mitten och några stenar byggda som en "gånggrift" till grotta där fisken skall bo - eller rena aquascaper, där varje detalj är planerad in absurdum - inte är vackra i sig eller fyller någon slags estetisk funktion.

    Personligen gillar jag inredningar som ser "naturliga" ut, där man skapar ett rum som skulle kunna vara hämtat från något naturligt förekommande ställe, och tycker dessutom att det är den mest intressanta och "sköna" inredningsformen. Som sagt, ett jädra fint kar du har där - skall bli kul att kolla in fortsättningen!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 May 2012, 12:30.

    Kommentar

    • SneakySteve
      • July 2010
      • 425

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Japp, och det syns verkligen - eller rättare sagt; det känns, alltså det sätt du har inrett på. Och, det är just detta (som är ganska ovanligt) att man får en känsla av att; det här karet vill jag titta mer i, jag vill, och kommer att upptäcka fler detaljer ju mer jag tittar.

      Inredning av akvarium är ett oerhört intresant ämne - och det finns ju så många skolor också. Men detta med "kaosinredning" verkar vara en ganska "svår" skola - det handlar väldigt mycket om att våga släppa den instinktiva ordningskänsla vi har när vi inreder.
      Därmed inte sagt att symmetriska inredningar, typ; två svärdsplantor på vardera sidan om karet, en snygg rot i mitten och några stenar byggda som en "gånggrift" till grotta där fisken skall bo - eller rena aquascaper, där varje detalj är planerad in absurdum - inte är vackra i sig eller fyller någon slags estetisk funktion.

      Personligen gillar jag inredningar som ser "naturliga" ut, där man skapar ett rum som skulle kunna vara hämtat från något naturligt förekommande ställe, och tycker dessutom att det är den mest intressanta och "sköna" inredningsformen. Som sagt, ett jädra fint kar du har där - skall bli kul att kolla in fortsättningen!
      Precis. Det som jag tycker är mest intressant är att se fiskarna visa några av de naturliga beteender och instinkter som de har kvar efter diverse avel. Bästa sättet att locka fram dessa beteende borde väl då vara genom att skapa en så naturlig miljö som möjligt.

      Sen ser jag också tjusningen i att behöva leta efter fiskarna ett tag
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        Idag flyttade jag på två grenar och reste dom upp mer, detta för att skapa lite mer perspektiv i karet. Den ena fick jag fästa med fiskelina vid ett av stagen.

        Känner att jag skulle vilja ha några fler taniga grenar i karet för att skapa lite mer djungel i de bakre delarna, ska nog ge mig ut till ekskogen nån dag och leta upp några Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1337807481.855066.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,2 KB
ID: 2141004
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1337807499.338073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,6 KB
ID: 2141005

        Jag har också upptäckt att våra stolar är för låga för att bra kunna blicka in i karet... Funderar på att snickra ihop två typ barstolar som lösning på problemet
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          Ännu en individ har fått flytta in i karet. Det blev en bulldog mal, med L-nummer 146. I affären kallade dom den för alba pleco och egentligen ska den gå i ett lite mer strömt akvarium men den borde klara sig.

          Om plånboken hade varit lite större så hade en annan mal fått följa med hem som var sjukt fin! Enligt personalen så var det en L200 men den var mycket blåare än de visade exemplen i zoopets artarkiv så är inte säker på att det var en sån. Såg mer ut som en L128..

          Tyvärr så hade dom ganska dåligt utbud av malar i den zoo-butik jag var i idag, ville ha några otocinclusar men jag såg inte en enda sådan.. Får åka till akvarielagret och kika istället

          Jag köpte iaf tre till växter. (när det gäller växter så fuskar jag lite med ursprunget.. (
          Det blev en polysperma för att konkurrera med algerna, en ludwigia och en cuba som jag satt fast i små buntar på roten med fiskelina. Förhoppningen är att cuban ska bilda en vacker matta längs med roten

          Tetrorna verkar trivas superbt och simmar sällan i stim då det inte finns några större hotande fiskar. Även ancictrusen är väldigt aktiv Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1337951528.469393.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,9 KB
ID: 2141007Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1337951542.853172.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,8 KB
ID: 2141008Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1337951555.613787.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,6 KB
ID: 2141009Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1337951570.431440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,4 KB
ID: 2141010
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • Karl Holm
            • November 2011
            • 223

            Tjusigt du! I vilken butik hittade du bulldogsmalen? Jag köpte en i höstas på Södermalms akvarieaffär och har kommit att gilla den skarpt, även om den är lite skygg. Har kikat efter en lekkamrat till den ganska länge, men inte hittat någon. Kan för övrigt berätta att min bulldog klarat sig alldeles utmärkt i mitt akvarium med svag cirkulation.

            Du har verkligen lyckats med ditt akvarium föresten. Riktigt go känsla!

            Kommentar

            • SneakySteve
              • July 2010
              • 425

              Ursprungligen postat av Karl Holm
              Tjusigt du! I vilken butik hittade du bulldogsmalen? Jag köpte en i höstas på Södermalms akvarieaffär och har kommit att gilla den skarpt, även om den är lite skygg. Har kikat efter en lekkamrat till den ganska länge, men inte hittat någon. Kan för övrigt berätta att min bulldog klarat sig alldeles utmärkt i mitt akvarium med svag cirkulation.

              Du har verkligen lyckats med ditt akvarium föresten. Riktigt go känsla!
              Tack för din beröm!

              Jag köpte den på bromma zoo (den stora vid bromma blocks) det var dock den enda dom hade inne nu men dom lär få in fler. har du kollat på akvarielagret annars?
              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

              Kommentar

              • Karl Holm
                • November 2011
                • 223

                Ah, okej. Har kikat lite passivt på Akvarielagret, men det är ju oerhört svårt att fokusera på en sak i den spännande butiken, alltid något som drar till sig uppmärksamheten. Får ta och kika fisklistan. Men tack!

