Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Den tidigare nämnda mål-posen var riktigt snygg! Påminner något om Shadows Apache-pose, kanske lite för bredbent...
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Nyfiken som jag är. Vad menar du med "skitigt"? Snygga bilder och fiskar som vanligt!
      Jo, att det tillåts ligga ”god mulm” från Catappa-blad och liknande på botten samt en massa småpinnar och annat trädmaterial. Det bildas fina mikroorganismer och karet bygger med tid upp en miljö som gagnar fiskarna.
      Dessutom blir karet ”självgående” och det enda jag behöver göra är att byta vatten regelbundet.
      Så fungerar det nuvarande karet, utan några som helst problem.


      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jo, att det tillåts ligga ”god mulm” från Catappa-blad och liknande på botten samt en massa småpinnar och annat trädmaterial. Det bildas fina mikroorganismer och karet bygger med tid upp en miljö som gagnar fiskarna.
        Dessutom blir karet ”självgående” och det enda jag behöver göra är att byta vatten regelbundet.
        Så fungerar det nuvarande karet, utan några som helst problem.

        Tack så mycket för svaret. Med andra ord du slamsuger aldrig dina kar i princip? Låter du detta ske från dag ett eller är det först när akvariet har varit igång ett tag?
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av LindaAlgo

          Tack så mycket för svaret. Med andra ord du slamsuger aldrig dina kar i princip? Låter du detta ske från dag ett eller är det först när akvariet har varit igång ett tag?
          Så är det! Däremot rensar jag bort sådant som kan ligga och bli dåligt, någon matrest eller liknande.
          I stort sett låter jag denna process starta direkt från början, men det blir mycket lättare och går per automatik när karet, efter några månader cyklat och ”satt sig”.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Så är det! Däremot rensar jag bort sådant som kan ligga och bli dåligt, någon matrest eller liknande.
            I stort sett låter jag denna process starta direkt från början, men det blir mycket lättare och går per automatik när karet, efter några månader cyklat och ”satt sig”.
            Tack så mycket. Jag har börjat få en del "mulm" i karet efter löven. Och jag har känt mig delad ang om jag ska ta bort det eller inte. Men tror att jag ska våga låta det vara.
            I det lilla karet har det känns mer naturligt eller helt enkelt inte synts lika mycket som det gör i det stora.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Här är en bild på delar av den mulm jag har i baljan. Består av rester från Catappablad och annat.
              Det är en sådan process i mitt kar nu, att det i stort sett, inte blir några drivor av någonting - allt upplöses på naturlig väg.
              Får du stora, bruna drivor av ”skit”, så rensa bort det.
              Det är jävla gôtt när karet sköter sig självt och fiskarna hela tiden mår prima - tar något halvår att få till.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        F97FE376-379A-4E22-B832-0F56A32FEB9A.jpeg Visningar:	1 Storlek:	415.2 kB ID:     	2387918

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Här är en bild på delar av den mulm jag har i baljan. Består av rester från Catappablad och annat.
                Det är en sådan process i mitt kar nu, att det i stort sett, inte blir några drivor av någonting - allt upplöses på naturlig väg.
                Får du stora, bruna drivor av ”skit”, så rensa bort det.
                Det är jävla gôtt när karet sköter sig självt och fiskarna hela tiden mår prima - tar något halvår att få till.

                Klicka på bilden för större storlek Namn:	 F97FE376-379A-4E22-B832-0F56A32FEB9A.jpeg Visningar:	1 Storlek:	415.2 kB ID: 	2387918
                Tack så mycket för bilden! Jag förstår det. Det är ju ändå slutmålet, att det mer eller mindre ska sköta sig själv.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  När vi ändå pratar om det. Är detta mängder som du hade tagit bort. Är inte överallt utan där jag har löven främst samt lite vid rötterna.
                  Bifogade filer
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Lite otydligt på bilden, men der ser ut som ”god” mulm - alltså inte en massa fisk-skit, matrester och annat som kan ligga och bli dåligt. Så, det man ser på bilden hade jag nog låtit ligga kvar.
                    Men det måste också sägas att man får ha koll och noga titta igenom hur bottnen ser ut och, kanske med någon liten håv eller lättare hävertsugning, rensa ut sådant som inte skall vara där.
                    Man får liksom en feeling för det med tiden.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 July 2018, 13:28.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Lite otydligt på bilden, men der ser ut som ”god” mulm - alltså inte en massa fisk-skit, matrester och annat som kan ligga och bli dåligt. Så, det man ser på bilden hade jag nog låtit ligga kvar.
                      Men det måste också sägas att man får ha koll och noga titta igenom hur bottnen ser ut och, kanske med någon liten håv eller lättare hävertsugning, rensa ut sådant som inte skall vara där.
                      Man får liksom en feeling för det med tiden.
                      Tack så mycket! Min tanken har varit att det handlar om rester från löven och mina rötter. Inte matrester som du säger.
                      Tror det att det hänger mycket på det som du säger. Att få en känsla för vad som funkar och inte funkar för en. Tusen tack för att du svarar på mina frågor!
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Intressant diskussion (och bilder) om god och dålig skit! Ska försöka få till gott mulm i mina kar också, svårast är när det blir en blandning av halvmultna löv och fiskbajs tycker jag.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          När mikroorganismerna och den biologiska nedbrytningen kommit igång hittar man knappt någon fiskskit eller annat av ondo överhuvudtaget.
                          Jag har inte slamsugit mitt kar de senaste åren - byter nu endast vatten regelbundet.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Intressant diskussion (och bilder) om god och dålig skit! Ska försöka få till gott mulm i mina kar också, svårast är när det blir en blandning av halvmultna löv och fiskbajs tycker jag.
                            Håller med!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              När mikroorganismerna och den biologiska nedbrytningen kommit igång hittar man knappt någon fiskskit eller annat av ondo överhuvudtaget.
                              Jag har inte slamsugit mitt kar de senaste åren - byter nu endast vatten regelbundet.
                              Man kanske lätt blir lite för renlig helt enkelt och förstör den naturliga processen. Men jag hoppas att jag ska kunna nå ditt läge med.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Ursprungligen postat av LindaAlgo

                                Man kanske lätt blir lite för renlig helt enkelt och förstör den naturliga processen. Men jag hoppas att jag ska kunna nå ditt läge med.
                                Man ska inte rota runt i sandbädden, men att suga ut de goda bakterier som finns på några små högar "mulm" är helt försumbart mot de mängder som finns i hela akvariet + filtret. Så lätt förstörs som tur är inte bakteriekulturen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...