Den tidigare nämnda mål-posen var riktigt snygg! Påminner något om Shadows Apache-pose, kanske lite för bredbent...
Akvariestugan
Kollaps
X
-
Dessutom blir karet ”självgående” och det enda jag behöver göra är att byta vatten regelbundet.
Så fungerar det nuvarande karet, utan några som helst problem.
Kommentar
-
Jo, att det tillåts ligga ”god mulm” från Catappa-blad och liknande på botten samt en massa småpinnar och annat trädmaterial. Det bildas fina mikroorganismer och karet bygger med tid upp en miljö som gagnar fiskarna.
Dessutom blir karet ”självgående” och det enda jag behöver göra är att byta vatten regelbundet.
Så fungerar det nuvarande karet, utan några som helst problem.
Med vänlig hälsning LindaKommentar
-
I stort sett låter jag denna process starta direkt från början, men det blir mycket lättare och går per automatik när karet, efter några månader cyklat och ”satt sig”.
Kommentar
-
Så är det! Däremot rensar jag bort sådant som kan ligga och bli dåligt, någon matrest eller liknande.
I stort sett låter jag denna process starta direkt från början, men det blir mycket lättare och går per automatik när karet, efter några månader cyklat och ”satt sig”.
I det lilla karet har det känns mer naturligt eller helt enkelt inte synts lika mycket som det gör i det stora.Med vänlig hälsning LindaKommentar
-
Här är en bild på delar av den mulm jag har i baljan. Består av rester från Catappablad och annat.
Det är en sådan process i mitt kar nu, att det i stort sett, inte blir några drivor av någonting - allt upplöses på naturlig väg.
Får du stora, bruna drivor av ”skit”, så rensa bort det.
Det är jävla gôtt när karet sköter sig självt och fiskarna hela tiden mår prima - tar något halvår att få till.
Kommentar
-
Här är en bild på delar av den mulm jag har i baljan. Består av rester från Catappablad och annat.
Det är en sådan process i mitt kar nu, att det i stort sett, inte blir några drivor av någonting - allt upplöses på naturlig väg.
Får du stora, bruna drivor av ”skit”, så rensa bort det.
Det är jävla gôtt när karet sköter sig självt och fiskarna hela tiden mår prima - tar något halvår att få till.
Med vänlig hälsning LindaKommentar
-
Lite otydligt på bilden, men der ser ut som ”god” mulm - alltså inte en massa fisk-skit, matrester och annat som kan ligga och bli dåligt. Så, det man ser på bilden hade jag nog låtit ligga kvar.
Men det måste också sägas att man får ha koll och noga titta igenom hur bottnen ser ut och, kanske med någon liten håv eller lättare hävertsugning, rensa ut sådant som inte skall vara där.
Man får liksom en feeling för det med tiden.
Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 July 2018, 13:28.Kommentar
-
Lite otydligt på bilden, men der ser ut som ”god” mulm - alltså inte en massa fisk-skit, matrester och annat som kan ligga och bli dåligt. Så, det man ser på bilden hade jag nog låtit ligga kvar.
Men det måste också sägas att man får ha koll och noga titta igenom hur bottnen ser ut och, kanske med någon liten håv eller lättare hävertsugning, rensa ut sådant som inte skall vara där.
Man får liksom en feeling för det med tiden.
Tror det att det hänger mycket på det som du säger. Att få en känsla för vad som funkar och inte funkar för en. Tusen tack för att du svarar på mina frågor!Med vänlig hälsning LindaKommentar
-
När mikroorganismerna och den biologiska nedbrytningen kommit igång hittar man knappt någon fiskskit eller annat av ondo överhuvudtaget.
Jag har inte slamsugit mitt kar de senaste åren - byter nu endast vatten regelbundet.
Kommentar
-
Man kanske lätt blir lite för renlig helt enkelt och förstör den naturliga processen. Men jag hoppas att jag ska kunna nå ditt läge med.Med vänlig hälsning LindaKommentar
-
Man ska inte rota runt i sandbädden, men att suga ut de goda bakterier som finns på några små högar "mulm" är helt försumbart mot de mängder som finns i hela akvariet + filtret. Så lätt förstörs som tur är inte bakteriekulturen.Kommentar
Kommentar