Akvariestugan
Kollaps
X
-
Trist med hannen som dog... men skulle vilja säga en unghanne på bilderna.. men de är görsvåra att se på innan de färgat ut helt.
jag har tyvärr bara mitt par kvar hemma och tre pytteyngel som går i ett annat kar. mitt par fått bara några yngel och verkar som hon inte klara hålla dem vid liv utan blir väldigt stressad av mina sterbaier men när plats finnes så flyttar jag dem till eget kar.
Har även flyttat bort några för många honor av schackbrädorna så hoppas det blir lite lugnare nu i karet
/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
Kommentar
-
Trist med hannen som dog... men skulle vilja säga en unghanne på bilderna.. men de är görsvåra att se på innan de färgat ut helt.
jag har tyvärr bara mitt par kvar hemma och tre pytteyngel som går i ett annat kar. mitt par fått bara några yngel och verkar som hon inte klara hålla dem vid liv utan blir väldigt stressad av mina sterbaier men när plats finnes så flyttar jag dem till eget kar.
Har även flyttat bort några för många honor av schackbrädorna så hoppas det blir lite lugnare nu i karetKommentar
-
Det är så stora områden att risken för inavel är försumbar.
Sedan är det frågan om de faktiskt "väljer" att inte leka med syskon eller egen avkomma... Jag tror inte det.
Kommentar
-
Vad det blir för träslag handlar nog mest om vad som finns att tillgå - och vad som i ett specifikt läge passar in.
I det här senaste karet har det mest blivit Syrén, Häng-Alm och ett stort rotparti (högerhörnet) av okänt träslag, från zoo-shopen.
Jag använder mycket av det som finns i trädgården; Plommon, Päron, Körsbär, Hassel och Syrén. Inga barrträd dock.
Kommentar
-
-
För en tid sedan skrev jag om en idé att låta sötvattenstång (Monoselenium tenetium) sprida sig på botten i en del av karet.
Nu finns två rejäla depåer av denna tång högre upp i karet, men även som "bottentäckare" på högersidan.
Nu har A. paulmuelleri-honan mer eller mindre slutat att vakta sina yngel. Det kan finnas runt 10-15 stycken kvar och dessa yngel har en perfekt miljö i tången, där de kan gömma sig och även finna föda.
Det kanske inte (akvariemässigt) är speciellt vackert, men jag tycker det ser gôtt ut iallafall.
Kommentar
-
För en tid sedan skrev jag om en idé att låta sötvattenstång (Monoselenium tenetium) sprida sig på botten i en del av karet.
Nu finns två rejäla depåer av denna tång högre upp i karet, men även som "bottentäckare" på högersidan.
Nu har A. paulmuelleri-honan mer eller mindre slutat att vakta sina yngel. Det kan finnas runt 10-15 stycken kvar och dessa yngel har en perfekt miljö i tången, där de kan gömma sig och även finna föda.
Det kanske inte (akvariemässigt) är speciellt vackert, men jag tycker det ser gôtt ut iallafall.
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Mycket vackert, i mina ögon.
Dessutom är ju funktionen helt uppenbar, det är i denna "mossa" ynglen lever och överlever i naturen.Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
Kommentar