Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av smajlet
    Mycket bra skrivet Har nu läst igenom den och blir det några fjärrilar så får det kanske bli 10st i karet. Eller minst 6 st. Den fisken är så fin får ha i lite små ekgrenar med löv på åxåTack för att du orkade ta dig tid att leta fram ditt inlägg mvh
    Inga problem! Hoppas du kan få den info som behövs.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Japps, då lämnar jag Fjärilsciklider och deras liv och leverne för denna gång.
      Jag önskar alla med fjärilar i sina kar lycka till!

      Sedan vill jag också passa på att önska hela Zoopet-forumet en god helg genom att skicka en liten påskhälsning från en gul påskhöna med sina kycklingar, via en liten filmsnutt.

      Jag drar även in en film på ett Bilbuksyngel.
      Nu börjar formen på ynglen likna en Bilbuk - och jag måste säga att dessa yngel är riktigt kul att studera, speciellt som det är första gången jag har kontinuerliga lekar på denna typ av fisk.
      Det finns två kullar av Bilbuksyngel i nuläget, och jag tror, men är inte säker på, att det möjligtvis kan finnas en tredje kull med pyttesmå rackare djupt inne bland bladen.

      Ha nu en alldeles underbart äggande påskhelg!



      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5972

        Jag uppskattar och tycker mycket om din påskhälsning och fattar vinken, men resten av besökarna får väl fundera ut själva

        Jag brukar hålla mig borta från ord som "söta" när vi pratar om fiskyngel, men dessa bilbukar är nära att få det epitetet.

        Har du kollat upp hur vanligt/ovanlig detta är att få yngel från Bilbukar, jag har inte hör eller läst om det vad jag minns.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Jag uppskattar och tycker mycket om din påskhälsning och fattar vinken, men resten av besökarna får väl fundera ut själva
          Jag brukar hålla mig borta från ord som "söta" när vi pratar om fiskyngel, men dessa bilbukar är nära att få det epitetet.
          Har du kollat upp hur vanligt/ovanlig detta är att få yngel från Bilbukar, jag har inte hör eller läst om det vad jag minns.
          Nej, jag har inte ens funderat på Bilbukars lek tidigare - eller hur vanligt eller ovanligt det kan vara...
          Som vanligt får fiskarna sköta sig själva utan någon större inblandning från min sida, och det tycks fungera hyfsat... och ynglen är sannerligen ”söta”.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Jättefina filmer! Man ser verkligen att bilbuksynglen har vuxit!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Gulliga och söta ynglingar, ha en fin påsk du med Mats

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Bilbuksyngel är häftigt måste jag säga!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj C-90, Nando, Inger och ICC. Kul att ni diggade filmerna!

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    Glad påsk! Honan är verkligen gul.
                    Även jag har fått "kycklingar", bågfenssprattlare. Min första ciklidlek utom skalarer för några år sen.

                    Bilbukar är häftiga, aldrig haft men nån gång när de passar in kanske.

                    Och fjärilsartikeln är "sparad" att läsa när barn mm tillåter

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Jenny_E
                      Glad påsk! Honan är verkligen gul.
                      Även jag har fått "kycklingar", bågfenssprattlare. Min första ciklidlek utom skalarer för några år sen.
                      Bilbukar är häftiga, aldrig haft men nån gång när de passar in kanske.
                      Och fjärilsartikeln är "sparad" att läsa när barn mm tillåter
                      Härligt att höra om dina bågfenor!

                      Kul att du sparat artikeln. Den är ju ganska lång så det kan nog vara gôtt att läsa den i lugn och ro.
                      Artikeln finns i det fina AE-Magasinet - en publikation som Bluewing-Johnny var med om att starta.

                      Här är en länk till tidningen och Fjärilsciklid-artikeln (med bilder också).
                      Artikeln om Fjärilsciklider hittar du på sidan 62 i skärmbläddraren, och på sidan 122 i det faktiska magasinets sidhänvisning.
                      Passa på att läsa hela det mycket trevliga och fina magasinet.


                      Kommentar

                      • cambru

                        • September 2008
                        • 209

                        Stort tack för en välskriven artikel och en riktigt glad påskhelg till dig!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av cambru
                          Stort tack för en välskriven artikel och en riktigt glad påskhelg till dig!
                          Härligt att höra!
                          Glad påsk!

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6032

                            Glad påsk!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2E5F25C4-6D2D-4B82-A3EA-2EF90FC2C4B5.jpeg
Visningar: 359
Storlek: 69,3 KB
ID: 2401500

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Projekt typ det på filmen nedan kan jag sitta och förlora mig i.
                                Hade man bara haft degen och utrymmet...

                                5.600L | 1.479US gal (320x175x100h cm) Nature aquarium powered by Aquaflora.This aquarium was scaped last week and it took two days. First day hardscape, sec...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...