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  Ursprungligen postat av Karl Holm
                  Ah, okej. Har kikat lite passivt på Akvarielagret, men det är ju oerhört svårt att fokusera på en sak i den spännande butiken, alltid något som drar till sig uppmärksamheten. Får ta och kika fisklistan. Men tack!

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                  Haha ja det har du rätt i! Det gäller att ha god tid för varje besök och inte ta med sig en ointresserad flickvän... (;
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • SneakySteve
                    • July 2010
                    • 425

                    Nu har det varit tyst i tråden en längre tid men nu får det vara nog! Anledningen till min frånvaro har varit student och sedan en tvåveckors tågluff nere i Europa men nu är jag tillbaka

                    Eftersom resan varit planerad en längre tid så hade jag inte köpt så många fiskar.

                    Idag skedde dock en del inköp.

                    Först ut var ytterligare 10 glödbands tetra för att komplettera stimmet. Samtliga tio från innan lever fortfarande så de är nu 20st vilket jag tycker räcker. I samma butik köpte jag även två anubias nana och (vad jag tror är Cuba) som jag ska binda fast på den stora stocken

                    På akvarielagret hittade jag ett gäng små och söta corrysar som fick följa med hem. Dumt nog har jag glömt vilken art de var men det lär röra sig om antingen corysoras kanei eller corydoras leucomelas. De är nio stycken och ganska blyga av sig än så länge.

                    Från alvarielagret fick även tre vildfångade otocinclus vittatus följa med hem. De satte genast igång att beta av rutan

                    Jag bad dom även hålla utkik efter en sydamerikansk gobi i fisklistorna, dom hade två sådana sist jag var där som var riktigt tuffa!

                    Jag köpte även stora catappa blad som jag ska ha på botten
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340556101.078761.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,4 KB
ID: 2141372Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340556154.996801.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,7 KB
ID: 2141373Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340556213.183650.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,0 KB
ID: 2141374Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340556284.432163.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,9 KB
ID: 2141375Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1340556296.962554.jpg
Visningar: 1
Storlek: 194,4 KB
ID: 2141376
                    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      Det var inte mycket svar på föregående inlägg, vart håller ni hus?

                      Jag fortsätter dock med att berätta om nästa omgång nya invånare i karet. Idag var jag nämligen och köpte åtta bolivianska fjärilsciklider som såg ut att vara 4+4. I sällskap med dessa kom en clownpleco.

                      Det totala fiskbeståndet ser nu ut som följande:

                      20st glödbandstetra
                      9st corydoras (troligen) brevirostris
                      8st mikrogeophagus altispinosus Boliviansk fjärilsciklid
                      3st Otocinclus vittatus
                      1st ancistrus sp. L144
                      1st Panaqolus maccus L162 Clownpleco
                      1st chatestoma tachiraense L146 Bulldogmal

                      När akvariet har gått in sig mer så ska jag kika efter en grupp ungdiskus
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • Karl Holm
                        • November 2011
                        • 223

                        Det är sommar och majoriteten av zoopetarna har övergett sina skrivbord och ligger istället och kryper runt i vassen i jakt på nya växter och djur. ;-)

                        Karet ditt ser dock suveränt ut. Ottosarna är ena sköna rackare som jag också införskaffade ganska nyligen. Flitiga och riktigt charmiga! Fjärilar har dessutom en alldeles egen plats i mitt akvaristhjärta, så jag skulle nog vilja påstå att du styr karet åt rätt riktning. Nu vill vi bara se några helkarsbilder!

                        Hur går det i växtväg? Du hade ju ganska svaga lampor om jag minns rätt. Klarar sig växterna bra? Och hur gick det med den svenska faunan?

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          är de inte ganska mycke fisk på relativt kort tid? bäst du håller koll på vatten värderna

                          för utom det så är de en väldigt trevlig blandning du fått till, med fina fiskar
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • SneakySteve
                            • July 2010
                            • 425

                            Ursprungligen postat av Karl Holm
                            Det är sommar och majoriteten av zoopetarna har övergett sina skrivbord och ligger istället och kryper runt i vassen i jakt på nya växter och djur. ;-)

                            Karet ditt ser dock suveränt ut. Ottosarna är ena sköna rackare som jag också införskaffade ganska nyligen. Flitiga och riktigt charmiga! Fjärilar har dessutom en alldeles egen plats i mitt akvaristhjärta, så jag skulle nog vilja påstå att du styr karet åt rätt riktning. Nu vill vi bara se några helkarsbilder!

                            Hur går det i växtväg? Du hade ju ganska svaga lampor om jag minns rätt. Klarar sig växterna bra? Och hur gick det med den svenska faunan?

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                            Ja det är nog så som du säger (;

                            Är nöjd med sammansättningen än så länge men vill slänga i lite diskusar innan jag börjar bli nöjd men det får vänta

                            För de svenska växterna har det gått lite olika. Dammossan växer och verkar trivas utmärkt annars är det bara en kabeleka som lever och den sträcker sog över ytan
                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                            Kommentar

                            • SneakySteve
                              • July 2010
                              • 425

                              Ursprungligen postat av MrH
                              är de inte ganska mycke fisk på relativt kort tid? bäst du håller koll på vatten värderna

                              för utom det så är de en väldigt trevlig blandning du fått till, med fina fiskar
                              Jo jagvet att det gått lite snabbt men värdena är bra, jag matar väldigt sparsamt.
                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                lite bilder på växterna som dom ser ut nu vore intressant
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...