"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Inte ett dugg mer än att du mekaniskt får plocka ur alla delar i kvävekedjan. Det är mest en fråga om hur stabilt vatten du har i kranen, och där är det sällan ett problem.

    Jag har relativt lågt Kh i min kran, nu har jag nya rötter och torv i karet och ph rör sig knappt märkvärt.
    jag är ju av den där sorten som aldrig mäter värden så jag har ingen aning vad jag har för kh mm, vet bara att jag har svårt att sänka Ph't då jag testade att sänka och då mätte detta i våras.

    Blir nog några javor i karet men inget som skall vara på planterat i sanden, behöver jag då fundera på det där med kvävekedjan?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Det är då fasiken att man har snöat in på jordätare.. och de som jag skulle vilja ha och passar storleksmässigt är ur gymnogeophagus-släktet de skall ju ha en kallvattensperiod och det fixar inte jag.. Men det får kanske bli nån biotodoma istället då som jag hade tänkt från början
      Senast redigerad av PiaJo; 08 September 2013, 12:41.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Filippa.k
        • May 2013
        • 87

        Väldigt snyggt kar.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Tack! blir nog att det kan bli ganska coolt med en massa rötter och sten, kanske har lite javaormbunkar för att "mjuka" upp det hela lite eller för dölja ev. sågade ytor.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            Låter som en bra idé med bara lite växter.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Jag tror nog att min Apistogramma atahualpa hanne är lagd åt "andra hållet".. Två honor som formligen viker ut sig och bönar och ber om lite uppmärksamhet så fort han kommer i närheten och han bara simmar förbi... reser inte ens på ryggfenan två milli för att visa sig intresserad, han är bara sugen på mat verkar det som..

              ..och sen i det andra karet bredvid så äter inte ens min Apistogramma staecki-hanne, han bara spänner sig och jagar honor som en galning..
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Jag tror nog att min Apistogramma atahualpa hanne är lagd åt "andra hållet".. Två honor som formligen viker ut sig och bönar och ber om lite uppmärksamhet så fort han kommer i närheten och han bara simmar förbi... reser inte ens på ryggfenan två milli för att visa sig intresserad, han är bara sugen på mat verkar det som..

                ..och sen i det andra karet bredvid så äter inte ens min Apistogramma staecki-hanne, han bara spänner sig och jagar honor som en galning..
                Inte i periodisk fas riktigt... Det här är mer regel än undantag... Ordnar sig snart, med lite tålamod.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Inte i periodisk fas riktigt... Det här är mer regel än undantag... Ordnar sig snart, med lite tålamod.
                  Jadå, jag är lugn det är bara så roligt att se dem, de är sådan motpoler just nu

                  har ju andra funderingar för andra kar med men det löser sig det med, skall sova på saken så blir det bra det med
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Jadå, jag är lugn det är bara så roligt att se dem, de är sådan motpoler just nu

                    har ju andra funderingar för andra kar med men det löser sig det med, skall sova på saken så blir det bra det med
                    ... och så har vi snart 90 mil på oss att gagga loss.
                    Jag har också en liten idé om att kanske någon "plastpåse" skall få åka bil till Sverige - skulle ju inte köpa fisk, men fasen vet ändå...

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jag har också en liten idé om att kanske någon "plastpåse" skall få åka bill till Sverige - skulle ju inte köpa fisk, men fasen vet ändå...
                      Hehe, visste väl att du inte skulle kunna hålla dig när jag och Anders skriver inköpslistor
                      Kul!!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Hehe, visste väl att du inte skulle kunna hålla dig när jag och Anders skriver inköpslistor
                        Kul!!
                        Ja, du vet, den där affären där de hade bullat upp ett helt fika-smörgåsbord till kunderna... dom hade så många små knubbiga, härliga ciklider i perfekt kondition - man blir ju sugen, och det står ju ett "räk-kar" och väntar. Har inte sett en enda blå räka, förutom amanosarna, på ett tag - så det karet får nog bli hem för något helt annat - lika bra det!

                        Jävlar vad jag byter vatten i T-karet nu!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Var det affären på "landsbygden" du menade? Kommer inte riktigt ihåg men det ger sig..

                          vad för ciklider, vilken världsdel? Nyfiken i en strut
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jag säger bara Adoketa!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Sa att jag skulle fota kuberna idag men jag orkade inte dra fram nytt batteri till kameran, ligger på laddning så det blev en mobilbild..
                              karet till vänster, detta vattnet är mycket färgat av mopanirötter och det högra är inte klart då roten inte vill sjunka och sen skall ett skumfilter på plats till vänster bortre hörne istället för innerfiltret, väntar på att köpa en luftpump sen så är det klart
                              Håll tillgodo iallafall

                              Oppss.. Glömde ta ur termometern innan jag tog bilden...
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av PiaJo; 10 September 2013, 18:36.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jag säger bara Adoketa!
                                Mmm, de är så jädra snygga
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...