Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Du är fan makalös!
    Har du någonsin lyckats åstadkomma något sämre än en fantastiskt snygg inredning?
    Ursprungligen postat av liberty.)
    Skit vilket snyggt kar Mats.
    Oj, jädrar... Tack skall ni ha.
    Inredningen till den här lilla burken var det som blev över när Pia hade hämtat den sista 50-kuben för några månader sedan - så jag tänkte att; jag lägger ner joxet i det här karet, så kan man kanske ha lite räkor och grejer i det - men nu får det bli några gulliga dorsigeror istället, det var så länge sedan jag hade dessa.
    Växterna har fått sätta sig - i stort sett - där de har velat, och jag har inte rört karet sedan jag startade upp det.
    Kul att ni gillar det!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Åh så snyggt Mats! Det som suger (lite i varje fall) är ju att jag tycker mig förstått att en inredning som den här är mest blick och känsla för dig. Du liksom "slänger ihop" en inredning på en liten stund. Intellektuellt fattar jag inte detta alls över huvud taget. Hur ska man kunna fatta "blick" och "magkänsla"? För mig är det mer som att se en konstnär in action. Känner ju igen en del av växtligheten från din kub som jag å andra sidan inte trodde mina ögon när jag såg den. Se nu inte detta som fjäsk eller så utan bara en rak och redig vanlig beundran och ett erkännande av något vackert.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Åh så snyggt Mats! Det som suger (lite i varje fall) är ju att jag tycker mig förstått att en inredning som den här är mest blick och känsla för dig. Du liksom "slänger ihop" en inredning på en liten stund. Intellektuellt fattar jag inte detta alls över huvud taget. Hur ska man kunna fatta "blick" och "magkänsla"? För mig är det mer som att se en konstnär in action. Känner ju igen en del av växtligheten från din kub som jag å andra sidan inte trodde mina ögon när jag såg den. Se nu inte detta som fjäsk eller så utan bara en rak och redig vanlig beundran och ett erkännande av något vackert.

        Nädå, jag känner inte att du och ett fåtal andra säger att det ser vackert ut, är fjäsk på något vis - jag tycker själv det är fint!
        För min del är det enbart kul och uppskattat att andra tycker om det de ser.
        Det är nog nästan omöjligt att fatta "blick" intellektuellt, utan man får tänka i intuitiva termer. Jag jämför gärna inredning med musik, måleri, matlagning och en hel del andra områden där man måste känna till reglerna för att kunna bryta dom.

        Det här karet inreddes på cirka 15 minuter - några stenar i mitten (brukar vara en förödande trist "ingång" i de flesta fall, men, men...) sedan några rötter på vardera sidorna - detta därför att det satt ganska många javor fast på rötterna redan innan - sedan fanns en hink full med lösa Windelöv och mindre Anubias, dessa var det bara att lägga i lite samlade högar - de brukar nästla in sig i varandra och på detta sätt bilda stora böljande mattor som ser ut som en enda växtorganism... Om man låter dom vara och inte rotar runt och skall "plantera" (om) dom ideligen, vill säga!
        När detta snabba "ihällande av inredning" var färdigt, satte jag mig ner och tittade på eländet en stund, petade lite på några buskage, och tänkte; Visst, det blir bra... om några månader...

        Så, inredningen i detta kar har inte följt någon inredningsplanering alls, utan är en ren improvisation - med några grundläggande, enkla inredningsregler som grundtanke - det bara blev så...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ja du Mats... det bara blev så.... Både min mage och intellekt gillar det den ser. Jag kommer att glo en del på det där senaste karet för att få inspiration. Har inte tänkt förut på hur väl Java, Windelöw och Mossor fungerar ihop. Lite upp till höger där mossan sträcker sig mot ytan en bit bak är den zon som får mitt hjärta att slå några extraslag.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ja du Mats... det bara blev så.... Både min mage och intellekt gillar det den ser. Jag kommer att glo en del på det där senaste karet för att få inspiration. Har inte tänkt förut på hur väl Java, Windelöw och Mossor fungerar ihop. Lite upp till höger där mossan sträcker sig mot ytan en bit bak är den zon som får mitt hjärta att slå några extraslag.
            Den "mossdelen" är en ren olyckshändelse... Det där är den där Feathermossan, och det råkade komma med några hårstråtunna stänglar som spridit sig på det viset - det bara blev så.
            Blev det något av Feather-"tussen" som du fick med dig? - bara lägg i den annars så sköter den sig själv. Och, ja, mossan och javorna funkar synnerligen väl ihop, de växelverkar på något vis och till slut får man bubbelliknande växtlighet som tycks bölja fram - mossan får man rensa undan titt som tätt, dock.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              När det bara blir så... så blir det snyggt!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                När det bara blir så... så blir det snyggt!
                Ja, du vet, Pia!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ja, jag säger som Mr Woods, "fan du är makalös" Mats Ärligt talat, skulle jag vilja riva upp hela discuskaret och börja om - fast det gör ju inte förstås. Jag fattar inte, att dina växter ser ut som dom gör helt utan gödning, även om det är "lätta" växter du har

