"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    hrm, trodde ni killar var vana vid detta... ( jag och min fantasi tänkte nåt helt annat..)

    Skämt åtsido, tack!

    Aaaa... på bild alltså!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Skall bli gott att komma hem om en stund och kolla till karet, inte för att jag tror det har hänt nåt utan bara för att sätta mig en stund bara slappa lite framför karet/karen
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Skall bli gott att komma hem om en stund och kolla till karet, inte för att jag tror det har hänt nåt utan bara för att sätta mig en stund bara slappa lite framför karet/karen
        För min egen del skall det bli riktigt skönt att sätta sig och titta in i det tomma hörnet där kuben stod och låta fantasin skena iväg om kommande stordåd!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          För min egen del skall det bli riktigt skönt att sätta sig och titta in i det tomma hörnet där kuben stod och låta fantasin skena iväg om kommande stordåd!
          Ursch, vad tråkigt det för tillfället... Men kan mycket väl förstå att du drömmer dig bort och längtar till hösten
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Inger H, hon har gjort mig grymt sugen på att skaffa en grupp med Laetacara-sort eller Nyckelhål...kan kanske få tummen ur efter sommaren och måttbeställa det där karet som hade passat sååå bra i tvättstugan.. det blir i såfall ett med måtten 60cm långt, 50 djupt och 45 högt, det borde väl gå att ha en grupp där i som får para ut sig så att jag kanske kan ha ett eller två par där i, eller?
            jag spånar vidare om att ha en grupp med Laetacara men tänkte på om man kan ha nåt mer ihop med dessa, tänker mest på typ frjärilar eller så? Hur är Laetacaran, i vilket skikt av akvariet brukar de vara mest? OM jag skulle få dessa till att leka, kan de freda rommen från tex. tetror?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              Ursprungligen postat av PiaJo
              jag spånar vidare om att ha en grupp med Laetacara men tänkte på om man kan ha nåt mer ihop med dessa, tänker mest på typ frjärilar eller så? Hur är Laetacaran, i vilket skikt av akvariet brukar de vara mest? OM jag skulle få dessa till att leka, kan de freda rommen från tex. tetror?
              Hej!
              Jag har Dorsigerus med fjärilsciklider i 240 liter och det går utmärkt. Lite små reviruppvisningar men inte mer än så. Dorsigerusen är mest i mellersta delen men svävar både ner mot botten och upp till ytan oxå. Tycker dom verkar ganska orädda och nyfikna. Fjärilarna håller sig då mest nedre/mellan-skiktet. Det går rent så bra att jag funderar på att trycka i någon apisto i mitt akvarium oxå....eftersom inga grottor blir beslagtagna av varken dorsigerusen lr fjärilarna så kanske det skulle gå.
              Hur stort är akvariet du skulle ha dom i?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Äggen har de nog inga problem att försvara mot tetror, värre blir det när ynglen blir frismmande. Jag har dock haft ett nyckelhålspar som lyckades föda upp ett litet gäng i mitt 240-liters, vilket är rätt berömvärt, med tanke på sällskapet, som bl.a utgjordes av några Megalechis picta, som for runt som nå´n sorts korsningar mellan bulldozers och dammsugare.

                Nyckelhål kan jag rekommendera, en av mina favoritciklider
                Senast redigerad av Shepard; 07 May 2013, 17:00.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Falconer
                  Hej!
                  Jag har Dorsigerus med fjärilsciklider i 240 liter och det går utmärkt. Lite små reviruppvisningar men inte mer än så. Dorsigerusen är mest i mellersta delen men svävar både ner mot botten och upp till ytan oxå. Tycker dom verkar ganska orädda och nyfikna. Fjärilarna håller sig då mest nedre/mellan-skiktet. Det går rent så bra att jag funderar på att trycka i någon apisto i mitt akvarium oxå....eftersom inga grottor blir beslagtagna av varken dorsigerusen lr fjärilarna så kanske det skulle gå.
                  Hur stort är akvariet du skulle ha dom i?
                  karet blir nog ca. 135 liter i ett kar som är lite mer åt kubformen men jag kan ju alltid tänka om och ha dessa i ett av 220 karen

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Äggen har de nog inga problem att försvara mot tetror, värre blir det när ynglen blir frismmande. Jag har dock haft ett nyckelhålspar som lyckades föda upp ett litet gäng i mitt 240-liters, vilket är rätt berömvärt, med tanke på sällskapet, som bl.a utgjordes av några Megalechis picta, som for runt som nå´n sorts korsningar mellan bulldozers och dammsugare.

                  Nyckelhål kan jag rekommendera, en av mina favoritciklider
                  nyckelhål har vi på jobbet, kan väl dra en håv däri ingen som märker nåt
                  hoppar nog tetror, skulle vara kul med yngel
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    karet blir nog ca. 135 liter i ett kar som är lite mer åt kubformen men jag kan ju alltid tänka om och ha dessa i ett av 220 karen



                    nyckelhål har vi på jobbet, kan väl dra en håv däri ingen som märker nåt
                    hoppar nog tetror, skulle vara kul med yngel
                    Pia, jag rekommenderar verkligen både dorsigeran och nycklarna.
                    Dorsigeran är några jäklar till föräldrar - så himla kul, att se deras yngelvård, i stil med pallettcikliden tycker jag i alla fall. Dom jobbar hela tiden mot "fienden" när dom har yngel. När det gäller mina i alla fall, så har föräldrarna själva käkat upp sina avkommor av någon anledning som jag inte kan klura ut - å nu har dom tagit på sig lekdräkten...igen.
                    Sen nycklarna är ju så himla söta - börjar gilla dessa högryggade mer å mer.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      mmm, jag skall grunna mer om vilken sort jag vill ha, måste ju beställa karet med
                      och sen är jag grymt sugen på att starta/göra om ett kar med mycket växter med asientema, har haft pygmeguramisar och tyckte dessa var häftiga med sitt knorrande ljud och klarblå ögon
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Igår fick jag ett infall så jag köpte 4st pygmeguramisar de fick komma till den lilla 30 liters kuben.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Igår fick jag ett infall så jag köpte 4st pygmeguramisar de fick komma till den lilla 30 liters kuben.
                          Det där med "infall" lättar upp ibland.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            nu får ni banne mig hjälpa mig att hålla tummarna
                            Ap. Atahulpa-honan har jag inte sett på hela dagen och inget vid matningen heller men jag tror inte att hon är dö eller nåt för hon var högst levande och pigg igår med en illgulfärg och så där "svimmande och med sidoläge" så fort hannen kom in närheten... och hannen vaktar stenhård så att svärdbärarna inte kommer i närheten av ena bakre/nederdelen av karet....
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              nu får ni banne mig hjälpa mig att hålla tummarna
                              Ap. Atahulpa-honan har jag inte sett på hela dagen och inget vid matningen heller men jag tror inte att hon är dö eller nåt för hon var högst levande och pigg igår med en illgulfärg och så där "svimmande och med sidoläge" så fort hannen kom in närheten... och hannen vaktar stenhård så att svärdbärarna inte kommer i närheten av ena bakre/nederdelen av karet....
                              Jag håller banne mig alla tummar.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag håller banne mig alla tummar.

                                //Inger
                                Tackar jag för !
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...