Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jo, man brukar ju säga; ”Jisses Amalia”, i folkmun.
    Men, det finns en framgångsrik kvinna vid namn Amelia Adamo som bland mycket annat skapat tidningen ”Amelia”, som jag tror finns även i nutid.
    Amelia Adamo är en populär debattör i vardagsmedia, och jag skämtade till en liten smula, ändrade tillropet ”Jesus Amalia” - och drog till med tidningskvinnans namn istället...

    Jag måste nog erkänna att jag är långt över hundra år gammal, och hoppas på ett varsamt överseende.


    Det är ju därför att du är så vis Mats, är man över hundra år så är det bara så

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Trist med hannen som dog... men skulle vilja säga en unghanne på bilderna.. men de är görsvåra att se på innan de färgat ut helt.
      jag har tyvärr bara mitt par kvar hemma och tre pytteyngel som går i ett annat kar. mitt par fått bara några yngel och verkar som hon inte klara hålla dem vid liv utan blir väldigt stressad av mina sterbaier men när plats finnes så flyttar jag dem till eget kar.
      Har även flyttat bort några för många honor av schackbrädorna så hoppas det blir lite lugnare nu i karet
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Det är ju därför att du är så vis Mats, är man över hundra år så är det bara så
        //Inger


        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Trist med hannen som dog... men skulle vilja säga en unghanne på bilderna.. men de är görsvåra att se på innan de färgat ut helt.
          jag har tyvärr bara mitt par kvar hemma och tre pytteyngel som går i ett annat kar. mitt par fått bara några yngel och verkar som hon inte klara hålla dem vid liv utan blir väldigt stressad av mina sterbaier men när plats finnes så flyttar jag dem till eget kar.
          Har även flyttat bort några för många honor av schackbrädorna så hoppas det blir lite lugnare nu i karet
          Gôtt, Pia! Då vet jag läget. Tror att det kan fixa sig - det finns ju några små kanditater.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Mats, känner du till om fiskar i naturen aktivt väljer bort att leka med syskon eller egen avkomma? Har de ens någon uppfattning om sådant alls? Eller det kanske löser sig naturligt i och med att ynglen sprider ut sig och söker upp egna revir en bit bort.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Mats, känner du till om fiskar i naturen aktivt väljer bort att leka med syskon eller egen avkomma? Har de ens någon uppfattning om sådant alls? Eller det kanske löser sig naturligt i och med att ynglen sprider ut sig och söker upp egna revir en bit bort.
              Jag tror att du besvarat frågan själv.
              Det är så stora områden att risken för inavel är försumbar.
              Sedan är det frågan om de faktiskt "väljer" att inte leka med syskon eller egen avkomma... Jag tror inte det.


              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Okej, tack!

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Mats, det är alltid en inspirationskälla när du lägger upp bilder på ditt fina kar. Jag är svag för lite dunkla kar med mycket rötter och skrymslen.

                  Vilka träslag är dina favoriter att använda när du bygger upp stående rotsystem mellan botten och ytan?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Mats, det är alltid en inspirationskälla när du lägger upp bilder på ditt fina kar. Jag är svag för lite dunkla kar med mycket rötter och skrymslen.
                    Vilka träslag är dina favoriter att använda när du bygger upp stående rotsystem mellan botten och ytan?
                    Härligt att höra!
                    Vad det blir för träslag handlar nog mest om vad som finns att tillgå - och vad som i ett specifikt läge passar in.
                    I det här senaste karet har det mest blivit Syrén, Häng-Alm och ett stort rotparti (högerhörnet) av okänt träslag, från zoo-shopen.
                    Jag använder mycket av det som finns i trädgården; Plommon, Päron, Körsbär, Hassel och Syrén. Inga barrträd dock.


                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Kul med så mycket att tillgå i trädgården! Har du dem på "tork" något år först eller?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Kul med så mycket att tillgå i trädgården! Har du dem på "tork" något år först eller?
                        Japps, materialet ligger till sig och blir helt torrt.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 May 2019, 18:27.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          För en tid sedan skrev jag om en idé att låta sötvattenstång (Monoselenium tenetium) sprida sig på botten i en del av karet.
                          Nu finns två rejäla depåer av denna tång högre upp i karet, men även som "bottentäckare" på högersidan.

                          Nu har A. paulmuelleri-honan mer eller mindre slutat att vakta sina yngel. Det kan finnas runt 10-15 stycken kvar och dessa yngel har en perfekt miljö i tången, där de kan gömma sig och även finna föda.
                          Det kanske inte (akvariemässigt) är speciellt vackert, men jag tycker det ser gôtt ut iallafall.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3410.jpg
Visningar: 532
Storlek: 516,1 KB
ID: 2402449

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3412.jpg
Visningar: 480
Storlek: 530,3 KB
ID: 2402450

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3413.jpg
Visningar: 449
Storlek: 463,5 KB
ID: 2402451

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            För en tid sedan skrev jag om en idé att låta sötvattenstång (Monoselenium tenetium) sprida sig på botten i en del av karet.
                            Nu finns två rejäla depåer av denna tång högre upp i karet, men även som "bottentäckare" på högersidan.

                            Nu har A. paulmuelleri-honan mer eller mindre slutat att vakta sina yngel. Det kan finnas runt 10-15 stycken kvar och dessa yngel har en perfekt miljö i tången, där de kan gömma sig och även finna föda.
                            Det kanske inte (akvariemässigt) är speciellt vackert, men jag tycker det ser gôtt ut iallafall.


                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3410.jpg
Visningar: 532
Storlek: 516,1 KB
ID: 2402449

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3412.jpg
Visningar: 480
Storlek: 530,3 KB
ID: 2402450

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3413.jpg
Visningar: 449
Storlek: 463,5 KB
ID: 2402451
                            Akvariemässigt så ser det väldigt kanon ut enligt mig

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Mycket vackert, i mina ögon.

                              Dessutom är ju funktionen helt uppenbar, det är i denna "mossa" ynglen lever och överlever i naturen.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det är fantastiskt fint och funktionellt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...