54 l svartvatten - experiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #31
    Okej! Tack för att du tar dig tid och svarar på mina frågor

    Det där med att torven skulle yra runt tror jag inte att jag skulle störa mig på, men vi får se hur det blir med den.

    Eftersom jag bestämt mig för tetror nu i detta experiment så lär det antagligen bli cirkulationspumpen då.

    Vad mer... jo brunnsvattnet! Ska kolla det så fort jag kommer hem!

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #32
      Var in till fiskgubben idag och checkade tetra-läget. Fick kolla lite på hans dator vilka som grossisten hade, men där fanns tyvärr varken glödbands- eller kolglödstetror.
      Visst skulle jag kunna nöja mig med vanliga neoner, men det hade ju varit kul med något inte lika vanligt.
      Då fastnade mina ögon på en punkt i listan - Rubintetran http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1563&SOK=1

      Vad tror ni om den? Skulle den passa i mitt kar?

      Googlade lite på den, och den är ju sjukt snygg när den är ordentligt utfärgad!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #33
        tror jag nog. den ser inte ut till att ha supersvåra krav

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #34
          Kan av egen erfarenhet instämma i att kolglödstetran är fantastisk i svartvatten. Du har ingen annan butik att kolla med, så svår brukar den ju inte vara att få tag på, här har dm kört dem på kampanj kyligt tex. Jag kör det man kan kalla fejksvartvatten, eller som jag hellre ser det - svartvatten light. Alltså med kranvatten torvfiltrerat. Visst är det kanske högre ledningstal än äkta svartvatten men då jag har väldigt mjukt vatten i kranen så tycker jag det räcker gott. Fiskarna har trivts bra och de lekar jag haft på apistogrammor har varit lyckade. Så kör hårt, tror du kommer att bli helnöjd med den setupen du tänkt, men visst kan du ta det lugnt med alkottarna, de kan vara lite luriga.

          Angående filtreringen så finns det för och nackdelar med både cirkulation och luftpump. Eftersom nedbrytningsprocesserna blir så sega i surt vatten blir det en hel del bos i karet som kan vara bra att filtrera bort men å andra sidan blir det nog mer naturligt mrd mer stilla vatten, särskilt guramis vill ju ha det. Ett mellanläge jag själv funderar på är att ha en ganska rejäl cirkulationspump som man stryper utblåset med filtermatta ellerrliknande, då får man fortfarande ganska bra insugsstyrka.

          Som sagt, kör hårt!
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #35
            Ursprungligen postat av freddi36
            tror jag nog. den ser inte ut till att ha supersvåra krav
            Undrar bara om den överuvtaget kommer att synas, eller om färgen smälter ihop med svartvattnet totalt?

            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Kan av egen erfarenhet instämma i att kolglödstetran är fantastisk i svartvatten. Du har ingen annan butik att kolla med, så svår brukar den ju inte vara att få tag på, här har dm kört dem på kampanj kyligt tex. Jag kör det man kan kalla fejksvartvatten, eller som jag hellre ser det - svartvatten light. Alltså med kranvatten torvfiltrerat. Visst är det kanske högre ledningstal än äkta svartvatten men då jag har väldigt mjukt vatten i kranen så tycker jag det räcker gott. Fiskarna har trivts bra och de lekar jag haft på apistogrammor har varit lyckade. Så kör hårt, tror du kommer att bli helnöjd med den setupen du tänkt, men visst kan du ta det lugnt med alkottarna, de kan vara lite luriga.

            Angående filtreringen så finns det för och nackdelar med både cirkulation och luftpump. Eftersom nedbrytningsprocesserna blir så sega i surt vatten blir det en hel del bos i karet som kan vara bra att filtrera bort men å andra sidan blir det nog mer naturligt mrd mer stilla vatten, särskilt guramis vill ju ha det. Ett mellanläge jag själv funderar på är att ha en ganska rejäl cirkulationspump som man stryper utblåset med filtermatta ellerrliknande, då får man fortfarande ganska bra insugsstyrka.

            Som sagt, kör hårt!
            Kommer nog också köra light-versionen Har inte råd med något osmosfilter, men ska i alla fall kolla hur vattnet i brunnen på gården är.
            Finns en annan affär här, men där köper jag inte så gärna fiskar. Mycket döda och sjuka i karen och sånt, även om det har blivit bättre. Får gå dit och kolla nån dag hur deras sortiment ser ut.

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #36
              Du kan alltid be om att få komma och hämta fiskarna direkt när de får leveransen, många butiker ställer upp på det så de slipper lite jobb. Bättre för fiskarna att slippa hoppa mellan flera kar på kort tid och särskilt om de har risiga kar.

              Jag har kört mitt lightsvartvatten i 6 mån nu utan större problem och då har jag utmanat ödet med alldeles för mycket växter.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #37
                Hur ofta kör du vb? tror jag frågat det redan i din egen tråd men minnet är ju som det är ^^
                Själv har jag bara tänkt köra på flytväxter i mitt.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #38
                  En gång varannan vecka ungefär, har fått lite dålig rytm då jag startat upp nya kar och grejat mycket.
                  Bara flytväxter låter klokt.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #39
                    BUMP! Är det någon annan som har nått att tycka om rubintetrorna? Vad tror ni med färgen? Kommer de att smälta in för mycket i svartvattnet?

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #40
                      Hej,
                      Sitter och funderar lite på färger och svartvatten. Varför inte ett stim med Rasbora heteromorpha, Kilfläcksrasbora? Jag hade ett akvarium med just svartvatten och ett rejält stim av dessa och det var ett med det tjusigaste jag haft. I samma akvarium hade jag Brachygobius xanthozonus,Humlafisk. Riktigt roliga små gynnare!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #41
                        Den hade kanske inte varit så dum! Snöade in så totalt på tetrorna där att jag helt glömde att det finns något annat också

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Ursprungligen postat av Miliimli
                          Den hade kanske inte varit så dum! Snöade in så totalt på tetrorna där att jag helt glömde att det finns något annat också
                          Det är lätt gjort! Ett annat fel man ofta tänker är att det måste vara färgsprakande i svartvatten.
                          Ofta är det tvärs om. Fiskar som vill ha den typen av vatten färgar ut bättre och du får den där läckra ”black light” effekten.
                          Har du satt igång karet?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #43
                            Färgprakt behöver det absolut inte vara, men det är ju alltid trevligt om man överhuvudtaget ser fiskarna

                            Karet är inte igång ännu, börjar flytta i helgen, så då blir det omstart av 100 litraren. Sedan till nästa helg ska 54 litraren startas

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Färgprakt behöver det absolut inte vara, men det är ju alltid trevligt om man överhuvudtaget ser fiskarna
                              Svartvatten betyder INTE svartsoppa! Var inte orolig du kommer att se fiskarna!

                              Karet är inte igång ännu, börjar flytta i helgen, så då blir det omstart av 100 litraren. Sedan till nästa helg ska 54 litraren startas
                              Låter spännande!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                #45
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Svartvatten betyder INTE svartsoppa! Var inte orolig du kommer att se fiskarna!
                                Nejdå, tänkte mest på vad man läst om t.ex neontetror - att den röda färgen smälter ihop med färgen på vattnet så att man bara ser små blå streck simma omkring. Förvisso häftigt, men jag undrade bara om man kör på röda fiskar så borde väl det betyda att de "försvinner" också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...