54 l svartvatten - experiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Ursprungligen postat av Caj
    Hej, tack för förklaringen och länken. I resonemanget hängde jag nog med åtminstone i början, men det som stod i länken var nytt för mig. Riktig intressant. Det där ed kolcykeln är jag inte helt hundra på att jag förstod rätt.

    Ja vattnet är bra att förbereda innan. Jag bytte med vatten som hade liknande värden som det som redan fanns akvariet, fast det var renare då. Men om nitrifikationen ändå kan fungera så kan väl biologisk filtrering vara bra, speciellt om man inte har något speciellt bottenmaterial. Man kan klara sig utan med, det är ju en del som gör, jag är inte speciellt kunnig på det där med filter till exempel. Nåja, bra information.
    Hej,
    Det där med olika cyklar är ordentligt lurigt. I bland tror man att man vet och så blir man direkt motbevisad. Men låt oss säga så här att Kol, Kväve och kanske Fosfor påverkar varandra. I ett akvarium går sällan dessa runt utan vi avbryter någonstans mitt i. Exempelvis när vi byter vatten, rengör filter och tar bort växter.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #77
      Ursprungligen postat av bossep
      Hmm, kanske du blandat ihop Kh och gH?
      Inte enligt stickorna i alla fall! Är det konstiga värden?

      Kommentar

      • Caj
        • October 2010
        • 88

        #78
        Ursprungligen postat av bossep
        Hej,
        Det där med olika cyklar är ordentligt lurigt. I bland tror man att man vet och så blir man direkt motbevisad. Men låt oss säga så här att Kol, Kväve och kanske Fosfor påverkar varandra. I ett akvarium går sällan dessa runt utan vi avbryter någonstans mitt i. Exempelvis när vi byter vatten, rengör filter och tar bort växter.
        Jo det är ju så mycket som kan påverka, men det borde väl vara så som du förklarade.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #79
          Det tar sig! Fortfarande väldigt taskiga bilder, vattnet är mycket klarare i verkligheten än vad det ser ut på bilderna och så har jag fortfarande inte lyckats ta en bild om INTE blir suddig...

          Vattnet har alltså klarnat betydligt och pH:t håller sig på tidigare sagda 6,2 (nånstans mellan 6,5 och 6) Vad tror ni om fisk i veckan?

          Nyare bilder:

          Klicka på bilden för större version

Namn: P5010002.JPG
Visningar: 1
Storlek: 456,8 KB
ID: 2133427 Klicka på bilden för större version

Namn: P5010005.JPG
Visningar: 1
Storlek: 455,4 KB
ID: 2133428

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #80
            Kameran får svårt med svartvatten men jag tycker inte det gör något på bilderna då de är riktig läckra!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #81
              Ursprungligen postat av Miliimli
              Det tar sig! Fortfarande väldigt taskiga bilder, vattnet är mycket klarare i verkligheten än vad det ser ut på bilderna och så har jag fortfarande inte lyckats ta en bild om INTE blir suddig...

              Vattnet har alltså klarnat betydligt och pH:t håller sig på tidigare sagda 6,2 (nånstans mellan 6,5 och 6) Vad tror ni om fisk i veckan?

              Nyare bilder:

              [ATTACH=CONFIG]44532[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44533[/ATTACH]
              Det börjar se riktigt fint ut. Släpp du i lite fisk!
              Ursprungligen postat av Miliimli
              Inte enligt stickorna i alla fall! Är det konstiga värden?
              Ja Gh totalhårdheten borde vara högre än KH Karbonathårdheten. Den senare borde vara del av den första.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #82
                Ursprungligen postat av bossep
                Det börjar se riktigt fint ut. Släpp du i lite fisk!
                Ska se om jag hinner in till stan efter jobbet i morgon då!

                Ursprungligen postat av bossep
                Ja Gh totalhårdheten borde vara högre än KH Karbonathårdheten. Den senare borde vara del av den första.
                Hmm, okej.. Visar väl bara hur pålitliga sticktester är då eller!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #83
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Ska se om jag hinner in till stan efter jobbet i morgon då!



                  Hmm, okej.. Visar väl bara hur pålitliga sticktester är då eller!
                  Man skall se sticktester och en del dropp tester ungefär som trafik signaler. Grönt, rött och gult mitt i om dom är bra.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #84
                    Ska bli kul att få lite rörelse i karet nu! Jag älskar det, men mor min tyckte inte direkt att det var så fint.. Smaken är olika tycks det

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #85
                      Ska bli kul att få lite rörelse i karet nu! Jag älskar det, men mor min tyckte inte direkt att det var så fint.. Smaken är olika tycks det
                      dom som inte vet att det ska se ut så kan nog ta det för ett "sunkigt" kar
                      jag tycker att det är och kommer bli jättefint

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #86
                        Tackar Jag har det här och 100 l att stå bredvid varandra på en avsats i trappan ner till källaren, är egentligen en del av stenfoten de står på (så hålla ska det! ) och de råkade nu bli placerade så att det är det här karet man ser först, för att se 100 l måste man gå ner, så mor började tycka att jag måste svänga på dem så att det är det "finare" karet som syns om vi råkar få främmande

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #87
                          Ursprungligen postat av Miliimli
                          Tackar Jag har det här och 100 l att stå bredvid varandra på en avsats i trappan ner till källaren, är egentligen en del av stenfoten de står på (så hålla ska det! ) och de råkade nu bli placerade så att det är det här karet man ser först, för att se 100 l måste man gå ner, så mor började tycka att jag måste svänga på dem så att det är det "finare" karet som syns om vi råkar få främmande
                          Mor din får hia sig lite! Det här karet kommer att bli kanon snyggt när det satt sig!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #88
                            Tackar Jag har det här och 100 l att stå bredvid varandra på en avsats i trappan ner till källaren, är egentligen en del av stenfoten de står på (så hålla ska det! ) och de råkade nu bli placerade så att det är det här karet man ser först, för att se 100 l måste man gå ner, så mor började tycka att jag måste svänga på dem så att det är det "finare" karet som syns om vi råkar få främmande
                            ja då är det bara att tömma och flytta dom igen

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #89
                              Eeller så inte!

                              Annars funderar jag lite på skräpsnäckor. Sandsnäckorna hade gärna fått kravla runt i sanden även i det här karet, men deras skal lär ju inte gilla surhetsgraden.. Slänga i eller icke?

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Ursprungligen postat av Miliimli
                                Eeller så inte!

                                Annars funderar jag lite på skräpsnäckor. Sandsnäckorna hade gärna fått kravla runt i sanden även i det här karet, men deras skal lär ju inte gilla surhetsgraden.. Slänga i eller icke?
                                Varför inte ett stim pansarmalar?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...