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Det är med att det är lätta växter håller jag inte riktigt med om... anubiasen blir väldigt lätt dålig hos mig, de liksom ruttnar och alla bladen faller av...

                    men att Mats är makalös håller jag med om....
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ja, jag säger som Mr Woods, "fan du är makalös" Mats Ärligt talat, skulle jag vilja riva upp hela discuskaret och börja om - fast det gör ju inte förstås. Jag fattar inte, att dina växter ser ut som dom gör helt utan gödning, även om det är "lätta" växter du har
                      //Inger
                      Tack skall du ha Inger - det blir ännasom lite "fotskrap, fotskrap" på mig här nu - jag blir glad, såklart!
                      Ja, växterna (även om dom är "lätta") växer på fint - men den absolut största orsaken till det är; Att de får sitta still och ifred! Börjar man flytta runt och rycka i dom, stannar de ofta av och vill liksom inte dra igång.

                      Inger, ditt kar skulle du kunna "bättra på" utan att riva upp det, om du är med på vad jag menar? Med några ytterst små adderingar av t.ex. några grenar eller sirliga rötter kan du skapa riktigt fina effekter.
                      Ett tips är att plocka eller köpa några pinnar och rötter som du helt enkelt kan sticka ner, bryta vattenytan, bakifrån i karet och som sträcker sig framåt. Innan du drar i pinnarna, köper du hem en rejäl påse med exempelvis vanlig Java, Windelöv och kanske några Anubias.
                      Sedan sätter du dig och pysslar några timmar med att binda fast dessa växter på pinnarna och så har du ett startskott till en lummig, effektfull, enkel och effektiv inredning som med några få detaljer kan lyfta karet.
                      Det spelar ingen roll om växterna man binder up i början ser plottriga och "ditsatta" ut - detta fixar sig av sig självt efter en tid, växterna ordnar sig efter sin omgivning och till slut ser det ut som att de satt sig där de sitter, helt naturligt!

                      Kommentar

                      • Thessiell
                        • June 2013
                        • 46

                        Akvariestugan

                        En tanke som slog mig när det kommer till det här med att ha känsla för att inreda är att det inte borde vara så långt ifrån att tex köra bil, vist är det en massa praktiskt inblandat men även en massa som går efter en känsla. Efter ett tag växlar man efter känslan, att veta vars man har bilen på vägen är mycket av en upplärd känsla och så vidare. Vissa föds i princip som fullärda bilförare och andra får träna sig till det.

                        Dvs, det borde finnas hopp, med lite träning, för alla oss som inte slänger ihop fantastiska scapes på 5min lite sådär av en olyckshändelse ;-)

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Mats har inget körkort....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Mmm, "sirliga pinnar" - menar du reed-moore, eller typ hasselkvistar då? Jag har letar efter långa smala reed-more. Det som finns är typ piasavakvastliknande saker - där roten består av en stor och tung klump, där det sitter fast fingerkorta "kvistar".

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Thessiell
                              En tanke som slog mig när det kommer till det här med att ha känsla för att inreda är att det inte borde vara så långt ifrån att tex köra bil, vist är det en massa praktiskt inblandat men även en massa som går efter en känsla. Efter ett tag växlar man efter känslan, att veta vars man har bilen på vägen är mycket av en upplärd känsla och så vidare. Vissa föds i princip som fullärda bilförare och andra får träna sig till det.

                              Dvs, det borde finnas hopp, med lite träning, för alla oss som inte slänger ihop fantastiska scapes på 5min lite sådär av en olyckshändelse ;-)
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Mats har inget körkort....
                              Nä, det är ju fan inte klokt - men köra bil kan jag ändå... det vara bara det att han fommen som skulle ge mig lappen inte riktigt tyckte att jag skulle ha den, för 25-30 år sedan...

                              Thessiel, du har en poäng i det du säger - men jag är t.ex. helt värdelös på olika sporter och har noll bollkänsla. Väldigt många musiker har dock ofta bollfeeling - däremot kör jag moppe som en gud!
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 September 2013, 11:00.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Mmm, "sirliga pinnar" - menar du reed-moore, eller typ hasselkvistar då? Jag har letar efter långa smala reed-more. Det som finns är typ piasavakvastliknande saker - där roten består av en stor och tung klump, där det sitter fast fingerkorta "kvistar".
                                //Inger
                                Ja, det finns faktiskt lite sirligare varianter av t.ex. red moore - och hittar man en med en stor klump fast med långa grenar så är det bara att ta fram sågen. Annars plockar du exempelvis grenar av passande typ i trädgården, eller skog och mark.
                                De här effekthöjande pinnarna behöver inte heller utgå från bakgrunden, alltså att de måste vara förankrade i denna, utan du kan sticka ner dom lite varstans där de passar. Oftast blir det bäst resultat om man tänker "bakifrån, uppifrån och fram" i karet. På detta sätt kan du skapa riktigt trevliga, lummiga avdelare som exempelvis Discus tycker om att vistas vid och i.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 September 2013, 10:59.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...