12 l räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    12 l räkkar

    Karet har ju varit i gång nu i ett år till sommaren, så det är ju inte precis nytt. Men så småningom ska en ny skape fixas och lite liknande, och så är det ju alltid kul att ha en tråd där man kan skriva lite om vad som händer i karet

    Det är alltså 12 l, och väääldigt gammalt. Köptes på loppis för inte många slantar alls

    Tomt kar

    Klicka på bilden för större version

Namn: kare.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,2 KB
ID: 2181574

    Nystartat

    Klicka på bilden för större version

Namn: P5160113.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,3 KB
ID: 2181575

    Såhär ser det ut nu

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,5 KB
ID: 2181576

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0032.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,3 KB
ID: 2181577

    Lite har hänt, men inte så mycket, i princip står det bara och går för sig själv. Det kräver i princip ingen skötsel
    Enda som görs är ett litet litet vattenbyte på någon liter varje vecka, samt att fylla på det som dunstat. Växterna växer, inga räkor dör och jag har aldrig behövt skrapa några alger från rutorna!

    Enda problemet jag har haft var att räklingarna inte ville överleva, men sedan jag började med vattenberedingsmedel även i det här karet har jag fått många småttingar också

    Eftersom karet inte är så stort kan man ju inte ha hur många räkor som helst där, så igår var jag med 20+ räklingar till akvarieaffären. Trots det så syns det inte att det skulle ha minskat i räklingsmängden något, så jag har tydligen fler än jag trodde Blir att ta en ny infångarrunda någon dag och skicka iväg ett nytt gäng till butiken
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    snajdigt.
    har du filter på det?
    själv har jag ett 6 liters på jobbet med räkor. Det funkar fint sedan 1.5 månad. Det funkade även bra över sommaren - men hösten, med filterbyte, gav en prövning. Jag har nu testat tre sorters filter. 1) Bottenfilter (kass), (2) egen modd av delar av bottenfilter + trädgårdsslang + tvättsvamp (funkade fint ) (3) påhängsfilter för 30 liter(funkar fint; peppar peppar).

    Jag gillar definitivt den old-school designen som ett gammalt akvarie ger. Ser jag ett på loppis lär jag slå till. Själv har jag gjort en teakställning runt mitt. Men d¨gilar jag 50-tal också. Teaken kosta mer än såväl akvarium som räkor... Får se om jag fixarbiler på det en av de där dagarna....

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Ursprungligen postat av fisheye
      snajdigt.
      har du filter på det?
      själv har jag ett 6 liters på jobbet med räkor. Det funkar fint sedan 1.5 månad. Det funkade även bra över sommaren - men hösten, med filterbyte, gav en prövning. Jag har nu testat tre sorters filter. 1) Bottenfilter (kass), (2) egen modd av delar av bottenfilter + trädgårdsslang + tvättsvamp (funkade fint ) (3) påhängsfilter för 30 liter(funkar fint; peppar peppar).

      Jag gillar definitivt den old-school designen som ett gammalt akvarie ger. Ser jag ett på loppis lär jag slå till. Själv har jag gjort en teakställning runt mitt. Men d¨gilar jag 50-tal också. Teaken kosta mer än såväl akvarium som räkor... Får se om jag fixarbiler på det en av de där dagarna....
      Visa gärna bild! Filter är något chingchong billi-filter, men det funkar bra Nackdelen är att det är så stort (eller är det karet som är litet?) så det går inte direkt att gömma, men räkorna gillar att sitta och pilla på det

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Grejjade lite i karet ikväll, men visar bilder när det fått sätta sig lite Attans vad det ska va svårt att fota i den här burken också, ljuset blir helt konstigt och det är snyggare i verkligheten än på bild

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Just ja, jag skulle ju lägga upp lite bilder!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • ali_fish
            • March 2011
            • 161

            #6
            vad är räkor bra i akvariet.
            om dom lägger ägg i akvariet kommer andra fiskar äta upp deras ägg?

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Tja, jag har dem för att jag tycker att de är fina... Men de är bra städare, äter upp överbliven fiskmat och döda växtdelar och så.
              De lägger inte ägg, utan bär sin rom under magen tills räklingarna (deras ungar) kläcks. Har man fisk med räkor är sannoliketen att få se några räklingar inte så stor efterom fiskarna kommer att äta upp dem. Räkorna kommer också mest att hålla sig gömda.

              Kommentar

              • ali_fish
                • March 2011
                • 161

                #8
                vilka fiskar äter upp räkor jag har scalare, guppy, pakistanbotia, Sorgmanteltetra och ancistrus

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  scalarerna kommer att äta upp även vuxna räkor, de andra kommer att åtminstone äta upp räklingarna

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Vill man ha räkor är det bäst att ha dem i ett eget akvarium

                    Kommentar

                    • ali_fish
                      • March 2011
                      • 161

                      #11
                      Är inte artmeia räkor??

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        artemia är små kräftdjur

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Ikväll flyttade också räkkaret hem. Eftersom det är så litet så tömde jag det inte ens, utan såhär körde jag med det i famnen ca 90 km Uppfyllt igen, passade samtidigt på att ansa bort en hel del av mossan.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P5050049.JPG
Visningar: 1
Storlek: 413,5 KB
ID: 2133488

                          Antal invånare just nu? Tja... har sålt ca 45 räklingar till djuraffären, och har fortfarande ett 20-tal kvar + de 8 ursprungliga. När det börjar bli trångt igen kommer en del av de sämst (sämre än alla andra?) räklingarna att få flytta över till Asien-karet på prov.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P5050053.JPG
Visningar: 1
Storlek: 442,0 KB
ID: 2133489

                          Kommentar

                          • pernilla78
                            • November 2010
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            Karet har ju varit i gång nu i ett år till sommaren, så det är ju inte precis nytt. Men så småningom ska en ny skape fixas och lite liknande, och så är det ju alltid kul att ha en tråd där man kan skriva lite om vad som händer i karet

                            Det är alltså 12 l, och väääldigt gammalt. Köptes på loppis för inte många slantar alls

                            Tomt kar

                            [ATTACH=CONFIG]42369[/ATTACH]

                            Nystartat

                            [ATTACH=CONFIG]42370[/ATTACH]

                            Såhär ser det ut nu

                            [ATTACH=CONFIG]42371[/ATTACH]

                            [ATTACH=CONFIG]42372[/ATTACH]

                            Lite har hänt, men inte så mycket, i princip står det bara och går för sig själv. Det kräver i princip ingen skötsel
                            Enda som görs är ett litet litet vattenbyte på någon liter varje vecka, samt att fylla på det som dunstat. Växterna växer, inga räkor dör och jag har aldrig behövt skrapa några alger från rutorna!

                            Enda problemet jag har haft var att räklingarna inte ville överleva, men sedan jag började med vattenberedingsmedel även i det här karet har jag fått många småttingar också

                            Eftersom karet inte är så stort kan man ju inte ha hur många räkor som helst där, så igår var jag med 20+ räklingar till akvarieaffären. Trots det så syns det inte att det skulle ha minskat i räklingsmängden något, så jag har tydligen fler än jag trodde Blir att ta en ny infångarrunda någon dag och skicka iväg ett nytt gäng till butiken
                            vad för vattenberedningsmedel har du i te räkorna
                            corydoras ancistrus äppelsnäckor
                            segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                            310 L SA
                            10 L nano räkkar med white pearl

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Ursprungligen postat av pernilla78
                              vad för vattenberedningsmedel har du i te räkorna
                              Easy Life FFM

                              Kommentar

                              Arbetssätt...