54 l svartvatten - experiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caj
    • October 2010
    • 88

    #61
    Så väldigt noga behöver det inte alltid vara med just pH-värde, det kan ändras över dygnet utan att något speciellt händer om vattnet i övrigt är bra, så att inte vissa reaktioner kan uppstå på grund av förändringar i värdet av vätejoner, det vill säga pH-värdet. Stora fluktuationer kan vara bra att undvika dock. Sätt i fisk när det har klarnat så du kan hålla kolla på dem.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #62
      okej!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #63
        Bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #64
          Har du helt nyt filter i? Då skall du nog mata burken med lite fiskmat som om det vore fisk i det. Det kan ta lite längre tid att få i gång bakteriebalansen i svartvatten. Håll lite koll på pH om du har mycket pH sänkande material. Det kan rusa i väg duktigt nedåt. Men du kör kran vatten eller? Vad har du för kH?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #65
            Helt nytt filter som i helt ursköljt efter ynglen ja. Blev att köra kranvatten ja, har bara sticktest för kh men i kran är det nånstans mellan 6 och 10 och i karet ligger det på 3. Gh:t är också lågt, >4 i kran och >3 i karet.

            Bilder kommer, jag lovar!

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #66
              Supertaskig bild, men ändå - en bild!

              Klicka på bilden för större version

Namn: P4280007.JPG
Visningar: 1
Storlek: 352,9 KB
ID: 2133396

              Kommentar

              • Caj
                • October 2010
                • 88

                #67
                Ursprungligen postat av bossep
                Har du helt nyt filter i? Då skall du nog mata burken med lite fiskmat som om det vore fisk i det. Det kan ta lite längre tid att få i gång bakteriebalansen i svartvatten. Håll lite koll på pH om du har mycket pH sänkande material. Det kan rusa i väg duktigt nedåt. Men du kör kran vatten eller? Vad har du för kH?
                Jag har för mig att det är svårt att överhuvudtaget få igång nitrifikation i ett akvarium med svartvatten. Bakterierna, om det var nitrosomonas eller något och någon till, har svårt att klara sig i så pass surt vatten. Biologisk filtrering blir väl överflödig då. Jag hade inget filter i mitt, hårdheten var ungefär inte mätbar, pH-värdet låg på cirka 5,5 och jag har haft vatten som var ännu surare. Jag hade inget filter där i, ammoniak kan väl ändå inte bildas när vattnet är så surt utan det blir väl ammonuim om jag minns rätt, och det är väl inte lika skadligt för fiskarna och lätt åtgärdat genom vattenbyten.

                Kommentar

                • Caj
                  • October 2010
                  • 88

                  #68
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Supertaskig bild, men ändå - en bild!

                  [ATTACH=CONFIG]44486[/ATTACH]
                  Intressant, vad är det för växter? Ceratopteris av något slag? Lite mer löv hade nog inte varit fel, men det är ju en smaksak. Det är väl en bra början det där, vad ska du ha för fisk i?

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #69
                    Jepp, det blev vad jag hade så det är vanlig vattenormbunke, Ceratopteris cornuta, och så vanlig andmat och jätteandmat. Ganska många av löven flyter vid ytan ännu, så sakta men säkert börjar det väl fyllas på, och sedan är det bara att drutta i mer om det behövs
                    Fisk ja... där har jag varit i valet och kvalet länge.... var in för några dagar sedan med ett gäng räkor och köpte rötterna så då passade jag på att kika lite i karen. Såg att han fått in glödbandstetror nu så det lutar ditåt, men ännu är inget helt bestämt.

                    Kommentar

                    • Caj
                      • October 2010
                      • 88

                      #70
                      På så vis. Ja glödbandstetror är fina fiskar, det tycker jag också. Det finns många trevliga arter att välja mellan, men det kan nog bli fint. Lycka till, och förbered vattnet inför vattenbyten så det har liknande värden.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #71
                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        Supertaskig bild, men ändå - en bild!
                        Ser ut som Mälaren.
                        Skämt åsido blir det skitbra!
                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        Jepp, det blev vad jag hade så det är vanlig vattenormbunke, Ceratopteris cornuta, och så vanlig andmat och jätteandmat. Ganska många av löven flyter vid ytan ännu, så sakta men säkert börjar det väl fyllas på, och sedan är det bara att drutta i mer om det behövs
                        Fisk ja... där har jag varit i valet och kvalet länge.... var in för några dagar sedan med ett gäng räkor och köpte rötterna så då passade jag på att kika lite i karen. Såg att han fått in glödbandstetror nu så det lutar ditåt, men ännu är inget helt bestämt.
                        Glödband låter bra i svartvatten! Undrar vad man mer kan hitta på?
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #72
                          Ursprungligen postat av Miliimli
                          Helt nytt filter som i helt ursköljt efter ynglen ja. Blev att köra kranvatten ja, har bara sticktest för kh men i kran är det nånstans mellan 6 och 10 och i karet ligger det på 3. Gh:t är också lågt, >4 i kran och >3 i karet.

