"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    4-5-6 april? Ja man får väl masa sig dit..hela 15min
    Nä men dit ska jag, även om sötsidan av hobbyn börjat svacka en del. Har ett kar kvar, 240L. + 140L salt

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Bara älskar att se dina filmer och bilder. De är verkligen en fantastisk inspiration
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av freddi36
        4-5-6 april? Ja man får väl masa sig dit..hela 15min
        Nä men dit ska jag, även om sötsidan av hobbyn börjat svacka en del. Har ett kar kvar, 240L. + 140L salt
        Gott, då ses vi säkert

        Ursprungligen postat av HWH
        Bara älskar att se dina filmer och bilder. De är verkligen en fantastisk inspiration
        Tack så mycket! Värmer mig inombords
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ja nu börjar inspirationen komma tillbaka och det är skönt!

          Jag har gjort om mitt allra minsta kar i helgen, jag rotade i skåpen och då hittade jag 4 påsar med svarta stenar i olika storlekar från Amtra som jag köpte på mig i Tyskland och sen blivit liggandes, men nu har jag använt en femtedel av vad jag har hemma, tänk att man är en sån shoppoholic att jag inte inse vad jag kommer att använda.. men är det rea, så är det rea

          I det minsta karet, ett Dennerle 30 liters, är det röda körsbärsräkor i och mina ungfödare, neoheterandia elegans.


          Om en månad så kommer jag att göra iordning mitt ena 220 kar, det med H.Nematopusen, för dessa är sålda och kommer att leveras till Malmö så de skall halvägs tillbaka till Tyskland igen

          Dessa var alldeles för liviga för mig och försökte ta ihjäl allt som jag försökte ha ihop med dem tyvärr.. men nu har jag testat dessa och de är mycket häftiga med för tuffa för min smak.

          Så nu är det till att blicka framåt igen och börja planera en makeover, det är inte fy skam det heller.

          Jag kommer att ha en tanke med att ha nån sorts jordätare där i, antingen en som är grottlekande eller munruvare för mina L200-malar kommer att få komma över dit och det hade varit så synd om eventuell rom kommer att gå åt pga dessa.
          Skulle vilja ha detta karet lite "tomt" tills vi åker till Tyskland så att det finns plats för ev. inköp men om det går som jag vill och känner på mig så har jag snart ett par av mina Perualtum scalarer och då får de två som blir "över" komma till den andra 125 liters kuben och då måste jag flytta det andra "vanliga" scalare-paret till nåt kar tillfälligt och då får det bli detta trots att det är lite för lågt men de är inte så stora än så det går nog bra.
          Inredningen i detta kar kommer att vara fin sand och endast mopanirötter så det kommer att bli en "låg" inredning med höga växter istället, känns bra att bryta av lite mot det andra.


          I det andra 220 karet så leker Laetacarorna men det blir inga yngel och de bolivianska fjärilarna växter på sig och mår bra, där händer inget speciellt utan bara lunkar och puttrar på, precis så som jag önskar

          Sen dog alla mycket fina svärdbärare och guppys i 100 liters karet tyvärr, det var detta, sjukdomarna och en massa tunga långa dagar på jobbet som gjorde att jag tappade sugen rejält. Vet inte än vad det var som hände eller så och tänker inte grotta mer mig i detta heller mer, det är släppt nu och det är som det är. Men jävligt surt var det , det skall ni veta!
          I detta karet är nu mina fina Schabrädesciklider och 7 st corydoras panda och 4 st yngel av guppysarna som klarat sig.

          Laetacaraynglen växer på sig så att det knakar och jag skall plocka hem de som Anders har på uppgödning så att jag har alla hos mig igen, skall bli kul och jag har bestämt mig för att spara en del så att jag kan få mer än ett par för framtiden.

          Det känns skönt att vara på G igen.. även fast allt nu bara "skall vara" och puttra på, det är precis så jag vill ha det inför våren och framför allt sommaren.
          Detta blev en liten sammanställning av vad som är och händer här i "tvättstugan" ( jag har bara tre kar i tvättstugan men alla dras över en kam )
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Välkommen tillbaka Pia. Det har verkligen märkts mellan raderna att du (precis som jag blev) blev sänkt av sjukdomarna. Desto härligare att se i texten en glädje och nyfikenhet igen.

            Visst är det läckert när man tar till sig en art som du med Laetocarorna och vill få fler av dem.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Välkommen tillbaka Pia. Det har verkligen märkts mellan raderna att du (precis som jag blev) blev sänkt av sjukdomarna. Desto härligare att se i texten en glädje och nyfikenhet igen.

              Visst är det läckert när man tar till sig en art som du med Laetocarorna och vill få fler av dem.
              Jo, dessa har seglat/simmat in i mitt hjärta rejält så nu när jag har chansen att spara egna yngel så tar jag denna
              Dessa är inte så vanliga men går att få tag på men då kostar lite mer an andra Laetacaror och sen hade jag turen att dessa fick en kull yngel för de skall inte vara speciellt lättlekta men hos mig trycker de ut romkaka var och varannan vecka men efter två dygn så försvinner rommen tyvärr.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Du skulle ju kunna kläcka den i eget kar?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Och jag som trodde det var bilder som var din grej. Men med en så målande text känns bilder helt överflödiga.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Du skulle ju kunna kläcka den i eget kar?
                    Åhnej.. Så roligt skall vi inte ha det tänkt tanken men jag har insett att det blir för mycket jobb och tid som jag inte har.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Och jag som trodde det var bilder som var din grej. Men med en så målande text känns bilder helt överflödiga.
                      Ok... Skall jag skippa fota i helgen då
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ok. Du vill ha yngel. Men inte för många Hmmm
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Jo tack, jag tar gärna yngel men jag vill inte göra nåt som är onaturligt som att dra upp dem från rom, då tycker jag det hela falerar med att jag vill ha mer åt det "naturliga" sättet i min kar och fiskhållning.

                          får jag små yngel som är frisimmande så kan jag tänka mig att flytta en del av dem, för att "hjälpa" till men de jag har nu är har de dragit upp själva.
                          De flyttades när de var ganska stora.
                          Senast redigerad av PiaJo; 24 February 2014, 19:16.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det där låter som en genomsund inställning med en respekt för djurens behov och välmående. Sånt bugar jag för
                            Jag var bara nyfiken (som vanligt)
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Det är bra Johnny, man skall vara nyfiken. På den punkten är vi lika
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Idag vädjade en ensam fisk till mitt ömma modershjärta, den fick komma hem till mig för den såg så fin ut och hade den där blicken man kan kan kalla för " valpögonblicken"- snälla.. jag kan väl få följa med hem , snälla..
                                så visst fick den ensamma bolivianska fjärils-hannen följa med hem
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...