"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    joo, jag vet.. jag har plats men jag har en sambo som inte är lika intresserad som jag.... men han går att bearbetas, har gjort det förr
    Ja, det är tur att man inte riktigt har detta "problem". Det handlar såklart i mångt och mycket om att ge och ta, att tillåta varandra ha och utöva "sin grej". I de flesta fall har man ju karen på ställen som skall delas av två eller fler - då är det jättebra om man kan få ha en egen spejs att hålla till på, som exempelvis min akvariestuga - och i ditt fall, Pia, tvättstugan - där är han inte så ofta, va?

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, det är tur att man inte riktigt har detta "problem". Det handlar såklart i mångt och mycket om att ge och ta, att tillåta varandra ha och utöva "sin grej". I de flesta fall har man ju karen på ställen som skall delas av två eller fler - då är det jättebra om man kan få ha en egen spejs att hålla till på, som exempelvis min akvariestuga - och i ditt fall, Pia, tvättstugan - där är han inte så ofta, va?
      Det är så sant, jag har en underbar sambo som låter mig "hållas" och säger inte så mycket om detta heller utan bara hjälper mig med bakgrunder och annat tekniskt fix Sen vill jag ju faktiskt hålla mina kar där det inte "drabbar" resten av huset så mycket och då är tvättstugan och förådet (mindre snyggt) men vad faskiken det gör inget. För min del för det är väldigt bra för desssa utrymmen tål vattenspill och annat som hör med akvarieskötsel att göra. Sen har jag ju två kar i hallen som är mer - för syns skull Gobben är rätt mycket i tvättstugan han med, tvätt delar vi nog 50/50 på men jag tar längre tid på mig där inne Brukar de inte hitta mig hemma så kollar de bara i tvättstugan eller förrådet
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Det är så sant, jag har en underbar sambo som låter mig "hållas" och säger inte så mycket om detta heller utan bara hjälper mig med bakgrunder och annat tekniskt fix Sen vill jag ju faktiskt hålla mina kar där det inte "drabbar" resten av huset så mycket och då är tvättstugan och förådet (mindre snyggt) men vad faskiken det gör inget. För min del för det är väldigt bra för desssa utrymmen tål vattenspill och annat som hör med akvarieskötsel att göra. Sen har jag ju två kar i hallen som är mer - för syns skull Gobben är rätt mycket i tvättstugan han med, tvätt delar vi nog 50/50 på men jag tar längre tid på mig där inne Brukar de inte hitta mig hemma så kollar de bara i tvättstugan eller förrådet
        Japp, jag vet - gobben din är hur najs som helst! Jag tycker du har fixat en jädra bra lösning i tvättsugan - och visst är det gôtt att göra andra grejer än att bara tvätta i tvättstugan..?

