54 l svartvatten - experiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #16
    mycket snyggare med modul!

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #17
      Helt klart Så modul har ett + för att det är snyggast, sen har luftfilter ett + för att det är billigast. Men vad blir mest praktiskt?

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #18
        gör som jag gjorde i mitt 60liters, köp en slimline och gör ett filter i ena hörnan av den
        du har ju redan pump och det blir klart snyggare och inte SÅ dyrt om du bara ska köpa slimlinen

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #19
          Mja, blir det modul blir det inte BTN utan något random Tjingtjong som jag sett gubben i akvarieaffären ha liggandes
          Och så blir det antagligen inte ett filterhörn, utan bara att flytta ut modulen från bakkanten och proppa rummet mellan modulen och glaset fullt med filtermaterial. Så det är både modul och filtermatta som måste köpas då.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Torvbotten får mig att tänka på detta, rätt roligt faktiskt!
            Inte funderat på att beställa ett par Killi-ägg istället?
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #21
              Såg ju sådär lagom mysigt ut att böka runt i, men killis blir det nog inte

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Jag tror inte på kranvatten och torv. Det blir alldeles för mycket mineraler och kemikalier som Caj säger.


                När jag körde svartvatten tog jag vatten från en brun i skogen nära en torvmosse eller från min regnvattenstunna. Snö funkar också. Jag körde regnvatten och smältvatten genom aktivt kol och sedan ”torv hink” så jag fick samma pH på byte vattnet som i karet. Man kan leka lite med pH men då skall man veta vad man gör.


                Följ Caj’s råd om inredning. Jag skulle skippa torv i karet bara lite sand och massor med löv. Alkottar kan skicka pH riktigt i botten så det skulle jag passa mig för.


                Filter skulle jag nog skippa helt. Men jag skulle försöka få till en odling på Moina eller Dapnier. Kanonmat och bra för att hålla vattnet klart.


                Sedan skulle jag nog gå på Guramis direkt. Dessa klarar syre dropp betydligt bättre än tetror och barber.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #23
                  Tror du inte på kranvatten och torv ens om vi bara kallar det ett fejksvartvatten?

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #24
                    Annars går det att ta vatten direkt från en torvmosse? Vi har en i närheten där man säkert skulle kunna skopa upp en del..
                    Och oh, skippa filter känns läskigt! Ska det vara helt stillastående eller ska jag dratta i cirkulationspumpen?

                    Sen så har vi ju visst en egen brunn på gården också! Men jag tror vattnet i den är ganska järnhaltigt...
                    Senast redigerad av Miliimli; 21 March 2011, 08:46.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av Miliimli
                      Tror du inte på kranvatten och torv ens om vi bara kallar det ett fejksvartvatten?
                      Du kan lura mig och dig själv men inte fisken!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #26
                        Sant Men bryr de sig?

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Miliimli
                          Annars går det att ta vatten direkt från en torvmosse? Vi har en i närheten där man säkert skulle kunna skopa upp en del..
                          Och oh, skippa filter känns läskigt! Ska det vara helt stillastående eller ska jag dratta i cirkulationspumpen?

                          Sen så har vi ju visst en egen brunn på gården också! Men jag tror vattnet i den är ganska järnhaltigt...
                          Har du någon hyffsad vatten test i så fall ta en test på brunnsvattnet? Du vill ha lågt dh och kh. Egentligen är det nog ledningsförmågan som skall vara låg. Det får du utan salter och mineraler. pH brukar gå ned i samband med detta och humus syror. Du kanske kunde skicka in ett vattenprov från brunnen till kommunen? Det brukar inte kosta många kronor och om du begär en fullständig test så har du bra riktvärden. Hur som helst brukar brunnsvatten vara bättre än kommunalt om det inte är hårt och salt. Kolla också vattnet från torvmossen. Det kan vara RIKTIGT bra men mycket bubbande. Men jag skulle nog passa mig lite om det är ytvatten då det kan innehålla en del icke nedbrutet organiskt material. Då far syrenivån ned och du får ett stinkande akvarium.
                          Det är nog cirkulationen du vill bli av med och det får man ju ofta med ett filter. Jag har i och för sig 0 rörelse men rejäl omsättning med rättvänt bottenfilter. Tyvärr har jag ingen tom burk att testa svartvatten med just nu.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #28
                            På mossen finns ett s.k. "bottenlöst" hål där folk ibland brukar doppa sig (finns ett friluftsområde med bastu vid kanten på mossen) Om det stinker eller ej får jag väl åka dit och nosa lite bara snön smält
                            Ska testa vattnet i brunnen också, så får vi se hur det är.

                            Tänker då svartvatten ska vara "brunt med rent vatten" så känns att skippa filter lite konstigt? Men det är ju bara vad jag tycker då... är ju inte direkt någon expert...

                            Och sen fiskar, så tror jag faktiskt att jag ändå vill ha tetror nu. Kan bli riktigt fint föreställer jag mig, bara jag får tag i några kolglöd

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #29
                              Här kommer lite varför-frågor i sann jobig-unge-anda

                              Varför inget filter? För att få bort cirkulation, för att nitrifieringen inte funkar i lågt pH? Något annat?
                              Någon skillnad i cirkulationsfrågan när jag nu ska köra tetror och inte guramis?
                              Varför inte torv på botten?
                              Vad händer om vårt brunnsvatten är väldigt järnhaltigt. Kan man använda det eller ej?

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #30
                                Ursprungligen postat av Miliimli
                                Här kommer lite varför-frågor i sann jobig-unge-anda

                                Varför inget filter? För att få bort cirkulation, för att nitrifieringen inte funkar i lågt pH? Något annat?
                                Någon skillnad i cirkulationsfrågan när jag nu ska köra tetror och inte guramis?
                                Varför inte torv på botten?
                                Vad händer om vårt brunnsvatten är väldigt järnhaltigt. Kan man använda det eller ej?
                                Orsaken till ingen cirkulation är att guramisar inte gillar det. De behöver inte häller en massa syre eftersom de är laberintfiskar och är anpassade till ett liv i syrefattigt vatten.
                                Skall du ha tetror så skall du ha bra med syre i vattnet! Dvs bra cirkulation. Med cirkulation ala normalt filter kommer torven att hamna i högar. Vilka brukar hamna där du inte vill ha dom. Sedan finns det en risk att det kommer att virvla runt en massa mindre böss hela tiden.
                                Jag tror inte järnet är ett problem, man kan för lite om det. När jag satte upp burken i Sverige var det en grej. Massor av järn. Jag körde då hink med luft för att oxidera det men sedan tog latheten över. Jag tänkte som så att man pytsar ju i järn med PMDD så varför inte från kranen! Inga fiskar dog och växterna trivdes så jag ser inga problem med det.
                                Får jag tid skall jag sätta upp en svartvattens burk i höst. Då kommer jag att köra rättvänt bottenfilter för filtrering.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...