"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Inger H
    Det tro jag också, att dom kommer igen....

    Ja, ju mer man läser - desto klurigare blir det med vissa arter. Man kanske ska skita i att läsa å bara gå på...hur dom funkar i just mitt vatten.
    Om jag återkommer till mina borelliisar, så trivs dom ju utmärkt i vårat vatten - fast tittar jag på andra apisar, som enligt artbeskrivningarna fodrar samma värden som dom, och jag handlar därefter - så går det för det mesta åt pipan, med antingen honorna eller hanarna. Jag kanske bara har otur, eftersom jag alltid måste "köpa grisen i säcken!" Det sista köpet, var Ap.trifasciata (en favvoapis) - där hanen var sketamager och senare dog, men två granna honor är kvar...

    //Inger
    Om jag skall vara ärlig så läser jag inte så mycket om varje fisk jag köper utan jag har ett hum om vad som funkar eller ej
    Sen tror jag inte " att man skall stirra sig blind" på vad varje fisk skall ha för parametrar utan som sagt har man ganska "normala" värden så funkar det och de trivs men sen finns det ju fiskar som kräver så vitt skilda vattenvärden och dessa skall man absolut inte blanda tänker på Tanganyika och Malawi skall man inte ha ihop med SA men det hoppas jag är självklart för de flesta
    Inger, jag tror inte att det var dina vattenvärden som gjorde att tex. Trifisciata-hanne dog utan att han var i så dålig kondis redan från affären och inte klarade omställningen. Istället för att köpa "grisen i säcken" så kan di inte nästa gång du ibe affären ta hem en grupp så att du kan få välja vilka fiskar du vill köpa av tex en apistosort? Finns det ingen Facebook grupp med säljes/bytes uppöver så man kan hjälpas åt med att hitta fisk mm?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Efter att titta till karet som ap. Staecki flyttades över till så blir jag mer och mer säker på att jag gjorde rätt, honorna har fått en lugnare tillvaro redan det verkar som att dessa inte passade att vara 1+2 i ett 100liters utan behövde lite mer plats.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Om jag skall vara ärlig så läser jag inte så mycket om varje fisk jag köper utan jag har ett hum om vad som funkar eller ej
        Sen tror jag inte " att man skall stirra sig blind" på vad varje fisk skall ha för parametrar utan som sagt har man ganska "normala" värden så funkar det och de trivs men sen finns det ju fiskar som kräver så vitt skilda vattenvärden och dessa skall man absolut inte blanda tänker på Tanganyika och Malawi skall man inte ha ihop med SA men det hoppas jag är självklart för de flesta
        Inger, jag tror inte att det var dina vattenvärden som gjorde att tex. Trifisciata-hanne dog utan att han var i så dålig kondis redan från affären och inte klarade omställningen. Istället för att köpa "grisen i säcken" så kan di inte nästa gång du ibe affären ta hem en grupp så att du kan få välja vilka fiskar du vill köpa av tex en apistosort? Finns det ingen Facebook grupp med säljes/bytes uppöver så man kan hjälpas åt med att hitta fisk mm?
        Jag tror inte heller att det beror på mitt vattnet, att vissa fiskar dör - men kanske vissa är mer kräsna än andra, hur dom klarar transporter och så. Inredningsmässigt borde ju i alla fall apisarna trivas och inte gå och dö titt som tätt.
        Samma sak hände ju med Pelvicachromis T där den snygga hanen dog, beställde en ny - och han gick samma väg.
        Nää, mig veterligt finns det ingen FB-grupp uppöver...bara jag.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag tror inte heller att det beror på mitt vattnet, att vissa fiskar dör - men kanske vissa är mer kräsna än andra, hur dom klarar transporter och så. Inredningsmässigt borde ju i alla fall apisarna trivas och inte gå och dö titt som tätt.
          Samma sak hände ju med Pelvicachromis T där den snygga hanen dog, beställde en ny - och han gick samma väg.
          Nää, mig veterligt finns det ingen FB-grupp uppöver...bara jag.

          //Inger
          jo, det är sant att vissa fiskar kräver mer och är kinkigare och mer transportkänsliga men klarar du diskus så..
          Apropå, transporter.. Tänk då på hur nojig jag är när man köpt fiskar i Tyskland och hela den transportvägen hem
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Även jag har haft lite otur med mina apistos, vissa arter har inte trivts alls, nu äger jag inga apistos längre iofs. Dom som fungerade bäst hos mig var borellii "opal". När affären sa att dom ahde haft flera kunder som klagat samt att dom själva hade lite svårt med apistos så kom tanken upp att antingen var leverantören kass, eller så var det något med vattnet i området. Ingen annan fisk påverkades så jag gissar på levernatören.

            Nu äger jag ju lite känsligare fisk igen, chokladhuramis, och dom stortrivs. Visserligen byter jag oftast vatten med osmosvatten (rent H2O) men jag tror ändå att vattnet i karnen skulle duga finfint. Precis som Pia säger tror jag inte heller man ska bry sig allt för mycket, sålänge man inte ahr några riktigt känsliga eller svåra arter

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Idag har jag köpt torv, en säck på 80 liter så den har jag nog i flera år
              skall blötlägga en del så jag kan ha i lite sånt vatten vid vattenbytena och så skall det ligga torv på botten i Mats-kuben och i karet sär jag har mina apistogramma eremnopyge , tror det kan bli bra
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Ska du urlaka den du ska ha som bottenmatrial? Tänk på den plötsliga pH droppen som sker med mycket torv

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av freddi36
                  Ska du urlaka den du ska ha som bottenmatrial? Tänk på den plötsliga pH droppen som sker med mycket torv
                  Jepp, tänkte laka ur lite och sen skall jag ha bara lite ovanpå sanden så att de har lite att gå och plocka i
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Blir mumma för cikliderna

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ja, jag hoppas det
                      nu tog jag en hink till 30% med torv och fyllde på med vatten och vilken gagga det blev.. Sjunker torven till botten sen när det blir vattenmättad eller behöver jag sila för att få "rent" vatten för att ha till vattenbytena?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Det brukar bli som ett "damm" på ytan. Och sen som en lerig massa på botten. Blanda runt i hinken ordentligt så all luft försvinner. Det som inte sjunkit (dammet) får man sen ta bort med en håv eller nåt för det sätter snabbt igen filterna.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          Det brukar bli som ett "damm" på ytan. Och sen som en lerig massa på botten. Blanda runt i hinken ordentligt så all luft försvinner. Det som inte sjunkit (dammet) får man sen ta bort med en håv eller nåt för det sätter snabbt igen filterna.
                          Tack, då vet jag kan sila vattnet genom en tshirt eller nåt då
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Ja precis
                            Tänk på också, att om du ska ha torv på botten så måste du nog blötlägga den torven också för att få den att sjunka i karet direkt. Annars finns risken att mycket inte sjunker, flyter kring och fastnar i filtert dirket

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              Ja precis
                              Tänk på också, att om du ska ha torv på botten så måste du nog blötlägga den torven också för att få den att sjunka i karet direkt. Annars finns risken att mycket inte sjunker, flyter kring och fastnar i filtert dirket
                              Den ligger redan i blöt och förbereds tänkte "slå två flugor i en smäll" och både blötlägga och sen ta det vattnet för att ha till vattenbytena..
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                Jaha

                                Kommentar

                                Arbetssätt...