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Japp, jag vet - gobben din är hur najs som helst! Jag tycker du har fixat en jädra bra lösning i tvättsugan - och visst är det gôtt att göra andra grejer än att bara tvätta i tvättstugan..?
          Helt klart mycket roligare att tvätta numera Sen funderar jag fortfarnade på att byta ut min 60-Dennerlekub mot ett kar som har måtten 60 långt,45 djupt och 45 högt för då passar det in bätrre utseendemässig med de andra karens mått och vad som max får plats på bänken
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Helt klart mycket roligare att tvätta numera Sen funderar jag fortfarnade på att byta ut min 60-Dennerlekub mot ett kar som har måtten 60 långt,45 djupt och 45 högt för då passar det in bätrre utseendemässig med de andra karens mått och vad som max får plats på bänken
            Kan tro det!
            Ja, det är väl ingen dum idé med ett sådant kar - kör på!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Tror det kan bli ett bra ap-kar då det har ganska mycket bottenyta Jag kanske kan få tummen ur till efter sommaren och fixat detta Det bästa av allt är ju att jag har en ramp, filter och bakgrund till övers så det är ju liksom bara själva karet som fattas
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Tror det kan bli ett bra ap-kar då det har ganska mycket bottenyta Jag kanske kan få tummen ur till efter sommaren och fixat detta Det bästa av allt är ju att jag har en ramp, filter och bakgrund till övers så det är ju liksom bara själva karet som fattas
                Ja, är det bara en tumme som skall ploppa ur så skall det väl fixa sig - för min del är ju hela armen uppkörd...
                Jävlar vad med grejer det är att fixa innan man får sätta igång med de viktiga grejerna.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, är det bara en tumme som skall ploppa ur så skall det väl fixa sig - för min del är ju hela armen uppkörd...
                  Jävlar vad med grejer det är att fixa innan man får sätta igång med de viktiga grejerna.
                  ett steg närmare, ett steg närmare - du får tänka så här i varje spadtag, spik som slås i eller vad det än är som skall göras för att drömmen skall kunna förvekligas och uppfyllas
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    Mors du kör dina kar i tvättstugan fortfarande? Jätte kul o se att du driver tråden vidare! Jag har kvar min räk burk i källaren och stor karet har blivit av med scalarerna döda lika så nyckelhålen sista eliottin mår ingen vidare den heller vet inte vad jag gör för fel har aldrig haft fisk död i denna om fattningen..... Börjar att tappa modet.
                    Senast redigerad av Mick13; 23 April 2013, 20:19.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Japp, jag har kvar mina kar i tvättstugan
                      Jag försöker driva tråden vidare, använder den som både "komihåg" och som blogg-typ.. försöker så länge det finns intresse att läsa och kika på bilderna jag lägger ut men det blir mindre och mindre kommentarer från "nya" personer så vet inte hur många "tillkomna tittare" det är som är intresserade längre.
                      Senast redigerad av PiaJo; 24 April 2013, 07:21.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Japp, jag har kvar mina kar i tvättstugan
                        Jag försöker driva tråden vidare, använder den som både "komihåg" och som blogg-typ.. försöker så länge det finns intresse att läsa och kika på bilderna jag lägger ut men det blir mindre och mindre kommentarer så vet inte hur många det är som är intresserade längre.
                        Bara så du vet Pia - jag läser alltid din tråd, men är nog lite dålig på att kommentera. Tror nog minsann, att Pia å Inger är dom som är dom mest "surriga" - kanske folk tröttnar på oss. Fast vi fortsätter vårat surr - dels, som du säger blir det som en blogg, å det är kul för en själv att gå tillbaka och läsa...så vi fortsätter.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Bara så du vet Pia - jag läser alltid din tråd, men är nog lite dålig på att kommentera. Tror nog minsann, att Pia å Inger är dom som är dom mest "surriga" - kanske folk tröttnar på oss. Fast vi fortsätter vårat surr - dels, som du säger blir det som en blogg, å det är kul för en själv att gå tillbaka och läsa...så vi fortsätter.

                          //Inger
                          Ja, de kanske gör det... tröttnar på oss och tänker - ja vad har hon skrivit för trams nu då?? Men jag fortsätter skriva iallafall
                          Sen blev det lite fel i texten som jag skrev... tro verkligen inte att jag är ute efter att få så många kommentarer som möjligt utan jag skriver ju en del för mig själv ( bloggdelen) och sen har jag ju en del frågor som "ploppar upp" på vägen Och sen är det ju kul att få visa alla dessa foton som jag knäpper av, jag håller ju på att tränar på att fota
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tror att mycket av bristen på respons i trådarna är att många inte ser sig så kunniga som de är och att det då inte finns ett skäl att kommentera. Man tycker kanske det mesta är sagt etc. Det gör att många av de som lyfter Zoopet som du Pia och många andra ofta får alldeles för lite respons. Sedan går det ju inte att själv bedöma om det man skriver är intressant eller inte för andra. Är det dessutom knäpptyst då blir det ju lite som att man sitter i ett rum och pratar för sig själv. Kan ibland känna mig fånig i min tråd då jag svarar på mina egna frågor. Men tittar du hur många som klickat på din tråd så ser du att du har en massa läsare. Men responsen är ju det som tryggar en själv. Det som gör att man utvecklas och stimuleras.
                            I mina ögon har du en hög kvalité på text och bilder och tror du och många andra skulle kunna sluta att tro att tystnad är samma sak som ointresse. Att du och många andra kanske inte behöver be om ursäkt för att man inte skriver tillräckligt intressant eller lockande. Utan att man skriver för att man har lust och att det är roligt att dela med sig av sina tankar.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, det här ämnet har ju ploppat upp åtskilliga gånger genom åren.
                              Inte minst jag själv har många gånger tappat sugen - kanske inte så mycket för att folk inte har tittat eller kommenterat i mina trådar (stugtråden ökar ju i antal "tittare" trots att jag inte uppdaterar med något nu för tiden - finns inget ännu att uppdatera om, men det kommer).
                              Det handlar för min del mer om det faktum att man kan skriva ganska utförliga svar på folks frågor, som i stort sett negligeras helt och hållet. Det där är en grej som många gånger känns väldigt otacksamt - och därför slutar man ju med sådant också.