                          Bilder kommer, jag lovar!
                          Hmm, kanske du blandat ihop Kh och gH? Hur som helst har du nog för att buffra pH litegrand. Så det skall inte sopa i botten med engång även med rätt mycket syra.
                          Ammonium osv. tar jag som svar till Caj.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #73
                            Ursprungligen postat av Caj
                            Jag har för mig att det är svårt att överhuvudtaget få igång nitrifikation i ett akvarium med svartvatten. Bakterierna, om det var nitrosomonas eller något och någon till, har svårt att klara sig i så pass surt vatten. Biologisk filtrering blir väl överflödig då. Jag hade inget filter i mitt, hårdheten var ungefär inte mätbar, pH-värdet låg på cirka 5,5 och jag har haft vatten som var ännu surare. Jag hade inget filter där i, ammoniak kan väl ändå inte bildas när vattnet är så surt utan det blir väl ammonuim om jag minns rätt, och det är väl inte lika skadligt för fiskarna och lätt åtgärdat genom vattenbyten.
                            Hej,
                            Ja på sätt och vis har du rätt men kanske åt lite fel håll.
                            När organiskt material såsom fiskmat, växtdelar och kiss och bajs finns i ett akvarium och bryts ned så frigörs kväve. Vid lågt pH under 6 ungefär stannar det som Ammonium. Nitrosomonas bakterien som normalt gör om Ammonium till Nitrit klarar inte pH under det. Nitrobacter, som gör om Nitrit till Nitrat tycks klara lite lägre pH och man säger att pH 5,8 – 8,5 är dess spann. Men var så säker, det kommer att finnas bakterier som tar hand om Ammoniumet så småningom och det kommer att omvandlas till Nitrit och Nitrat. http://aem.asm.org/cgi/content/short/70/11/6481. Jag var och tittade på en anaerob process med pH under 5 och där försvann allt kväve så man fick tillsätta Urea för at kolcykeln skulle funka! Detta är kanske något att tänka på! Man kanske får bakterier som knaprar Kväve om man har organiskt kol. Detta är bara en teori från mig.
                            Ammonium i stora mängder är inte bra! Än värre blir det om man byter vatten med kranvatten som har högt pH och KH. Då kommer en viss del av Ammoniumet att avgå som Ammoniak vilket är otroligt giftigt.
                            Så en varning för stora vattenbyten med kranvatten innan det blivit balans!
                            Ja håller med om att man kanske kan skippa biologiskt filter. Då kommer hela kväveprocessen att ske i botten som då blir anaerobisk. Då kliver lite andra bakterie spelare in på planen.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Supertaskig bild, men ändå - en bild!

                              [ATTACH=CONFIG]44486[/ATTACH]
                              Det där blir nog kanonfint om några veckor. Jag skulle nog ha lite mer flytväxter då kan du nog snart ha i lite fisk.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Caj
                                • October 2010
                                • 88

                                #75
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Hej,
                                Ja på sätt och vis har du rätt men kanske åt lite fel håll.
                                När organiskt material såsom fiskmat, växtdelar och kiss och bajs finns i ett akvarium och bryts ned så frigörs kväve. Vid lågt pH under 6 ungefär stannar det som Ammonium. Nitrosomonas bakterien som normalt gör om Ammonium till Nitrit klarar inte pH under det. Nitrobacter, som gör om Nitrit till Nitrat tycks klara lite lägre pH och man säger att pH 5,8 – 8,5 är dess spann. Men var så säker, det kommer att finnas bakterier som tar hand om Ammoniumet så småningom och det kommer att omvandlas till Nitrit och Nitrat. http://aem.asm.org/cgi/content/short/70/11/6481. Jag var och tittade på en anaerob process med pH under 5 och där försvann allt kväve så man fick tillsätta Urea för at kolcykeln skulle funka! Detta är kanske något att tänka på! Man kanske får bakterier som knaprar Kväve om man har organiskt kol. Detta är bara en teori från mig.
                                Ammonium i stora mängder är inte bra! Än värre blir det om man byter vatten med kranvatten som har högt pH och KH. Då kommer en viss del av Ammoniumet att avgå som Ammoniak vilket är otroligt giftigt.
                                Så en varning för stora vattenbyten med kranvatten innan det blivit balans!
                                Ja håller med om att man kanske kan skippa biologiskt filter. Då kommer hela kväveprocessen att ske i botten som då blir anaerobisk. Då kliver lite andra bakterie spelare in på planen.
                                Hej, tack för förklaringen och länken. I resonemanget hängde jag nog med åtminstone i början, men det som stod i länken var nytt för mig. Riktig intressant. Det där ed kolcykeln är jag inte helt hundra på att jag förstod rätt.

                                Ja vattnet är bra att förbereda innan. Jag bytte med vatten som hade liknande värden som det som redan fanns akvariet, fast det var renare då. Men om nitrifikationen ändå kan fungera så kan väl biologisk filtrering vara bra, speciellt om man inte har något speciellt bottenmaterial. Man kan klara sig utan med, det är ju en del som gör, jag är inte speciellt kunnig på det där med filter till exempel. Nåja, bra information.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...