Akvariestugan
Kollaps
X
-
Hur tjockt glas behöver man till ett sånt kar, 15 mm?/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
Stugans utgyggnad kan nog gå att fixa i ett nafs - och det andra kan vi ta ett snack om när du är tillbaka. Jag kan tänka mig både gjutet eller helglas, det som är lättast fixat är det som det får bli...liksom.Kommentar
-
Halloj Johnny och Inger!
Det här karet står ju bara och växer, och tanken är att avveckla det. Nu verkar det som att det nya storprojektet inte kommer igång förrän till våren nästa år, så då får man ha något annat att pilla med medan man väntar.
Till att börja med så måste jag nog plocka bort alla endlers, och sedan är faktiskt tanken på någon liten gurami lockande - fiskar som jag i och för sig har haft förr om åren men som jag har väldigt liten erfarenhet av.
Jag har för mig att det finns en liten, söt och klurig sort som heter Chokladgurami, som jag skulle kunna tänka mig att satsa på.
Det behöver alltså inte bli ciklider i just detta kar, det kan vara kul att pröva något annat!
Kommentar
-
Nja, Pia, du får allt behålla yngelmaskinerna! Jag blir nog av med en skock om ett par veckor verkar det som - sedan får vi la se vad det blir.
Kommentar
-
De är ju rätt så tuffa, men det största problemet jag hade med mina var att få dem att äta annat än snäckor...Kommentar
-
Kommentar
-
Sv: Akvariestugan
Dvärgkulor är helcharmiga att hålla, dock håller jag med om att de är svåra att få att äta annat än frysmat och snäckor.Kommentar
-
De är verkligen helfestliga, och ser ju nästan ut som saltvattensfisk!Kommentar
-
Trots att jag tänker avveckla Endlers-guppy-gruppen i 50-kuben, så vill jag kunna säkra de små ynglen från att åka in i Eheimfilter-utsuget. Jag har kört med en sönderklippt bit håv-nät monterat runt utsugskorgen, men det slammar igen fort som fan och är ganska tjôtigt att hålla reda på - så jag fick lite feeling när jag såg att Åheim rekommenderade ett Aquael-innerfilter med både "svampfilter" (yngelsäkert) och biologiskt filter - allt-i-ett - i någon tråd här på forumet.
Sagt och gjort - jag klippte ett sådant filter idag och tröck ner i kuben. Det fungerar helbra, men jag kör på "lägsta hastigheten" för det är ett jädrans blås i grejerna. Sovrumstyst är det dock inte - men inte på något vis störande heller!
Jag sög fast filtret i ett hörn av karet och där är så vansinnigt med Windelöv-java så filtret doldes nästan helt och hållet. Vattnet är (som vanligt, givetvis, och alltid) kristallklart och filtret verkar vara särdeles effektivt! Kan vara något för er som söker en snabb, enkel filterlösning i mindre kar.
Kommentar
-
Kommentar
Kommentar