                              Jag har sett ett antal trådar på senare tid där ett längre, mer ingående svar - enligt mig - skulle behövas för att reda ut vissa begrepp och få frågeställaren att kanske tänka i lite andra banor. Men helt amatörmässiga tips och råd verkar vara de mest "sköna" att få på sina frågor - då går det så mycket lättare och snabbare att lösa problemen. Så, trots att det riktigt kliar i fingrarna och lusten att svara på en fråga eller något problem verkligen finns där, skippar jag detta allt mer - det är liksom ingen idé att försöka. Bättre då att klantiga råd får spela ut sin roll, för då lär sig den oerfarne akvaristen "the hard way" - precis som det egentligen skall vara!

                              Jag håller med Bluewing i inlägget ovan - och jag tänker själv på att jag är sparsam med kommentarer i hans trådar, därför att jag inte har någon direkt kunskap om alger, gödning o.s.v. Däremot borde jag ha kommenterat de otroligt fina bilderna på karen som Bluewing visat på senare tid - slappt och slarvigt av mig!

                              Ja, Pia, det är som många har sagt tidigare - kolla bara på antalet läsare av din tråd, så ser du att det finns ett stort intresse att följa det du hittar på. Så fortsätt bara att mata på - vi är många som diggar det du gör!

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Som Zoopet-nybörjare och akvarie dito så vill jag flika in en sak. Man ser ganska snabbt vilka som är Zoopet "kungarna", dvs gamla rävar som kan mycket och som alla verka känna varandra. Det blir nog lätt så att man känner att man inte tillför tråden något med en kommentar om ett fint foto när man inte är "någon". Man vill på något sätt inte tränga sig på i en sluten grupp.

                                Dessutom är det väl ganska naturligt att man som nybörjare har mest frågor i början och inte så många svar. Det gör det än svårare att svara i en tråd. Och när man väl gör det för man tycker sig börja få ett hum så blir det ju självklart väldigt korta svar. Därför behövs sådana som Mats, som faktisk skriver hela bilden och inte bara quick fixen. Så finns de dem som Hannescs, som man inser ganska snabbt, verkligen svarar på alla våra korkade nybörjarfrågor på ett kort, men relevant sätt. Så finns det ju alltid de som svarar med en länk och på ett lite dumförklarande sätt säger: har du inte läst här?

                                När det gäller projekttrådarna är det för mig lite av höjdpunkten med hela forumet. Jag satt en hel kväll och läste "Akvariestugan" från början. Och det är lika kul att det bara är trådstartaren själv som svamlar om tankar och idéer, det blir ju som en blogg. Väldigt kul att läsa, men kanske inte så mycket att kommentera. Och att hoppa in i en tråd på inlägg 3000 är svårt. Just för detta med att man inte vill tränga sig på. Nu gör jag ju det i alla fall, men man är ju alltid osäker. Alla grupperingar i samhället har ju oskrivna regler som man inte har kläm på när man kommer utifrån.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...