Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja tänk vad en rimmande akvarist kan kicka igång hos andra
    Är det stilla i karet? Har den dominanta maffiafamiljen fortfarande total kontroll?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Vad bra ni är! Härlig läsning!
      Tack men du vet vem som lockar fram inspirationen.
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ja tänk vad en rimmande akvarist kan kicka igång hos andra
        Är det stilla i karet? Har den dominanta maffiafamiljen fortfarande total kontroll?
        Ursprungligen postat av Marten88
        Tack men du vet vem som lockar fram inspirationen.

        Ja, det är kul med rim!

        Maffiafamiljen härskar ännu i karet!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag har misstänkt det här scenariot, på ett ungefär.
          Då jag har haft denna typ av ciklider många gånger tidigare, vet jag att det efter en tid blir en sorts "balans" mellan de individer som får tillåtelse att ingå i en grupp, koloni eller vad man nu skall kalla det - och de som resolut blir undanjagade.
          Vad jag blev förvånad över, denna gång, i 540-karet, var den ganska loja inställning de olika parterna hade gentemot varandra - jag menar; parbildning kors och tvärs - inget direkt jagande och ganska fredliga sammankomster titt som tätt... Nja, det där var en bomb som tickade - och någonstans, men jag visste inte hur eller varför, var jag ganska beredd på att; snart så spricker den här milda, lyckliga bubblan!

          Det som är lite överraskande är att det var ett förändrat ljus i karet som triggade igång det hela - så fort spotarna gick igång skedde en markant förändring.
          Jag tittar i karet nu, efter lite matning; enbart lekparet är framme och käkar tillsammans med en hoper yngel, nu spridda precis över hela karet.

          Om de som blivit hunsade kommer fram och ställer sig i neutrala zoner i karet, läs; i hörnena uppe vid ytan, så skall jag givetvis plocka ur dom och placera dessa någon annanstans... Men, det är troligtvis inget som kommer att hända i brådrasket. Till slut blir de antagligen framjagade, eller så förgås de i stensystemet efter en tid - eller en kombination av båda varianterna... Hårda bud i Mellerud - tuffa tag i Prag...

          Kanske fortsätter det så här, eller så ändrar det sig och något nytt händer? Jag tror dock att lekparet har mutat revir ganska kraftigt i detta läget.
          psstt... nu har jag väntat tillräckligt... nu vill jag veta hur det går med lekparet, ynglen och de andra stackarna..
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            psstt... nu har jag väntat tillräckligt... nu vill jag veta hur det går med lekparet, ynglen och de andra stackarna..
            All vår väntan bliver lång...

            Nja, det har egentligen inte hänt så mycket mer. Det första paret, alltså de som har lekt ett par gånger och vars yngel nu spridit sig över hela karet, har tagit över helt!
            Det två mindre "hjälparna" är framme och blir hyfsat accepterade. Men, den envetne som har ett litet revir under en sten härdar ut - och den "partner" som jag trodde skulle bilda ett andra "semipar", har dragit sig undan i stenmassorna - tittar fram ibland, men blir omedelbart undanjagad av paret.
            Sååå... det är en hyfsat stillsam balans nu, men inget jag kan påverka eller göra något åt - det hela får ha sin gång och det är bara att studera karets förhållanden vidare.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              All vår väntan bliver lång...

              Nja, det har egentligen inte hänt så mycket mer. Det första paret, alltså de som har lekt ett par gånger och vars yngel nu spridit sig över hela karet, har tagit över helt!
              Det två mindre "hjälparna" är framme och blir hyfsat accepterade. Men, den envetne som har ett litet revir under en sten härdar ut - och den "partner" som jag trodde skulle bilda ett andra "semipar", har dragit sig undan i stenmassorna - tittar fram ibland, men blir omedelbart undanjagad av paret.
              Sååå... det är en hyfsat stillsam balans nu, men inget jag kan påverka eller göra något åt - det hela får ha sin gång och det är bara att studera karets förhållanden vidare.
              Låter som en riktigt bra reality-såpa
              på nåt (konstigt ) sätt så tycker jag att det är skönt att man ibland inte kan/vill påverka nåt, utan man får helt sonika låta det ha sin gång hur jobbigt det än kan vara emellanåt.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Nu slutar jag inte vara nyfiken...
                hur går det för Dorsigerorna?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Nu slutar jag inte vara nyfiken...
                  hur går det för Dorsigerorna?
                  Det är härligt, Pia!
                  De här sex dorsigerorna är ju pyttesmå, bara yngel nästan - så de har inte gjort något större väsen av sig. Men, två av dom färgar ut ganska ofta och blir svart-röda. Det är förmodligen två små honor, och de håller sig till varsin del av karet.
                  Nu spealr detta inte så stor roll, för hela den här besättningen skall i "storkaret" senare, där de kommer att få fler dorsigeror att gotta sig med.
                  Men jösses vad söta de är!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 October 2013, 23:04.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Gott att höra! skulle vara kul att få en liten liten filmsnutt eller en bild av detta mycket fina karet med
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Thessiell
                      • June 2013
                      • 46

                      Akvariestugan

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Gott att höra! skulle vara kul att få en liten liten filmsnutt eller en bild av detta mycket fina karet med
                      Kan bara hålla med, som man brukar säga, pics or it didn't happen ;-)

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Gott att höra! skulle vara kul att få en liten liten filmsnutt eller en bild av detta mycket fina karet med
                        Ursprungligen postat av Thessiell
                        Kan bara hålla med, som man brukar säga, pics or it didn't happen ;-)
                        Visst, jag skall filma karet igen - att ta foton på dorsigerorna blir nog värre för de är inte still en endaste nanosekund... men en filmsnutt skall de väl kunna synas på.
                        Nu har jag lite annat att göra i helgen, och i detta nu är jag inte hemma - så, vi får se när filmen dyker upp.
                        Under tiden får ni gotta er åt en bild på karet (utan dorsigeror), taget innan vi åkte till Tyskland för några veckor sedan.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Så himla snyggt det är!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Så himla snyggt det är!
                            Jo, det ser la änna gôtt ut... Tänk sedan när man får malla på med sånt här i sektioner, i en större balja... Ja, jädrarns!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jo, det ser la änna gôtt ut... Tänk sedan när man får malla på med sånt här i sektioner, i en större balja... Ja, jädrarns!
                              åhhhh, vad avis jag blir, igen..... jag ställer upp som hantlangare, såna där som Mr. Amano eller Knotten har!
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                åhhhh, vad avis jag blir, igen..... jag ställer upp som hantlangare, såna där som Mr. Amano eller Knotten har!
                                Härligt! Då kan vi ta fikapauser i karet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...